دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1403 - 00:04
تقویم علم؛

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 930954

تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۳ شهریور برابر ۱۳ سپتامبر را ورق می‌زنیم. 

***

دومین آزمایش پرواز انترپرایز 

۱۳ سپتامبر ۱۹۷۷ میلادی برابر با ۲۳ شهریور ۱۳۵۶ خورشیدی، شاتل انترپرایز با موفقیت دومین پرواز از پنج پرواز آزاد خود را به‌عنوان بخشی از آزمایش‌های فرود شاتل را در مرکز تحقیقات پرواز درایدن ناسا در کالیفرنیا انجام داد. این آزمایش هم همانند اولین آزمایش پرواز آزادش در ۱۲ آگوست 1977، سوار بر فراز یک ناو هواپیمابر بوئینگ ۷۴۷ آغاز شد و این شاتل از میانه پرواز از روی بوئینگ جدا شد و در حال پرواز در جو زمین آزادانه به تنهایی پرواز کرد و همانند هواپیما روی بستر دریاچه‌ای خشک در صحرای موهاوه فرود آمد. انترپرایز نمونه اولیه‌ای بود که فقط برای آزمایش ساخته شده بود و هرگز برای پرواز فضایی مجهز نشد. این شاتل بدون موتور و بدنه عایق گرمایی کارآمد بود و بنابراین، توانایی انجام پرواز فضایی نداشت. 

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

رکوردی که رکورد نبود!

۱۳ سپتامبر ۱۹۲۲ میلادی برابر با ۲۳ شهریور ۱۳۰۱ خورشیدی، دمای ۱۳۶.۴ درجه فارنهایت (۵۸ درجه سانتی‌گراد) به‌عنوان بالاترین دمای سایه جهان - ظاهراً - در دهکده آفریقایی العزیزیه که یک مرکز تجاری، در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب طرابلس در لیبی بود ثبت شد. اگرچه به مدت ۹۰ سال این رکورد نمادین پذیرفته شد، اما در ژانویه ۲۰۱۲، پس از بررسی دقیق گزارش‌های اولیه داده‌ها، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تصمیم گرفت که درواقع این رکورد را به‌وضوح نامعتبر لحاظ کند. زیر با تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس فناوری‌های پیشرفته با سایر اندازه‌گیری‌های منطقه‌ای مغایرت بود. همچنین، دفتر ثبت، تغییر مسئول نظارت را از ۱۱ سپتامبر ۱۹۲۲ نشان داد، که به دلیل بی‌تجربه بودن ناظر جدید در استفاده از مدل خاص دماسنج، احتمالاً نشانگر را اشتباه خوانده شده که منجر به اختلاف ۷ درجه سانتی‌گراد شد. رکورد پذیرفته‌شده اکنون ۱۳۴ درجه فارنهایت (56.7 درجه سانتیگراد) در ۱۰ جولای ۱۹۱۳ در مزرعه گرینلند در دره مرگ، کالیفرنیا است. 

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

اولیور ایوانس 

۱۳ سپتامبر ۱۷۵۵ میلادی برابر با ۲۳ شهریور ۱۱۳۴ خورشیدی، اولیور ایوانس، آسیابان و مخترع آمریکایی به‌دنیا آمد. اول در ۱۸ دسامبر ۱۷۹۰ اولین آسیاب اتوماتیک ذرت را که طراحی کرده بود ثبت اختراع کرد. ایوانس همچنین پیشگام طراحی موتور بخار پرفشار بود و اولین خط تولید مداوم آن را در سال ۱۷۸۴ راه‌اندازی کرد. ایده‌های او برای آسیاب ذرت اتوماتیک در سال ۱۷۸۲ آغاز شد، اما توسعه اختراع تا سال ۱۷۹۰ تکمیل نشد. این آسیاب مبتکر از آسانسورهای سطلی برای بالا بردن دانه استفاده می‌کرد، وسایل انتقال شامل یک نوار نقاله پیچی افقی و یک قیف برای خنک و خشک کردن. یک پسر پادو هم، گندم و ذرت ورودی را می‌گرفت و آرد بسته‌بندی‌شده در بشکه را تحویل می‌داد. 

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

آدولف مایر   

۱۳ سپتامبر ۱۸۶۶ میلادی برابر با ۲۳ شهریور ۱۲۴۵ خورشیدی، آدولف مایر روانپزشک سوئیسی-آمریکایی به‌دنیا آمد. تدریس و کار تاثیرگذار او بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۰ به بخشی از نظریه و کار روانپزشکی در کشورهای انگلیسی زبان تبدیل شده است. او که قبلاً در زمینه نوروآناتومی و فیزیولوژی عصبی در هنگام مهاجرت به ایالات متحده آموزش دیده بود، از کار در موسسات روانی، اختلال در بیماری‌های روانی را نه به‌عنوان آسیب‌شناسی مغز، بلکه به‌عنوان یک اختلال شخصیتی شناخت. او محیط اجتماعی را به‌عنوان عاملی در اختلالات روانی می‌دانست و طی سال‌هایی که در دانشگاه جانز هاپکینز به عنوان استاد روانپزشکی مشغول بود، آموزش داد که در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی، بیمار باید به‌عنوان یک فرد کامل ارزیابی شود. 

۲۳ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب