دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 19:48

چرا داشتن روحیه مبارزه برای پیشگامان فناوری لازم است؟

چرا داشتن روحیه مبارزه برای پیشگامان فناوری لازم است؟
فناوری‌های پیشرو اغلب هنجارهای سنتی جامعه خود را به چالش می‌کشند و ساختارهای وابسته به آن را تهدید می‌کنند به گونه‌ای که پیشگامان عرصه فناوری‌های نوین قطعاً در برهه‌ای از دوران رشد خود با مقاومتی از جنس مبارزه روبرو می‌شوند .
کد خبر : 930787

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فناوری‌های پیشرو اغلب هنجارهای سنتی جامعه خود را به چالش می‌کشند و ساختارهای قدرت وابسته به آن را تهدید می‌کنند، برای نمونه تلاش‌های اولیه مدیران بانکی برای حذف ارزهای دیجیتال سال‌ها ادامه داشت و فراموش نکردیم چه قانون‌گذارانی که در تکاپوی بودن یا نبودن هوش مصنوعی و یا کاهش سرعت پیشرفت آن بوده و هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت چرخه تقابل با فناوری‌های نوظهور بارها و بارها تکرار شده و از روزهای آغازین ظهور اینترنت تا کنون ادامه داشته است.

این چرخه بر واقعیتی انکارناپذیر دلالت دارد که پیشگامان عرصه فناوری‌های نوین قطعاً در برهه‌ای از دوران رشد خود با مقاومتی روبرو می‌شود که از چنین الگویی تبعیت می‌کند، «اول آنها شما را نادیده می‌گیرند سپس به شما می‌خندند بعد با شما می‌جنگند و در نهایت شما برنده می‌شوید.»

هرچند مخالفان ممکن است در قالب نگرانی‌های قانونی اقدام کنند اما در واقع انگیزه اصلی آنها اعمال نظارت و کنترل امور به روشی سنتی به مانند روال گذشته است.

باید آگاه باشید وقتی چیزی متحول کننده اختراع می‌کنید، در ابتدا با تمسخر مواجه خواهید شد زیرا تعداد کمی قادرند دیدگاه شما را درک کنند اما در ادامه این تمسخر جای خود را به شک و مخالفت می‌دهد و وقتی منافع ریشه‌دار در معرض تهدید قرار می‌گیرد وارد چالشی بزرگ و آشکار مانند یک مبارزه می‌شوید البته ورود به مرحله «مبارزه» نه‌تنها اجتناب‌ناپذیر است بلکه یک دوره گذر به دنیای جدید است.در این میان حتی مصرف‌کنندگان در مقابل آنچه به طور کامل درک نمی‌کنند مقاومت می‌کنند. همان‌طور که در مورد شبکه‌های اجتماعی تجربه شده است.

اشتباه رایجی که اکثر پیشگامان فناوری‌های نو مرتکب می‌شوند دست‌کم گرفتن قدرت و دامنه این مخالفت‌ها است. آنها اغلب بر این باورند که ارزش فناوری آنها به‌خودی‌خود آن‌قدر واضح است که نیازی به صحبت درباره آن نیست و در این مرحله آنها به درخشش ایده‌های خود کاملاً مطمئن هستند و صبوری می‌کنند. اما تاریخ چیز دیگری را به ما می‌آموزد زیرا به‌ندرت چنین اتفاقی میافتد و همه باید وارد مرحله مبارز با هنجارهای سنتی پیشین شوند زیرا مرحله مبارزه فقط دفاع از اختراع نیست این در اصل دفاع از موجودیت جدیدی است که آینده را تغییر خواهد داد.

باید توجه داشت مرحله  مبارزه خیلی قبل‌تر از زمان ظهور یک فناوری نوین آغاز می‌شود شاید وقتی که هنوز به شکل یک ایده بوده و قالبی به خود نگرفته است به همین دلیل باید مخاطبان را از همان ابتدا در مورد مزایای فناوری نو و ارزش‌هایی که به همراه دارد، آموزش داد.

برای این کار مراحل زیر را  به‌عنوان بخشی از چرخه تولید فناوری نو باید در نظر گرفت:

1- روایت داستان فناوری نو: از لحظه‌ای که شروع به کار کردید، یک روایت روشن در مورد اینکه چه کسی هستید، برای چه چیزی اقدام کردید و چرا نوآوری شما اهمیت دارد، ایجاد کنید. این روایت در زمان‌های بررسی دقیق به‌عنوان مرجع عمل می‌کند و کمک می‌کند تا اعمال و تصمیم‌های شما در مقابل چشمان مردم باشد.

2- تعامل با ذینفعان: ایجاد روابط با ذینفعان، تنظیم‌کننده‌ها، رسانه‌ها و جامعه باید گسترده‌تر باشد زیرا در صورت بروز مقاومت می‌تواند به سود شما باشد. این روابط می‌توانند یک دیوار حائل ایجاد کنند و فرصت‌هایی را برای تأثیرگذاری بر ادراک و هدایت افکار عمومی نیاز است را به شما بدهد.

3- شفافیت و اعتبار: اغلب پیشگامان فناوری نو هنگامی که با انتقاد مواجه می‌شوند عقب‌نشینی می‌کنند، به این امید که طوفان مخالفت بالاخره فروکش خواهد کرد اما این رویکرد به‌ندرت جواب می‌دهد. در عوض، در مورد چالش‌های خود شفاف و در پاسخ‌های خود صادق باشید. این صراحت می‌تواند منتقدان را به طرفداران تبدیل کند و بین مخاطبان شما اعتماد ایجاد کند.

 4- روایت واقعی از فناوری نو: به طور مستمر با مزایای دنیای واقعی نوآوری خود ارتباط برقرار کنید. بهبودی دسترسی به اطلاعات، شفافیت در امور مالی یا افزایش امنیت دیجیتال یا هر چه که لازم است را فراهم کنید و مطمئن شوید که تأثیرات مثبت کار شما در مرکز اقدامات شما قرار دارد.

در دنیای امروز، پیشگام بودن فقط به داشتن یک ایده عالی نیست، بلکه داشتن انعطاف‌پذیری و آینده‌نگری برای عبور از مقاومت‌ها نیز وابسته است. به یاد داشته باشید، مرحله مقاومت و یا مبارزه علیه شما نشانه این نیست که شما کار اشتباهی انجام می‌دهید بلکه نشانه آن است که شما درگیر چیز مهمی هستید. با پذیرش این واقعیت، می‌توانید مبارزه را به فرصتی تبدیل کنید تا جایگاه خود را به‌عنوان یک رهبر در حوزه فناوری‌های نو مستحکم کنید و اطمینان حاصل کنید که وقتی مقاومت‌ها و مبازره‌ها پایان یابد آن وقت است که شما برنده شدید و به دنیای جدید وارد شده‌اید. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب