02 مهر 1403 - 10:46

هابل در روز تولدتان چه تصویری ثبت کرده است؟

تنها با ذکر ماه و روز تولدتان می‌توانید تصویری را که در زادروزتان توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت‌ شده تماشا کنید!

به گزارش خبرگزاری آنا، 34 سال است که تلسکوپ هابل به تنهایی در فضای بیکران پرسه می‌زند. هابل در طی این مدت طولانی اسرار جهان را کشف کرده، دانش ما درباره کیهان را گسترش داده و در این سفر دورودراز، تصاویر شگرفی ثبت کرده است.

اگرچه اکنون جیمزوب چشم فضایی انسان رو به اعماق دوردست کیهان است، اما میراث بصری هابل بسیار زیاد است. هابل فرصتی شگفت‌انگیز برای سفر در میان ستاره‌ها برای بشر فراهم کرد.

این تلسکوپ فضایی در طول این 34 سال، 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز بی‌وقفه مشغول کاوش کیهان بود و تصاویر بسیاری ثبت کرده است. ناسا به مناسبت تولد فرزند 11 تنی‌اش، 366 عکس از رویدادهای کیهانی مختلف مشاهده شده توسط هابل منتشر کرده است.

شما تنها با وارد کردن ماه و روز تولد خود، می‌توانید تصویری را که در زادروزتان توسط هابل گرفته‌شده ببینید. این تصویر را می‌توانید چاپ کرده و به یادگار داشته باشید. حتی می‌توانید در روز تولد کسانی که دوستشان دارید، تصاویر ثبت شده هابل را هدیه دهید.

به عنوان مثال، در 13 آبان، روزی که من به دنیا آمدم، ناسا تصویر زیبا از یک «حباب گازی» منتشر کرد که به «حلقه زرشکی» معروف است. هابل در روز تولدتان چه تصویری ثبت کرده است؟
این حباب گازی «SNR 0509-67.5» نام دارد و بقایای یک انفجار ستاره‌ای است که توسط هابل شکار شده است. این حباب که در فاصله 160 هزار سال نوری از زمین واقع است، احتمالا 400 سال پیش توسط ساکنین نیمکره‌جنوبی مشاهده شده، البته گزارشی از رصد چنین پدیده‌ای به دست نیامده است.
با وارد کردن روز و ماه تولدتان در اینجا می‌توانید تصویر ثبت شده توسط هابل را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به گالری سایت رسمی هابل تصاویری که از امرداد 1369 منتشر شده است را ببینید.

آشنایی با تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل  در۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ توسط شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این تلسکوپ قابل تعمیر بودن آن است و در 34 سال گذشته  بارها تعمیر شده و ارتقا یافته است.

هابل در روز تولدتان چه تصویری ثبت کرده است؟

این ابزار 11 تنی، به طور منظم از سیارات، ستاره‌ها و کهکشان‌ها عکس می‌گیرد.شاید بتوان گفت هابل مهم‌ترین و مفیدترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم نجوم است. هابل در مقایسه با دیگر تجهیزات ناسا، عمر بالایی دارد و ارزشمندترین تلسکوپ فضایی این سازمان است که در طول سه دهه عمر خود، تصاویر شگفت‌انگیزی از اعماق فضا را به زمین مخابره کرده است.

این تلسکوپ  حدود ۱۴ متر طول و ۱۱هزار و ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و با سرعت بیش از ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

مریم فخیمی