دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان:

مسئله سربازی دانش آموزان المپیادی، سدی در برابر تعالی علمی کشور است

مسئله سربازی دانش آموزان المپیادی، سدی در برابر تعالی علمی کشور است
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان مقوله معافیت سربازی را برای دانش آموزان المپیادی سدی در برابر پیشرفت و تعالی علمی کشور دانست.
کد خبر : 932007

سید رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا مسئله سربازی دانش آموزان المپیادی را سدی در برابر تعالی علمی کشور توصیف کرد و گفت: در تلاش هستیم که پسران المپیادی از سربازی معاف شوند؛ اما هنوز این طرح مصوب نشده است. مقوله معافیت المپیادی‌ها می‌تواند با عضویت در بنیاد مل نخبگان به راحتی حل شود و به عنوان پروژه جایگزین سربازی در دستور کار قرار گیرد.

حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش به پیشینه المپیاد کامپیوتر اشاره کرد و گفت:  المپیاد کامپیوتر به نسبت دیگر المپیادها از سابقه و پیشینه قدیمی‌تری برخوردار است و المپیادهایی چون ریاضی و شیمی از جمله رویدادهای علمی نوظهور محسوب می‌شوند و المپیاد کامپیوتر در کشور ما بالغ بر سی سال پیشینه دارد.

 حسینی در تشریح المپیاد ترکیبیات تصریح کرد: این المپیاد در حوزه تئوری علوم کامپیوتر و ریاضی است و نقش مهم و پررنگی در المپیاد ریاضی، کامپیوتر و هوش مصنوعی دارد.

وی هدف از برگزاری المپیاد ترکیبیات را آشنا کردن دانش‌آموزان با ترکیبیات، به عنوان یک مبحث خلاقانه، گسترده و جذاب به شیوه‌ای سرگرم‌کننده اعنوان کرد و افزود: دانش آموزان در این المپیاد باید در طی یک مسابقه با سایر دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به ترکیبیات رقابت کنند.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان این که به مدت سه سال المپیاد ریاضی، رایانه و هوش مصنوعی به صورت بین‌المللی در حال برگزاری است، ابراز کرد: برگزاری چهارمین دوره المپیاد ریاضی، رایانه و هوش مصنوعی در سال جاری به دست باشگاه دانش‌پژوهان سپرده شده است. مسابقات به صورت برخط برگزار شده و 40 نفر از مصححان عملیات تصحیح آزمون را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

وی با بیان این که کشور‌ها می‌توانند به صورت آنلاین رتبه خود را مشاهده کنند، عنوان کرد: همچنین این آزمون به صورت گروهی برگزار می‌شود. این المپیاد جزء معدود المپیاد‌هایی است که پیش از شرکت در المپیاد اصلی برگزار می‌شود و کشور‌ها برای حضور در این آزمون‌ها حتما باید فیلتر‌های همچون شرکت در آزمون مقدماتی را رد کرده تا به سطح بالاتر برسند.

حسینی با اشاره به زمان طراحی سوالات، اظهار کرد: طراحی سوالات در دست اقدام است و انشالله تا مهر این کار را با موفقیت انجام می‌دهیم. المپیاد ترکیبیات تقریبا در 13 آبان برگزار می‌شود؛ همچنین طراحی سوالات و آماده سازی سایت در مهر سال جاری انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه از حداقل‌ترین افراد با استعداد برای طراحی سوالات استفاده کردیم، تصریح کرد: بالغ بر 70 نفر در این گروه فعالیت می‌کنند. 15 نفر از افراد در کمیته علمی و ترجمه سوالات حضور دارند. با بیان این که بیش از ۷۰ نفر در گروه طراحی و برگزاری ما حضور دارند، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۱۵ نفر در کمیته علمی و ترجمه سوالات، ۳۰ نفر در تیم اجرایی و ۱۰ نفر در هماهنگی سایت و فناوری اطلاعات حضور دارند.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان این که برخی از المپیاد‌ها همچون ریاضی کشور‌های مختلف سوالات را به کمیته بین المللی ارسال کرده و کمیته سوالات را طراحی می‌کند، اظهار کرد: طراحی سوالات با توجه به شرایط آزمون مربوطه متفاوت از یکدیگر انجام می‌شود و در المپیادهایی همچون المپیاد فیزیک طراحی سوالات را کشور برگزارکننده برعهده دارد.

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره سوالات المپیادها توضیح داد: سوالات المپیاد‌هایی چون فیزیک صرفا یک روز قبل از آزمون توسط کشور‌ها بر پایه چالش‌های علمی بررسی  می‌شود. رتبه‌بندی و ارزیابی سوالات امسال المپیاد فیزیک به بهترین شکل ممکن انجام شده و از منظر کشور‌های شرکت‌کننده بهترین سوالات تاریخ المپیاد فیزیک بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب