دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1403 - 17:22
در آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

عارف: هنر مقابله با محتوای غیرفرهنگی در فضای مجازی است

عارف: هنر مقابله با محتوای غیرفرهنگی در فضای مجازی است
معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینترنت یک اتوبان است؛ کسی راه را نمی‌بندد، باید محتوای خوب بگذاریم و جلوی محتوای غلط را بگیریم. هنر ما بستن اتوبان و راه نیست هنر این است که جلوی محموله نامشروع را بگیریم. هنر این است که با محتوای غلط و غیرفرهنگی فضای مجازی مقابله کنیم.
کد خبر : 931076

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، عصر امروز (دوشنبه) در آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از دکتر اسماعیلی وزیر سابق ارشاد به خاطر تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی طی سه سال اخیر و همین‌طور از دکتر صالحی برای پذیرش مسئولیت سنگین در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ باید نقش کلیدی و محوری در تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب داشته باشد، افزود: ارباب‌رجوع‌های حوزه وزارت ارشاد یعنی هنرمندان و اهل قلم و فرهنگ و نخبگان که الگویی برای جامعه و جوانان هستند، همواره جایگاه برجسته و ویژه‌ای داشته و دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز در دهه پنجم انقلاب باید طبق تکلیف بر اساس سند چشم‌انداز حرکت کنیم. در این سال‌ها به جای سیاست جذب، سیاست دفع را دنبال کردیم. جهت‌گیری اصلی سند چشم‌انداز جایگاه اول در منطقه در همه شاخص‌ها و الهام‌بخش در دنیای اسلام است.

عارف با تأکید بر اینکه بنا بوده و هست که سال آینده در همه زمینه‌ها به این هدف برسیم، تأکید کرد: ۲۰ سال از تصویب سند چشم‌انداز گذشته است؛ در بخش نرم‌افزاری چقدر در مسیر این سند حرکت کردیم.  

وی افزود: شاخص‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نشان می‌دهد خیلی از اهداف سند چشم‌انداز فاصله داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که طی چند دهه اخیر به جای معرفی مفاخر و الگو‌های فرهنگی به جوانان با اندک اختلاف‌نظری الگوسوزی کردیم، ادامه داد: با الگوسوزی مفاخر فرهنگی گرفتار شدیم و جوانان و دانشجویان و نوجوانان احساس بی‌هویتی می‌کنند و هویت خود را در جای دیگر دنبال می‌کنند که این موضوع باید مورد توجه جدی وزارت ارشاد قرار بگیرد.

عارف با اشاره به بحث اینترنت و فضای مجازی گفت: تهاجم فرهنگی یک واقعیت جدی برای ماست؛ برای مقابله با تهاجم فرهنگی چه کار کردیم؟ آیا صورت مسئله را پاک کردن مقابله با تهاجم فرهنگی است.

وی افزود: اینترنت یک اتوبان است؛ کسی راه را نمی‌بندد، باید محتوای خوب بگذاریم و جلوی محتوای غلط را بگیریم. هنر ما بستن اتوبان و راه نیست هنر این است که جلوی محموله نامشروع را بگیریم. هنر این است که با محتوای غلط و غیرفرهنگی فضای مجازی مقابله کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اولویت اول امروز ما باید نجات نوجوانان و جوانان باشد، اضافه کرد: ترویج اخلاق و فرهنگ غنی اسلامی متناسب با همه اقشار و گروه‌های جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان باید مورد توجه قرار بگیرد. گرفتاری قشر جوانان و جوانان از میانسال‌ها بیشتر است و کم برای این‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

عارف همچنین افزود: در دولت چهاردهم بدگویی یا کوچک‌ترین حرف علیه دولت‌ها و وزرای گذشته را ممنوع کردیم. عدم بدگویی از گذشتگان حداقل اخلاق اسلامی است. تا فردی کنار می‌رود همه کسانی که تا کمر مقابل او خم می‌شدند تا او را می‌بینند از او روی می‌گردانند؛ آیا این فرهنگ اسلامی است؟

وی ادامه داد: آمایش سرزمینی راهبرد اصلی دولت چهاردهم و برنامه هفتم توسعه است. کشور فقط ۷-۸ تا کلان‌شهر یا شهر و محله ما نیست؛ کشور مجموعه همه استان‌ها و شهر‌ها و شهرک‌ها و روستا‌ها و محله‌هاست که همه آنها حق رشد و توسعه دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به انتخاب خانم صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم با بیان اینکه وقتی اسم خانم صادق مطرح شد خیلی‌ها تعجب کردند فکر می‌کردند وزیر راه باید کلنگ دست بگیرد و در کوهستان‌ها راه بسازد، گفت: ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان بانوان هستند که آنها را کنار گذاشتیم و خواستیم با ۵۰ درصد دیگر برنامه هفتم را جلو ببریم؛ با این روش مشکل پیدا می‌کنیم.

عارف اضافه کرد: وضعیت علمی و انگیزه و آرامش قشر تحصیل‌کرده بانوان معمولاً بهتر از آقایان هست. در همین مدت کوتاه خانم فرزانه صادق عملکرد خوبی داشتند.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم عارف با اهدای لوح یادبودی از زحمات محمدمهدی اسماعیلی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب