دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

دیکته نانوشته غلط ندارد/ بازنگری در سند ملی هوش مصنوعی با مبنا قرار دادن کلیات

دیکته نانوشته غلط ندارد  بازنگری در سند ملی هوش مصنوعی با مبنا قرار دادن کلیات
دبیر پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی گفت: با همه انتقاداتی که به سند ملی هوش مصنوعی وارد است، اما باید در نظر داشت دیکته نانوشته غلط ندارد و باید با مبنا قرار دادن کلیات سند، بازنگری و اصلاحات لازم در اجزای سند را همزمان پیگیری کرد.
کد خبر : 933878

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سند ملی هوش مصنوعی بعد از کش و قوس‌های ۴ ساله در تیر ماه سال جاری در یک شرایط اضطرار ابلاغ عمومی شد. این سند باید با جامعیت خود بتواند نقشه راه درستی برای سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ایجاد کند. تا بتوانیم همگام با کشورهای دیگر در مسیر توسعه هوش مصنوعی حرکت کنیم . اما سوال مهم این است که این سند تا چه حد عملیاتی خواهد بود؟ این سوال موضوع گفت و گوی ما با مهدی عزیزی پژوهشگر مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی است که در ادامه  متن کامل آن را می‌خوانید: 

عزیزی در ابتدا با نقد به نام سند ملی هوش مصنوعی گفت: عنوان کلی سند ایراد دارد زیرا مشخص نیست از جنس سند توسعه ملی، سند راهبرد ملی و یا گونه دیگری از اسناد ملی در حوزه هوش مصنوعی است.

وی در ادامه افزود: در اینکه زحمات زیادی برای تدوین این سند کشیده شده تردیدی نیست اما می‌بایست تولید اسناد ملی در کشور ساماندهی شود تا از تدوین اسناد ملی متعدد توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در یک حوزه خاص جلوگیری شود تا ضمن پیشگیری از اتلاف منابع، زمینه مشارکت و هم افزایی کلیه ذینفعان را فراهم آورد.

دبیر پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی توضیح داد: متاسفانه این سند از انسجام لازم برخوردار نیست و به عنوان یک سند ملی رویکرد‌های مختلف (فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی، محیطی و حقوقی) را به صورت یکسان مد نظر قرار نداده و به نحوی که به رویکرد‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن بیشتر و امنیتی، فنی و حقوقی کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: از سوی دیگر اجرای چنین سندی نیازمند تخصیص بودجه مناسب و متناسب با برنامه‌ها و اقدامات به بخش‌های مختلف است که با توجه به عجله‌ای که در تدوین سند صورت گرفته در نظر گرفته نشده است.

عزیزی بیان کرد: واژگان سند کامل نیست و چشم انداز آن با توجه به توانمندی‌های فنی، زیرساختی، اقتصادی کشور و بدون تعیین شاخص‌ها و معیار‌های لازم و به صورت کلی هدف گذاری شده که رسیدن به جایگاه دهم دنیا در حوزه هوش مصنوعی را محقق نخواهد کرد. از طرف دیگر در شناسایی ذینفعان و تقسیم کار ملی  دارای کاستی و نقایصی است که باید بازنگری و اصلاحات لازم صورت بگیرد.اگر چه نقد‌های بسیاری به این سند وارد هست ولی دیکته نا نوشته غلط ندارد و باید کلیات این سند را مبنا قرار داده و بازنگری و اصلاحات لازم در اجزای سند را همزمان پیگیری نمود. بنابراین ذیل این سند می‌بایست سند‌های تکمیلی و یک سند راهبردی با در نظر گرفتن اولویت بندی‌ها، برنامه‌های اجرایی، زمانبندی‌ها، بودجه‌ها، متولیان و همکاران مربوطه (ذینفعان) به درستی تدوین و تبیین گردند.

پژوهشگر مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  ادامه داد: هر دستگاه و نهاد ملی باید بر مبنای این سند ملی به عنوان یک سند بالادستی، سند ویژه خود را با چشم انداز اختصاصی خود تدوین نماید.

وی گفت: نقشه راه و اسناد توسعه ملی هوش مصنوعی سایر کشور‌ها نیز ضمن بیان کلیات، ارزش‌ها، چشم انداز و اهداف به صورت یک سند راهبردی تدوین گردیده و در برخی از کشور‌ها نیز به تدوین توصیه نامه‌ای در این خصوص اکتفا گردیده است.

پژوهشگر مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به جای معاونت علمی ریاست جمهوری می‌بایست سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان راهبر و ناظر اجرای این سند ایفای نقش کند و به جای یکجانبه گرایی و ورود به حوزه‌های اجرایی، سیاست گذاری‌های کلان را عهده دار شود و زمینه هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف را در این حوزه فراهم نماید. مثلا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی) می‌تواند بازوی پژوهشی و آزمایشگاهی سازمان ملی هوش مصنوعی در مسیر اجرا و پیاده سازی این سند باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب