دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1403 - 19:15

اولین حافظه 1 گیگابایتی 225 کیلوگرم وزن داشت!

اولین حافظه 1 گیگابایتی 225 کیلوگرم وزن داشت!
اولین هارد یک گیگابایتی که توسط  شرکت آی‌بی‌ام در 1980 عرضه شد، بیش از 225 کیلوگرم وزن و حدود 40 هزار دلار قیمت داشت. امروز حافظه‌های چند ترابایتی را در جیب خود حمل می‌کنیم!
کد خبر : 934378

به گزارش خبرگزاری آنا، هارد دیسک وسیله‌ای است که داده‌ها و فایل‌هایی مانند عکس، متن، ویدیو و برنامه را ذخیره می‌کند. هارد دیسک‌ها می‌توانند اینترنال یا اکسترنال باشند. درایوهای اینترنال یا داخلی درون کامپیوتر هستند. درایوهای اکسترنال یا خارجی از طریق یو‌اس‌بی متصل می‌شوند. امروز ظرفیت این دیسک‌ها بسیار بالاست اما در روزگاران گذشته وضعیت قدری متفاوت بود!

اولین هارددیسک 1 گیگابایتی در سال 1980 توسط شرکت IBM ساخته شد. این هارد دیسک بسیار بزرگ بود و بیش از 225 کیلوگرم وزن داشت! همچنین قیمت آن 40 هزار دلار بود که برای هارد دیسک بالا به نظر می‌رسد.

البته باید در نظر داشت که در آن زمان هارد 1 گیگابایتی بسیار پیشرفته بود و اکثر کامپیوترها به چنین مقدار فضای ذخیره‌سازی نیازی نداشتند. آنها از درایوهای بسیار کوچکتری استفاده می‌کردند که فقط می‌توانست چند مگابایت را در خود جای دهد (صرفاً جهت یادآوری یک مگابایت حدود 1000 برابر کوچکتر از یک گیگابایت است!).

پیشرفت‌های فناوری باعث شده ما اکنون دستگاه‌های کوچکی به اندازه کیف پول داشته باشیم که می‌تواند چند ترابایت داده را در خود نگه دارند و یک ترابایت خود معادل 1024 گیگابایت است!  هارد دیسک‌های مدرن بسیار سبک‌تر هستند.

جدای از هارد دیسک‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیز فضای ذخیره‌سازی بسیار بالایی دارند و می‌توانند اطلاعات زیادی را در خود جای دهند. احتمالاً باید پذیرفت که علم سخت افزار کامپیوتر در قیاس با بسیاری علوم دیگر پیشرفت‌های زیادی داشته است

 علاوه بر این، ذخیره سازی ابری از سال 2010 به بعد محبوبیت زیادی پیدا کرد و  به افراد اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به صورت آنلاین ذخیره کنند. دیگر نیازی نیست نگران فضای فیزیکی باشیم. ما می‌توانیم با اتصال به اینترنت از هر جایی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشیم.

سفر فناوری هارد دیسک از یک دستگاه بزرگ و گران قیمت به دستگاه‌های کوچک جیبی قابل تأمل است. با این حال اینکه در آینده چه رخ خواهد داد را فقط زمان مشخص می‌کند.

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری علم پلاس
ارسال نظر
قالیشویی ادیب