دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تقویت صادرات با تربیت نیروهای انسانی/افزایش تعداد تاجران دانش بنیان

تقویت صادرات با تربیت نیروهای انسانی افزایش تعداد تاجران دانش بنیان
رئیس هیئت مدیره یکی از کارگزاری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: برای افزایش میزان صادرات شرکتهای دانش بنیان برنامه تجار دانش بنیان را برگزار میکنیم تا این مهم تحقق یابد.
کد خبر : 934454

نگار ختمی، رئیس هئیت مدیره یکی از کارگزاری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره رویداد تجار دانش بنیان‌ها گفت: بحث تاجر دانش بنیان از جمله مباحثی بود که خلاء آن در پارک‌های علم و فناوری و به خصوص در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور احساس می‌شد. اهمیت این مسئله باعث شد این مجموعه روی بحث صادارت دانش بنیان‌ها تمرکز بیشتری داشته داشته باشد.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان با چالش مواجه بودند و ما در این فرایند به آن آگاه شدیم این بود که بازار ۸۰ میلیونی ایران، بازار کوچکی برای شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها نیاز به صادرات محصولات دارند، اما اکثر این شرکت‌ها قادر به پاسخگویی نیاز‌های بازار نیستند. این جنس از محصولات که فناور محور هستند باید به صورت پایدار و مستمر مورد حمایت قرار گیرند. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین اکثر این شرکت‌ها با جذب نیروی فنی فعالیت شان را آغاز می‌کنند؛ نیرو‌هایی که در دانشگاه تربیت شده اند و آشنایی با ادبیات صادرات، بازرگانی و تجارت ندارند از اینرو تلاش کردیم در یک فرایندی با تطبیق مطالعات، موقعیت‌های شغلی کارشناسان و صادرات دانش بنیان‌ها و گفتگو با افراد نخبه، دوره‌ای را طراحی و تدوین کنیم که ادبیات و دانش تجارت در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور رسوخ پیدا کند.

ختمی اظهارکرد: در این فرایند علاوه بر ارائه آموزش‌های مستقیم، یک سری آموزش‌های غیر مستقیم نیز از جنس پشتیبانی داشتیم. یکی از کار‌های اصلی این برنامه‌ها کمک به کارشناسان و ارزیابی زیرساخت‌های صادراتی برای ارتقای برنامه‌های صادراتی بود.

ختمی گفت: در ابتدای این فرایند، در مرحله پیش ثبت نام ۱۰۰ شرکت درخواست شرکت در این رویداد را داشتند. باتوجه به بحث تاجر دانش بنیان، فیلتر‌های مختلفی مانند دانش بنیان بودن شرکت ها، ارائه محصولات داشن بنیان و ... را در این فرایند مد نظر قرار دادیم. پس از غربالگری تعداد شرکت‌ها به ۴۸ عدد رسید.

وی تصریح کرد: بار دیگر این شرکت‌ها از نظر اینکه آیا محصول شان پتانسیل صادارتی دارد و آیا صاحب محصول از شایستگی‌های لازم برخوردار است و به زبان انگلیسی تسلط دارد، مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت با غربالگری دیگر به تعداد ۱۵ شرکت دانش بنیان رسیدیم که توانستند در این رویداد شرکت کنند.

وی یاداورشد: علاوه بر این ۱۵ شرکت، ۷ نفر نیز به صورت آزاد بنابر علاقه شخصی شان در این رویداد شرکت کنند. در پایان این رویداد نیز از ۵ نفر تقدیر به عمل آمد که دو نفر جایزه اعزام و تسهیلات را دریافت کردند. دو نفر نیز رتبه سوم مشترک را گرفتند. یک نفر با توجه به نظر هیات داوران اعزام به هیات تجاری را و نفر بعدی کمک به تسهیلات مالی را دریافت کرد. یک نفر هم به عنوان شایسته انتخاب شد.

وی در پایان افزود: در حال حاضر مرحله پیش ثبت نام رویداد دوم نیز شروع شده است. بنا داریم در فاصله زمانی دو ماهه فرایند رویداد جدید را آغاز کنیم. در این مدت نیز گزارش رویداد نخست تهیه و برای افراد صاحب نظر ارسال خواهد شد تا بازخورد‌های موردد نظر را برای بهبود فرایند بعدی بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب