دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا اعتماد به پاسخ‌های هوش مصنوعی شرط عقل نیست؟

چرا اعتماد به پاسخ‌های هوش مصنوعی شرط عقل نیست؟
در حالی که توصیه‌های پیشنهادی هوش مصنوعی می‌تواند یک چارچوب روشن و منطقی برای راهنمایی افراد فراهم کند، اما همچنان محدودیت‌های خود را در حوزه ادراک جنبه‌های ارزشی روابط انسانی دارد و بهتر است اعتبار پاسخ‌هایش به روش‌های دیگر سنجیده شود.
کد خبر : 931084

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با مرور رسانه‌های اجتماعی می‌توان ویژگی‌های یک رابطه کامل را تا حدودی شناسایی کرد و احتمالاً صفاتی مانند اعتماد، ارتباط مؤثر و صداقت در صدر این ویژگی‌ها قرار خواهند داشت؛ اما آیا پاسخ به دست آمده از فضای مجازی کافی است؟

در یک تحقیق با استفاده از ChatGPT برداشت هوش مصنوعی از یک رابطه «کامل» پرسیده شد، بر اساس پاسخ ChatGPT، ویژگی‌های یک رابطه کامل، فهرستی از عناصری بود که برای درک یک رابطه کامل بسیار مهم هستند. برخی مانند ارتباط و اعتماد مورد انتظار بودند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اولین ویژگی مورد انتظار فرد نباشد.

چهار عامل، همان‌طور که توسط ابزار هوش مصنوعی پیشنهاد شده است، در زیر به ترتیب ذکر شده است:

احترام متقابل

هر فردی برای خود واقعی‌اش، مرزها و نظرات دیگران ارزش قائل است و به آنها احترام می‌گذارد. آنها به یکدیگر گوش می‌دهند، تفاوت‌ها را قدر می‌دانند و در اعمال و گفتار خود لحاظ می‌کنند.

ارتباط مؤثر

هر دو نفر در ارتباطات خود شفاف، صادق و همدل هستند. آنها فعالانه به یکدیگر گوش می‌دهند، احساسات و نیازهای خود را به وضوح بیان می‌کنند و به طور سازنده با یکدیگر هم کاری دارند.

اعتماد و قابلیت اطمینان

اعتماد پایه و اساس ارتباط آنها را تشکیل می‌دهد. هر یک از طرفین قابل‌اعتماد است، به وعده‌های خود عمل می‌کند و شفاف هستند و احساس امنیت و اطمینان را در رابطه تقویت می‌کنند. ارزش‌ها و اهداف مشترک آنها با ارزش‌های اصلی و اهداف زندگی هماهنگ می‌شوند که به آنها کمک می‌کند تصمیمات و چالش‌ها را با هم هدایت کنند.

حمایت عاطفی و محبت

حمایت عاطفی، تشویق و محبت مداوم به همراه دارد. آن‌ها موفقیت‌های یکدیگر را جشن می‌گیرند، در زمان‌های سخت آرامش را فراهم می‌کنند و سطح سالمی از صمیمیت و ارتباط را حفظ می‌کنند.

آیا پرسش درباره رابطه کامل سوال درستی است؟

ست آیزنبرگ، مدیرعامل یک بنیاد کاربرد عملی مهارت‌های اجتماعی در این باره معتقد است هرچند بسیاری از پیشنهادات ChatGPT درست به نظر می‌رسد اما نکات مهمی در این میان وجود دارند که اساساً هوش مصنوعی قادر به ارائه جوابی در موردش نیست.

او تأکید دارد که اگرچه احترام متقابل، ارتباط و اعتماد ضروری است، اما داشتن یک رابطه قوی و پایدار با احساس عمیق «خود ارزشمندی» شروع می‌شود زیرا بدون آن، شما ممکن است به دنبال تأیید یا کامل بودن به روش‌هایی باشید که می‌تواند منجر به وابستگی یا کنترلتان توسط دیگران شود.

او همچنین بر این باور است که امنیت عاطفی و آسیب‌پذیری، همراه با انعطاف‌پذیری و اراده برای تکامل از دیگر جنبه‌های نادیده گرفته شده ChatGPT در یک رابطه پایدار است.

آیزنبرگ می‌گوید عشق واقعی به این معنا نیست که رابطه را ثابت نگه داریم، بلکه به معنای پذیرش تغییر و تکامل با هم است؛ و این مستلزم کنجکاوی، گشاده‌رویی و تمایل به کنار گذاشتن الگوهای قدیمی است که دیگر تأثیر آن در یک رابطه مورد قبول نیست.

او معتقد است در حالی که توصیه‌های پیشنهادی هوش مصنوعی می‌تواند یک چارچوب روشن و منطقی برای راهنمایی فراهم کند، اما همچنان محدودیت‌های خود را در حوزه ادراک جنبه‌های ارزشی روابط  انسانی دارد، روابط انسانی در اصل همواره دستخوش تغییرات هستند زیرا روابط افراد اغلب در مناطق خاکستری قرار دارد، جایی که منطق به‌تنهایی تنش را رفع یا صمیمیت را بازسازی نمی‌کند باید در نظر داشت اساساً چیزی به نام رابطه کامل وجود ندارد ذات کمال به معنای یک حالت ثابت است و این به خودی خود یعنی چیزی که تمام شده است.

در اصل بهتر است به جای کمال، به دنبال اصالت بود زیرا هدف داشتن یک رابطه کامل نیست، بلکه ایجاد یک رابطه زنده است، رابطه‌ای که واقعی، پاسخگو و قادر به رشد باشد.

بنابراین در حالی که ChatGPT ممکن است نقطه شروع برای یک ارتباط را ارائه دهد اما تجربه زندگی واقعی و درک انسانی چیزی است که هوش مصنوعی هنوز درک مؤثری از آن ندارد و اعتماد به پاسخ‌هایش شرط عقل نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب