دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با یک دستگاه نوآورانه؛ 

تولید برق خورشیدی در شب ممکن شد

تولید برق خورشیدی در شب ممکن شد
دانشمندان در استرالیا شیوه نوینی برای تولید برق خورشیدی پس از غروب آفتاب ابداع کرده اند.
کد خبر : 933660

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، فناوری پژوهشگران دانشگاه نیو ساوت ولز بر اساس اصل تولید انرژی حرارتی کار می‌کند. این فرآیند از تفاوت دمایی بین سطح زمین و سردی فضا بهره می‌برد. گفتنی است، همه اجرام، از جمله زمین، پرتو مادون قرمز ساطع می‌کنند.

شایان ذکر است این پژوهشگران، پیشتر، این دستگاه را روی زمین آزمایش کرده اند و اکنون در حال برنامه ریزی برای ارزیابی قابلیت استفاده آن در فضا نیز هستند.

جذب و تبدیل گرما 

دستگاه جدید توسعه یافته، این تشعشعات خروجی را گرفته و آن را به برق تبدیل می‌کند. بخش اصلی این دستگاه یک نیمه رساناست که به طور خاص برای استفاده از این گرمای تابشی طراحی شده است.

زمانی که زمین پرتو مادون قرمز ساطع می‌کند، این نیمه رسانا، انرژی را جذب و جریان الکتریکی تولید می‌کند. با جذب و تبدیل این گرمای تابشی به الکتریسیته، این دستگاه اساسا در حال تولید «انرژی خورشیدی در طول شب» است.

«ند اکینز- دوکس» «Ned Ekins-Daukes» رهبر این گروه تحقیقاتی گفت: «ما یک دستگاه نیمه رسانا ساخته ایم که از گرمای تابشی ساطع شده از زمین استفاده کرده و از آن برق تولید می‌کند.

الهام از عینک دید در شب 

بر اساس بیانیه این دانشگاه، این دستگاه نیمه رسانا نوعی دیود حرارتی است. جالب آنکه این ماده که برای ساخت این دستگاه استفاده شده است مشابه مواد موجود در عینک دید در شب است.

دکتر «فیبی پیرس» «Phoebe Pearce» یکی از مجریان این طرح گفت: «همان طور که یک سلول خورشیدی می‌تواند با جذب نور آفتاب ساطع شده از یک خورشید بسیار داغ، الکتریسیته تولید کند، دیود حرارتی با انتشار نور مادون قرمز به محیط سردتر، برق تولید می‌کند. در هر دو مورد، تفاوت دما چیزی است که به ما امکان تولید برق می‌دهد.»

اگرچه کارایی این فناوری جدید در حال حاضر پایین است، اما دانش پژوهان نسبت به بهبود‌های آینده خوش بین هستند.

رهبر این گروه تحقیقاتی گفت: اگرچه مقدار انرژی تولید شده کم بود - ۱۰۰ هزار برابر کمتر از انرژی ارائه شده توسط یک پنل خورشیدی-، اما این یک نمایش آشکار از قدرت الکتریکی است.

آنها پیش بینی می‌کند این فناوری جدید طیف وسیعی از کاربرد‌ها را داشته باشد که فراتر از محدودیت‌های منابع انرژی فعلی است از جمله استفاده از گرمای بدن برای تولید نیرو.

این فناوری می‌تواند به طور بالقوه این انرژی را جمع آوری و نیاز به باتری یا شارژ مجدد آنها را در دستگاه‌های خاص برطرف کند و این چیزی نیست که در آن لزوما انرژی خورشیدی معمولی یک گزینه مناسب باشد.

در مقیاس بزرگ تر، این تیم فعالانه روی تطبیق این فناوری برای استفاده در فضاپیما‌ها کار می‌کند. ماهواره‌هایی که در مدار پایین زمین قرار دارند، با تکیه بر باتری‌ها در طول دوره‌های تاریکی، خورشید گرفتگی‌های مکرری را تجربه می‌کنند. دیود حرارتی یک راه حل بالقوه ارائه می‌دهد که حتی در غیاب نور خورشید نیز برق تولید می‌کند.

اکینز-دوکس می‌گوید: «امروزه میزان بسیار زیادی برق از انرژی خورشیدی را برای خانه‌های خود با استفاده از سلول‌های خورشیدی سیلیکونی تولید می‌شود، فناوری که برای اولین بار در فضا مورد استفاده قرار گرفت. اکنون به روشی مشابه، می‌خواهیم دیود حرارتی را طی ۲ سال آینده در فضا به کار گیریم.»

این پیشرفت می‌تواند راه را برای آینده‌ای هموار کند که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۴ ساعته در دسترس باشد. این دستاورد قابلیت آن را دارد که به دنیایی منجر شود که در آن خانه‌ها حتی زمانی که خورشید در آسمان نیست، برق تولید می‌کنند و به چیزی جز گرمای تابشی خود زمین نیاز ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب