دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

نگاهی به الگوهای حکمرانی فضای مجازی در جهان/ به داد رهاشدگی فضای مجازی برسید

نگاهی به الگوهای حکمرانی فضای مجازی در جهان  به داد رهاشدگی فضای مجازی برسید
فؤاد ایزدی گفت: متأسفانه در کشور ما به دلایل مختلف الگویی برای حکمرانی فضای مجازی طراحی نشده است که به نفع منافع ملی ایران باشد و نتیجه آن رهاشدن فضای مجازی و بی برنامگی است.
کد خبر : 932299

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فؤاد ایزدی فعال و کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حکمرانی فضای مجازی، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم کشور‌های دنیا را در رابطه با حکمرانی در فضای مجازی رتبه‌بندی کنیم متأسّفانه ایران در بخش حکمرانی فضای مجازی جزء ضعیف‌ترین کشور‌ها خواهد بود و در بخش انتهایی لیست قرار خواهد گرفت و علت آن هم رهابودن فضای مجازی است.

وی افزود: دغدغه‌ی مقام معظم رهبری در زمینه رهابودن فضای مجازی قطعا بجاست، کما اینکه این دغدغه در این بخش اولین باری نیست که مطرح شده باشد، بلکه این دغدغه سال‌ها وجود داشته و متاسفانه برخی در تحقق آن کوتاهی کرده‌اند.

نکته مثبت حکمرانی فضای مجازی چین این است که مقامات چینی متاثر از فضاسازی‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای نشدند و کاری که درست بود را انجام دادند

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: ما در حوزه حکمرانی فضای مجازی الگو‌های مختلفی داریم، به طور مثال در کشور چین فضای مجازی کاملا مدیریت شده و طبق نیاز‌های مردم آن کشور در حوزه فضای مجازی بستر‌های بومی طراحی شده است؛ بستر‌هایی که کارآمد است و چنانچه در کشور چین بخواهند از بستر‌های غیربومی استفاده شود، امکان‌پذیر نیست و نکته مثبت حکمرانی فضای مجازی چین این است که مقامات چینی متاثر از فضاسازی‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای نشدند و کاری که درست بود را انجام دادند.

ایزدی بیان داشت: گا‌ها در کشور برخی افراد مغرض یا ناآگاه بحثی را در فضای مجازی مطرح می‌کنند و چنانچه محدودیت‌هایی در فضای مجازی باشد به ضرر علم در کشور خواهد بود، حال آنکه در کشور چین محدودیت‌های صد در صدی برای استفاده از بستر‌های غربی اعمال شده و چین از نظر علمی هم رتبه خوبی دارد، لذا این بحث منافاتی ندارد.

وی عنوان کرد: حدود چندماه گذشته اندیشکده استرالیایی حدود ۴۷ حوزه‌ی فناوری نوین را لیست کرده بود و از این تعداد ۴۷ حوزه، ۳۸ حوزه متعلق به کشور چین و ۶ حوزه فناوری متعلق به آمریکا بود و چنانچه محدودیت در فضای مجازی موجب ضربه زدن به علم بشود این ضربه را چینی‌ها می‌خورند چرا که فضای مجازی در کشور چین مدیریت شده است و اکنون نه تنها کشور چین ضربه‌ای از فضای مجازی نخورده بلکه پیشرفت زیادی هم در حوزه علم داشته است چرا که دانشمندان چینی وقت خود را در بستر‌های غربی تلف نمی‌کنند.

این استاد روابط بین الملل ادامه داد: یکی دیگر از الگو‌هایی که در فضای مجازی برای ما وجود دارد، فرانسه است؛ فرانسه که مدیرعامل تلگرام را دستگیر کرد، همان کشوری است که مدعی آزادی بیان در دنیا است ولی مقامات کشور فرانسه متوجه شده‌اند که فضای مجازی نباید رها شود؛ الگو‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است در این بحث نگنجد.

ایزدی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما به دلایل مختلف الگویی طراحی نشده است که به نفع منافع ملی ایران باشد و نتیجه آن رهاشدن فضای مجازی و بی برنامگی است و مشکل فروش فیلترشکن در عمل محدودیت‌هایی را که وجود دارد، خنثی کرده است.

فضای مجازی ما رها است و دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا متوجه رهاشدگی فضای مجازی در ایران شده‌اند و سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی را در حوزه‌ی فضای مجازی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی ایران و حتی جهان انجام داده اند

وی عنوان کرد: فضای مجازی ما رها است و دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا متوجه رهاشدگی فضای مجازی در ایران شده اند و سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی را در حوزه‌ی فضای مجازی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی ایران و حتی جهان انجام داده اند؛ این درحالی است که آمریکا با کشور چین هم مشکل دارد، اما نتوانسته در این کشور چنین سرمایه‌گذاری را انجام دهد چراکه می‌داند حکمرانی فضای مجازی در این کشور اعمال می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکا حتی با کشور روسیه نیز مشکل دارد و دشمن آنان است، اما با این وجود به دلیل اعمال حکمرانی روس‌ها در فضای مجازی خودشان، نتوانسته به فضای مجازی روسیه نفوذ کند، اما متأسفانه رهابودن فضای مجازی در ایران فرصتی را برای دشمنان مردم ایران ایجاد کرده تا بتوانند از این رهابودن و بی برنامگی سوء استفاده کنند.

ایزدی با بیان اینکه مجلس باید معیار‌های برای نظارت بر اعمال حکمرانی در فضای مجازی را مشخص کند و مطابق آن نظارت قوی انجام دهد، تصریح کرد: به اعتقاد من صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری را باید افرادی که مسئولیتی در این بخش دارند به خصوص دولت محترم، مورد توجه جدی قرار داده و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب