دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 14:06
با پروفسور بالتازار بدانیم ۳۱؛

طلا چه‌طور ساخته شده است؟

طلا چه‌طور ساخته شده است؟
طلا فلز زیبایی است که به دلایل متعددی همچون کمیاب بودن، پایداری در برابر زنگ‌زدگی، انعطاف‌پذیر بودن و... از دیرباز به عنوان نماد سرمایه، ثروت و قدرت در فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شود.
کد خبر : 930736

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ طلا فلز ارزشمندی که امروزه کاربردهای زیادی برای ساخت زیورآلات و پس‌انداز دارد واقعاً از کجا پیدایش شد؟ 

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند طلا از فضا به زمین آمده است اما این ماجرا تا چه حد واقعیت دارد؟ 

علت اینکه برخی فیزیکدان‌ها می‌گویند طلا ماهیتی فرا زمینی دارد این است که این فلز و چند عنصر دیگر در زمین ساخته نمی‌شوند یعنی اصلا سیاره ما شرایط تولید طلا را ندارد پس این همه طلا دقیقا چه طور به وجود آمده است؟ اکثر این فلزات در نتیجه‌ انفجار بزرگ ستاره‌ها در فاصله‌های دور از زمین به‌وجود آمده‌اند اگر دقیقترش را بخواهید چیزی در حدود ۸۰ درصد از عناصر سنگین دنیا طی فروپاشی ستاره‌ها شکل گرفته‌اند.

در واقع طلا محصول واکنش‌هایی است که در دل انفجارهای ستارهای یا برخورد ستاره‌ها با سیاهچاله‌ها شکل گرفته‌است. شاید بگویید خب اینها در حد حدس و گمان است یا نه؟ اگر شیمی خوانده باشید حتماً می‌دانید که عناصر سبک مثل هلیوم و هیدروژن در واکنش‌های هسته‌ای مختلف به عناصر دیگری تبدیل می‌شوند و بعد از گذشت زمان نسبتاً طولانی، عناصر سنگینی مثل طلا و پلاتین سر وکله‌شان پیدا می‌شود.

طلا چه‌طور ساخته شده است؟

ولی این طلاها چه طور به زمین ما رسیدند؟  دانشمندان با استفاده از ابرکامپیوترها، تحول فروپاشی ستاره‌ها را شبیه‌سازی کرده‌اند. در مدل شبیه‌سازی شده، فروپاشی ستاره‌های در حال چرخش، باعث خروج سریع عناصر سنگین می‌شود که نمونه‌اش همین طلا میتواند باشد. مقدار و توزیع این عناصر مشابه چیزی است که ما در منظومه‌ی‌شمسی مشاهده می‌کنیم. با این حساب این طلا نیست که خیلی منحصر به فرد است تقریبا همه فلزات در ستاره‌ها شکل گرفتند و منشا فضایی دارند و بعد در اثر انفجار و برخورد شهابسنگ به زمین رسیدند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب