دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1403 - 00:03
تقویم علم؛

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 934541

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۸ مهر برابر ۹ اکتبر را ورق می‌زنیم.  

*** 

پدر شبکه‌های رایانه‌ای   

۹ اکتبر ۲۰۰۶ میلادی برابر با ۱۸ مهر ۱۳۸۵ خورشیدی، ریموند نوردا، مهندس برق آمریکایی درگذشت. نوردا را با لقب پدر شبکه‌های رایانه‌ای می‌شناسند، زیرا او در درجه اول مسئول استفاده گسترده از رایانه‌های شخصی تحت شبکه (PC) بود. هرچند او شبکه داخلی (LAN) را که با آن، رایانه‌ها فایل‌ها و چاپگرها را ازطریق گره‌های به هم پیوسته به اشتراک می‌گذارند اختراع نکرد، باوجوداین، درمقام مدیر اجرایی شرکت ناول کاری کرد که بخش بازاریابی این شرکت، نرم‌افزار برند NetWare را به اولین سیستم عامل اصلی شبکه رایانه شخصی تبدیل کند. این نرم‌افزار تمام رایانه‌ها ازقبیل محصولات آی‌بی‌ام، اپل، یونیکس و ... را به‌هم مرتبط کرد. برای ایجاد استانداردسازی در صنعت، او به کار با رقبا اعتقاد داشت که به‌همین‌دلیل اصطلاح "co-opetition" به‌معنی هم‌رقابتی را ابداع کرد. 

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 مخترع موتور دورانی درون‌سوز 

۹ اکتبر ۱۹۸۸ میلادی برابر با ۱۸ مهر ۱۳۶۷ خورشیدی، فلیکس وانکل، مهندس آلمانی درگذشت. وانکل اولین موتور درون‌سوز گردان را اختراع کرد. سال ۱۹۲۴، او کارگاهش را افتتاح کرد و ایده یک موتور دورانی را در ذهن پرورش داد. سال ۱۹۲۷ او شکل موتور پیستونی دورانی خود را طراحی کرد. البته او حق اولین اختراع خود را در سال ۱۹۲۹ دریافت کرد. وانکل نخستین طراحی رسمی خود را از موتور دوار در سال ۱۹۵۴ انجام داد. اولین نسخه موتور وانکل ۲۱ اسب بخار قدرت داشت و فوریه ۱۹۵۷ به‌عنوان اولین موتور دورانی کاملا کاربردی آزمایش شد. وانکل نوعی موتور درون‌سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌های متحرک از یک روتر در حال چرخش به شکل مثلث متساویالاضلاع منحنی استفاده میکند. بنابراین این موتور به قطعات متحرک کمی نیاز دارد و سبک و جمع و جور است.  

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟

بنیانگذار روانکاوی کودک 

۹ اکتبر ۱۹۸۲ میلادی برابر با ۱۸ مهر ۱۳۶۱ خورشیدی، آنا فروید، روانکاو اتریشی و دختر زیگموند فروید درگذشت. او به‌عنوان بنیانگذار روانکاوی کودک، یکی از برجسته‌ترین پزشکان این حوزه بود. او همچنین کمک‌های مهمی به درک چگونگی عملکرد ایگو یا آگاهی در جلوگیری از ایده‌ها، ضربه‌ها و احساسات دردناک کرد. آنا فروید در سال ۱۹۲۲ مقاله‌ای با عنوان «غلبه بر خیالات و رویاهای روزانه» نوشت و با ارائه آن به انجمن روانکاوی وین موفق شد به عضویت انجمن درآید. او در ادامه پژوهش‌هایش، در سال ۱۹۲۷ کتابی با‌عنوان  مقدمه‌ای بر روش تجزیه و تحلیل کودک منتشر کرد. آنا فروید همچنین در کتابی باعنوان خود و مکانیسم‌های دفاع که در سال ۱۹۳۶ منتشر کرد درباره سازوکارهای دفاعی توضیح داده است.  

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟

پیتر زیمان 

۹ اکتبر ۱۹۴۳ میلادی برابر با ۱۸ مهر ۱۳۲۲ خورشیدی، پیتر زیمان فیزیک‌دان هلندی درگذشت. او به‌دلیل ارائه اثر زیمان در سال ۱۹۰۲ برنده جایزه نوبل فیزیک شد. به شکافتگی خطوط طیفی اتم‌ها در حضور میدان مغناطیسی، اثر زیمان گفته می‌شود که در تشدید مغناطیسی هسته‌ای (ان‌ام‌آر) و تصویرسازی تشدید مغناطیسی (ام‌.‌آر.‌آی) کاربردهای مهمی دارد. زمانی‌که اتم‌های هیدروژن یا هیدروژن‌گونه (اتم‌های تک‌الکترونی) در میدان مغناطیسی یکنواخت قرار نمی‌گیرند اثر زیمان رخ می‌دهد. 

۱۸ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب