دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی به کمک اصلاح مولکولی گیاهان می آید

هوش مصنوعی به کمک اصلاح مولکولی گیاهان می آید
مسئول راه اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده کشاورزی گفت: در بحث اصلاح مولکولی گیاهان می‌توانیم از هوش مصنوعی بهره ببریم و زمان مقاومت یا متحمل به خشکی و شوری گیاهان را کاهش دهیم.
کد خبر : 934401

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمدرضا غفاری، مسئول راه‌اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به خاطر امنیت هوش مصنوعی به‌خصوص در بحث تصویرسازی، به این موضوع مهم ورود پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که وجود دارد بحث سیاست‌گذاری است که باید مدیران ارشد کشور به آن بپردازند. سپس بر اساس آن سیاست‌گذاری به یک تصمیم درست در بسیاری از حوزه‌ها برسند.

 وی اظهار کرد: اکنون در دنیا با حجم زیادی از اطلاعات در ارتباط هستیم؛ اطلاعاتی که معمولاً بین شهروندان ردوبدل می‌شود یا اطلاعاتی که در بحث تحقیقات به دست می‌آید یا اطلاعات ماهواره‌ای و حسگر‌ها و بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته‌ای که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما با طغیانی از اطلاعات روبرو هستیم و برای اینکه بخواهیم از این اطلاعات استفاده کنیم نیاز به تکنولوژی داریم؛ تکنولوژی که این اطلاعات را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل کند.

 به گفته وی، یکی از این فنّاوری‌ها، تکنولوژی هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی تکنولوژی جدیدی نیست از قبل هم‌وجود داشته است. به عنوان مثال اگر فردی آشنایی نسبت به مکعب روبیک نداشته باشد، شاید دو الی سه روز زمان ببرد تا بتواند این مکعب را تکمیل کند، اما با استفاده از هوش مصنوعی_ به خاطر قابلیتی که دارد_می‌تواند میلیون‌ها حرکت را پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: اکنون دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از این قابلیت در حد سی‌وچهار صدم ثانیه این اطلاعات را پیش‌بینی کنند.

غفاری یادآور شد: در بحث اصلاح نباتات نیز ما برای اینکه بتوانیم یک گیاهی را تغییر دهیم یعنی اصلاح مولکولی داشته باشیم، می‌توانیم از هوش مصنوعی بهره ببریم. شاید در حدود ده تا بیست سال برای اصلاح مقاومت یا متحمل به خشکی و شوری گیاه زمان لازم باشد، اما اگر ما بتوانیم از فرایند‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و اطلاعاتی که درباره گیاه جمع‌آوری شده را با استفاده از هوش مصنوعی کنار هم قرار دهیم و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در نهایت بتوانیم زمان اصلاح مولکولی را از بیست سال به یک تا دو سال برسانیم.

مسئول راه‌اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده کشاورزی به اهمیت این مسئله پرداخت و گفت: در حال حاضر ما به علت تغییر اقلیم با کمبود زمین مواجه هستیم و زمین‌های زراعی‌مان به سوی خشکی و شوری پیش می‌روند.

وی گفت: متأسفانه دیگر بسیاری از زمین‌ها قابل استفاده نیستند، زیرا کمبود منابع آبی داریم بنابراین اگر محققان بخواهند بخشی از این زمین را در بحث تحقیقات استفاده کنند طی سال‌های طولانی ممکن است در بعضی از محصولات به کیفیت‌های لازم نرسیم، اما می‌توانیم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی _که تکنولوژی جدید است و بسیاری از کشور‌های به دنبال استفاده از این تکنولوژی هستند_ بدون محققی گیاهی را در مزرعه آزمودن کند، با اطلاعاتی که وجود دارد و به‌صورت کامپیوتری کنار هم قرار گرفته‌اند، این پازل‌ها تکمیل خواهند شد و دیگر نیازی نیست محقق سال‌ها زیادی بذری را در مزرعه بکارد و آن را آزمودن کند که آیا متحمل به خشکی و شوری است. 

وی گفت: این اطلاعات همه در کنار هم قرار می‌گیرند تا زمان را کوتاه و بهره‌وری را افزایش دهند. اکنون در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ۶ تا ۷ بخش تحقیقاتی داریم که این بخش تحقیقاتی مختلف معمولاً بر اساس سیاست‌گذاری‌ها روی محصولات معینی کار می‌کنند؛ هر بخش بر اساس کاری که انجام می‌دهد یک سری دیتا ایجاد می‌کند. ما در بحث پژوهشکده هوش مصنوعی در کلان داده در مرحله اول در حال جمع‌آوری داده‌ها هستیم. 

وی تصریح کرد: اکنون در بحث‌های ژنومیکس_  علم بین‌رشته‌ای از زیست‌شناسی که بر ساختار، عملکرد، تکامل، نقشه‌برداری و ویرایش ژنوم‌ها تمرکز دارد_داده‌هایی یک گیاه یا جانوری را از DNA استخراج می‌کنیم.

وی گفت: سپس DNA را با استفاده از تکنولوژی خیلی پیشرفته توالی یابی می‌کنیم. این اطلاعات ده الی پانزده سال قبل شاید در حد یک گیگا بایت بود، اما در حال حاضر در حد یک ترابایت است.

 وی افزود: این اطلاعات باید استانداردسازی شود. ما نمی‌توانیم از هر داده‌ای استفاده کنیم. اکنون در بحث هوش مصنوعی ما داریم این داده‌ها را ذخیره و استانداردسازی می‌کنیم. در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که این کلان داده‌ها آماده شوند.

غفاری بیان کرد: پژوهشکده مرکزی تحت عنوان محاسبات پیشرفته دارد که داده‌های سیستم‌های پردازشی آن بسیار قوی است که می‌تواند اطلاعات ترابایت را در عرض چند ثانیه آنالیز کند. در واقع یک سوپرکامپیوتر در پژوهشکده بیوتکنولوژی وجود دارد که از چندین سال پیش تهیه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب