دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزاری اولین اجلاس بین المللی گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک

برگزاری اولین اجلاس بین المللی گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک
اولین اجلاس بین المللی گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی مدیران مراکز و دپارتمان های زبان فارسی دانشگاه های ایران و دیگر کشورهای آسیایی به میزبانی دانشگاه نیشابور با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم برگزار شد.
کد خبر : 934749

به گزارش خبرگزاری آنا، اولین اجلاس بین المللی گفتگوهای علمی و فرهنگی مدیران مراکز و دپارتمان های زبان فارسی دانشگاه های ایران و دیگر کشورهای آسیایی با حضور خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و  کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه های استان خراسان رضوی به میزبانی دانشگاه نیشابور برگزار شد.

این اجلاس با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تمرکز بر محورهای ادبیات کلاسیک فارسی و پیوند ملت ها، ادبیات معاصر در حوزه تمدنی زبان فارسی، زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ شهرها (نیشابور، سمرقند، بخارا، بلخ، هرات و ... )، بررسی راهکارهای تدام و توسعه همکاری ها با تاسیس مجمع بین المللی همکاری های علمی و فرهنگی زبان و ادبیات فارسی و راه اندازی دبیرخانه مجمع، طی دو روز با برگزاری 3 پنل علمی تخصصی و کارگروهای منطقه ای در دانشگاه نیشابور به کار خود ادامه می دهد.

برگزاری این اجلاس در نیشابور به عنوان یک فرهنگ شهر با تاریخ تمدن و پیشینه غنی که در ادبیات و فرهنگ فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ فرصت مناسبی برای گردهمایی اساتید و دانشمندان حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشورهای آسیایی با هدف پاسداشت و گسترش این میراث معنوی است.

در این اجلاس بیش از ۲۰ نفر از مدیران مراکز دانشگاهی و دپارتمان‌های فارسی زبان از کشور‌های هند، پاکستان، بنگلادش، قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان، ترکیه، قرقیزستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، افغانستان و همچنین دو کشور عراق و لبنان و اساتید نخبه و برتر رشته زبان و ادبیات فارسی بیش از 30 دانشگاه ایرانی حضور دارند.

هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد تعاملات فرهنگی و ترویج فرهنگ مشترک میان کشور‌های آسیایی فارسی زبان است و برگزاری کارگاه‌های زبان فارسی، پنل‌های بحث و تبادل نظر و ارائه مقالات علمی با هدف شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در مسیر ترویج زبان فارسی در قاره آسیا از برنامه‌های این اجلاس ۲ روزه است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب