مرز استفاده از ابزار فناوری در رسانه کجاست؟
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، انبوهی از قراردادهای تولید محتوا با شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی نشان میدهد که رسانهها دوباره در مسیر موج سهمگین تغییرات اساسی در ساختار خود قرار گرفتهاند، اگر زمانی رسانههای چاپی به عنوان دروازهبانان اطلاعات بودند، اکنون ادمینها در حوزه شبکههای اجتماعی این وظیفه را بر عهده دارند.
امروزه بیشتر رسانهها در قالب دیجیتال منتشر میشوند و دیگر رسانههای چاپی یارای رقابت با آنها را ندارند حتی تبلیغات در رسانهها نیز در قالب یک مدل تجاری کاملاً متفاوت عرضه میشود شاید این برای مخاطبانی که تا حدودی با نوآوریهای 25 سال اخیر همگام شدهاند دردسرساز نباشد اما مسلماً خیلی هم راحت نیست و این همان موج سهمگینی است که ظهور هوش مصنوعی، کریپتو و سایر روندهای فناورانه جدید در صنعت رسانه به وجود آوردهاند و دیگر ناگزیریم اکوسیستم رسانهای را با چنین تغییرات فناورانه دوباره پیکربندی کنیم.
رسانهها سنتی که روزی با رویکردی عمومی و متنوع منطبق با علایق عامه مردم شکل گرفتهاند حالا به مجموعهای از پلتفرمهای خاص تبدیل شدهاند که هر یک به مخاطبان انحصاریشان به صورت هدفمند خبررسانی میکنند هرچند این موضوع دامنه دیده شدن هر خبر را در رسانههای غیرمعروف کاهش داده است و دیگر انتظار نمیرود بیشتر مردم آن را ببینند اما در عوض مجموعهای از «مخاطبان انتخاب شده» را که علاقمند به نوع خاصی از محتوا هستند به دنبال خود خواهند کشاند و این بدان معناست دقیقاً افرادی را که باید با خود همراه کند را از صف میلیونها خواننده بیعلاقه جدا کردهاند و در این صورت میتوان مطمئن بود خبرها بسیار مؤثرتر از گذشته توزیع میشوند.
اما باید این حقیقت پنهان را قبول کرد که شاید ابزارهایی مانند ChatGPT برای کارهای پیش پا افتاده اما مهمی که ممکن است توسط خبرنگاران جوان انجام شود بسیار مفید باشند اما در سایر موضوعات مانند تهیه یادداشتهای نشستهای خبری و فنی، تقاطع دادهها هنوز هم جایگزینی برای اندیشه خبرنگاران وجود ندارد.
بیشک اتکای بیش از حد به ابزارهای هوش مصنوعی حتی میتواند به شهرت رسانهها به عنوان یک مرجع فکری دقیقاً در زمانی که باید مراقب جایگاه مردمی خود باشند، آسیب رساند زیرا مردم باهوش هستند و میتوانند تشخیص دهند که چه زمانی یک جریان خبری توسط ابزار دیجیتال مدیریت و منتشر شده است و این موضوع فارغ از کیفیت و سرعت در انتشار اخبار بر واقعی و ارگانیک بودن خبر تاثیر منفی خواهد داشت، نکتهای که در حال حاضر هم به همان درجه از اهمیت که نیمقرن پیش مورد توجه مخاطبان بود، اهمیت دارد.
فراموش نکنید اگر خبر غیرمنطقی، کهنه یا در تضاد با زندگی عامه مردم باشد، هیچ میزان از حرفهای بودن در استفاده از فناوریهای حوزه رسانههای دیجیتال نمیتواند در دراز مدت موفقیتی را به همراه داشته باشد در عوض باید توجه داشت در روند تولید یک محتوا که امکان جدیدی را وارد زندگی مردم میکند بدون توجه به اینکه رسانه چقدر تغییر کرده است باید به درستی منتقل شود، چیزی که فناوریهای نوین قادر به تشخیص آن نیستند.
انتهای پیام/