دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بی‌نیازی کشور از واردات «نانوپودر» با ساخت محصولی فناور

بی‌نیازی کشور از واردات «نانوپودر» با ساخت محصولی فناور
یک شرکت فناور موفق به تولید محصولی شده که برای ساخت نانوفلزات اکسید‌های فلزی، خانواده ترکیبات سیلیکون، خانواده ترکیبات کربن، فلوروکربن‌ها و پلی‌سیلان‌ها مناسب است و به این ترتیب کشورمان را از واردات این دستگاه بی‌نیاز می‌کند.
کد خبر : 931484

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با هدف تولید پروژه ساخت خط تولید نانوساختارها در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت فناور موفق به تولید SEM و محصول نانویی آن شد و در حال بهینه‌سازی این محصول فناور است و موفق به تولید دستگاه نانوپودرشده که در مقیاس نیمه‌صنعتی ساخته شده و در مرحله بعدی به تولید دستگاه نانوپودر در مقیاس صنعتی اقدام خواهد کرد.

از سویی آینده در اختیار تکنولوژی‌های جدید ازجمله نانوتکنولوژی است؛ بنابراین برای عدم وابستگی به کشورهای دنیا باید خود را همگام و همپای توسعه‌یافته‌ها پیش ببریم.

اکنون کشور برای تأمین نانوپودر نیازمند واردات است، اما فناوران داخلی موفق به تولید این محصول شده که جزء تکنولوژی روز به حساب می‌آید. شرکت فناوری که به تولید دستگاه نانوپودر اقدام کرده است برای نخستین‌بار در ایران و جهان این دستگاه را ساخته به‌طوری‌که نمونه داخلی و خارجی ندارد.

پروژه ساخت خط تولید نانوساختار‌ها چگونه پیش رفت؟

خبرنگار آنا برای بررسی فعالیت شرکت فناور «طرح و توسعه مهرآفرید» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)، دستاوردهای این شرکت و بررسی کاربرد دستگاه تولید شده نانوپودر گفت‌وگویی را با رباب منصوری مدیرعامل شرکت ترتیب داده است.

منصوری که دانش‌آموخته رشته‌های شیمی و فیزیک بوده و دانشجوی دکتری اقتصاد است، اظهار کرد: همواره در حین کار، تحصیل و کنار آن، به پیشبرد این دو پروژه‌ اقدام کردم.

وی در معرفی شرکت فناور متبوعش بیان کرد: این شرکت را در راستای پیشبرد پروژه ساخت خط تولید نانوساختار‌ها در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی وارد شده و شروع به طراحی و تولید کردیم و دستگاه نانوپودر را ساختیم.

مدیرعامل شرکت فناور عنوان کرد: مرحله به مرحله پیش رفتیم، سرمایه تهیه کرده و با آرامش کار را جلو بردیم و در نهایت امسال موفق به تولید دستگاه SEM شدیم و تولید محصول نانویی این دستگاه تأیید شد و اکنون در حال بهینه‌سازی دستگاه هستیم.

منصوری، اهداف آینده از تولید دستگاه تولید نانوپودر را ساخت در مقیاس صنعتی برشمرد و ادامه داد: این دستگاه فناور اکنون در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید شده و برنامه آینده ما ساخت در معیار صنعتی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تشریح کاربرد دستگاه نانوپور یادآور شد: شرکت فناور اقدام به ساخت دستگاهی کرده که جزء دستگاه‌های تک به‌شمار می‌رود و همانطور که گفتم توانایی تولید نانوپودر‌ها در مقیاس نیمه‌صنعتی را دارد.

مدیرعامل شرکت فناور با تأکید بر اینکه تولید نانوپودر‌ها دارای اهمیت بسزایی هستند، متذکر شد: از آنجایی که آینده جهان در دست تکنولوژی جدید همچون نانوتکنولوژی و بلاکچین و… است، بنابراین نیاز به توسعه نانوتکنولوژی برای رفع وابستگی کشور به کشور‌های دیگر احساس می‌شود.

شرکت فناور به ساخت دستگاهی اقدام کرده که جزء دستگاه‌های تک به‌شمار می‌رود و توانایی تولید نانوپودر‌ها در مقیاس نیمه‌صنعتی را دارد

منصوری توضیح داد: تا جایی که بررسی کرده‌ایم در کشور و کشورهای خارجی فرد یا شرکتی تولیدکننده عمده نانوپودر‌ها نیست، البته در خارج از کشور از مسیر دیگری به تولید نانوپودر‌ها اقدام کرده‌اند، درحالی که از روش ما نیست و مایحتاج کشورمان هم در زمینه نانوپودر از خارج وارد می‌شود.

دستگاه فناور نانوپودر چه کاربردی دارد؟

وی عنوان کرد: البته دستگاه فناور نانوپودر تمامی نانوپودر‌های «متال اکسید»، «نانوکربن‌ها» و «سیلیکوزید‌ها» را تولید می‌کند و این دسته از مواد جزء جدایی‌ناپذیر تکنولوژی‌های برتر و روز هستند.

مدیرعامل شرکت فناور تشریح کرد: دستگاه فناور نانوپودر برای تولید نانوساختارهاست و نه‌تنها نمونه داخلی ندارد؛ بلکه نمونه خارجی نیز ندارد و مکانیسم این دستگاه براساس اکسیداسیون-احیا مستقیم است.

منصوری اضافه کرد: به عبارت بهتر دستگاه نانوپودر برای تولید نانوفلزات اکسید‌های فلزی، خانواده ترکیبات سیلیکون، خانواده ترکیبات کربن، فلوروکربن‌ها و پلی‌سیلان‌ها مناسب است.

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت شرکت فناور نانومتریال است، گفت: البته در زمینه ساخت دستگاه تولید نانوپودر‌ها فعالیت می‌کنیم و در نهایت نانوپودر‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.

دستگاه نانوپودر برای تولید نانوفلزات اکسید‌های فلزی، خانواده ترکیبات سیلیکون، خانواده ترکیبات کربن، فلوروکربن‌ها و پلی‌سیلان‌ها مناسب است

مدیرعامل شرکت فناور درباره اینکه آیا شرکت شما در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد نقش داشته است؟ چنین پاسخ داد: اکنون دستگاه به تولید مستمر نرسیده، اما بعد از نهایی شدن، دانشگاه آزاد ۵ درصد از فروش محصولات ما سود خواهد برد.

منصوری با تأکید بر اینکه نانوتکنولوژی ازجمله صنایعی است که تازه به عرصه رسیده است، ادامه داد: مشخصاً در آینده نیاز کشور به این مواد زیاد خواهد بود و حتی در بعضی از صنایع استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه نانوپودر در صنایع پزشکی داروسازی، صنایع نفت، گاز و الکترونیک کاربرد اساسی دارد، افزود: برای کار روی دستگاه‌های نانوتکنولوژی نیازمند سرمایه زیاد هستیم، چراکه اساساً صنعت نانوتکنولوژی نیازمند تسهیلات و سرمایه است.

مدیرعامل شرکت فناور با بیان اینکه دانشگاه آزاد همکاری خوبی با ما داشته است، گفت: از سوی بنیاد برکت هم تسهیلات کم‌بهره به شرکت تعلق گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب