دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان +تصاویر

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان +تصاویر
در دنیای امروز که همه ابعاد زندگی با فناوری‌های گوناگون عجین شده است، انتخاب گوشی تلفن همراه برای والدینی که فرزند خردسال یا حتی نوجوان دارند کار ساده‌ای نیست، چرا که با این دستگاه به راحتی وارد جهانی می‌شوند که ضمن مزیت‌های بسیار با مخاطرات زیادی همراه است و بنابراین آگاهی از روش‌هایی که می‌تواند والدین را در این خصوص یاری کند مهم است.
کد خبر : 930241

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بازگشایی مدارس، بسیاری از والدین را تحت فشار قرار می‌دهد که برای فرزند خود تلفن همراه بخرند و در این میان والدینی که برای نخستین بار می‌خواهند چنین کاری انجام دهند چالش بیشتری دارند، خواه خریدن یک تلفن هوشمند باشد یا یک گوشی معمولیِ بدون فناوری و یا ارتقاء مدل قدیمی به مدل جدیدتر. همچنین در بسیاری از کشور‌ها، سازمان‌ها یا نهاد‌هایی وجود دارند که می‌توانند در این مسیر به والدین کمک کنند. در ایران پایگاه اینترنتی https://456.ir/ امکانات مناسبی در اختیار والدین قرار می‌دهد تا بتوانند فضای اینترنتی امن برای کودکان خود فراهم کنند.

در این مقاله که از مجله  گاردین به فارسی از نوع تلفن گرفته تا خدمات، و از کنترل‌های مهم والدین گرفته تا نحوه عملکرد تلفن با سایر دستگاه‌ها، با مواردی آشنا می‌شوید پیش از تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند، بهترین انتخاب را برای فرزندتان انجام دهید.

استفاده از گوشی دست دوم

بهترین گزینه ممکن است تلفن همراهی باشد که از قبل دارید، به خصوص اگر می‌خواهید به زودی آن را عوض کنید. آن را کامل تمیز کنید، باتری نو بیاندازید و یک قاب بگیرید، این کار هم به محیط زیست کمک می‌کند و هم به جیبتان! البته تا زمانی که هنوز از پشتیبانی نرم افزاری برخوردار باشد. هزینه تعویض باتری چندان زیاد نیست و، چون قبلاً با گوشی کار کرده‌اید می‌توانید تنظیمات و منوی برنامه‌های آن را به آسانی به فرزندتان یاد بدهید. 

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

مدل‌های ساده و غیرهوشمند

دومین اپراتور بزرگ شبکه تلفن همراه در انگلستان، «ای ای» (EE)، اخیراً به والدین توصیه کرده است که تلفن هوشمند خود را به کودکان دبستانی ندهند؛ بنابراین اگر گوشی فقط برای تماس گرفتن و فرستادن پیام‌های ضروری باشد، یک تلفن ساده و غیرهوشمند هم کافی است. چنین گوشی‌هایی امکان دسترسی به هیچ یک از پیامرسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی را به کاربر نمی‌دهند.

نکته منفی این است که بسیاری از تلفن‌های ساده و قدیمی هنوز دسترسی محدودی به اینترنت دارند و فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها کنترل‌های اولیه والدین برای قفل کردن دوربین، مرورگر و پیام‌رسانی تصویری (MMS) دارند. فقدان محدودیت در مواردی مانند تماس‌ها و پیامک‌ها نیز ممکن است مشکل ساز باشد، بنابراین قبل از خرید امکانات آن را بررسی کنید. نکته مهم این است که هر مدلی را که انتخاب می‌کنید باید دقت داشته باشید که از مدل ۴G پشتیبانی می‌کند، زیرا بیشتر خدمات ۳G تا پایان سال ۲۰۲۴ در برخی کشور‌ها متوقف خواهد شد.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

گوشی‌های اقتصادی

یک گوشی اندرویدی ارزان قیمت می‌تواند نقطه شروع خوبی برای کودکان باشد. طیف وسیعی از این مدل‌ها را می‌توان در محدوده نسبتاً ارزان‌قیمت خرید. این گوشی‌ها دوربین‌های عالی ندارند و ممکن است در راه‌اندازی و استفاده از برنامه‌ها کند باشند، اما معمولاً صفحه‌نمایش بزرگ و عمر باتری قوی دارند.

از خریدن مدل‌های دارای اندروید گو (Android Go) یا بدون دسترسی به فروشگاه گوگل پلی و خودداری کنید. از نظر پشتیبانی نرم افزاری، بررسی کنید که تا چه مدت زمان دارید. تلفن‌های این سطح معمولاً فقط دو تا سه سال پس از اولین عرضه‌شان به‌روزرسانی می‌شوند نه زمانی که شما آن را خریداری می‌کنید. همچنین مطمئن شوید که قاب یا کیف‌های محافظ خوبی برای آنها در بازار وجود دارند، زیرا کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان گوشی را رها می‌کنند یا از دستشان می‌افتد؛ با توجه به این نکته، مقاومت گوشی در برابر آب هم مهم است. موتورولا و نوکیا و تلفن‌های سری گلکسی در محصولات سامسونگ گوشی‌های مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای هستند.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

محصولات گوگل

اگر می‌خواهید برای فرزندتان که کمی بزرگتر است و دیگر کودک نیست گوشی بخرید، محصولات سری گوگل پیکسل انتخاب مناسبی است. برای مثال تلفن همراه پیکسل ۷ آ گوگل (Pixel ۷a) در سال ۲۰۲۳ با استقبال زیادی مواجه شد و امسال می‌توانید یک مدل نوسازی‌شده آن را با قیمت پایین‌تر بخرید.

این گوشی ۹۰ درصد از امکانات گوشی‌های رده بالا مانند صفحه نمایش سریع، دوربین فوق العاده، عملکرد بالا، عمر باتری جامد، مقاومت در برابر آب، به‌روزرسانی‌های نرم افزاری تا ماه می ۲۰۲۸ و تنوع قاب را دارد.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

محصولات اپل

اگر طرفدار محصولات اپل و گوشی‌های آیفون هستید، گزینه‌های شما محدودتر است. ارزان‌ترین آیفون جدید اپل اس‌ای ۲۰۲۲ (SE ۲۰۲۲) است که ۵۶۰ دلار قیمت دارد. اما مدل‌های نوسازی‌شده ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشند. قیمت آیفون اس‌ای ۲۰۲۲ نوسازی‌شده حدود ۱۵۰ دلار است و احتمالاً به مدت حداقل دو تا سه سال با به‌روزرسانی پشتیبانی می‌شود. حافظه پایه آن ۶۴ گیگابایت است، اما این گوشی در برابر آب مقاوم است و قاب‌های آن بسیار متنوع هستند. در صورت لزوم، تعویض باتری آن ۶۵ دلار هزینه دارد.

در میان مدل‌های جدیدتر آیفون با قابلیت تشخیص چهره و پشتیبانی طولانی‌تر، آیفون ۱۳ حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد و نزدیک به چهار سال پشتیبانی نرم افزاری دارد. 

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

خدمات شبکه تلفن همراه

هنگامی که تلفن مناسب را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب ارائه‌دهنده خدمات می‌رسد. اکثر اپراتور‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه‌های تلفنی به‌طور پیش‌فرض محتوای مربوط به سنین بالای ۱۸ سال را از طریق اتصال تلفن همراه مسدود می‌کنند، اما برخی از آنها کنترل‌های پیشرفته‌تری در اختیار والدین قرار می‌دهند بنابراین ارزش بیشتری دارند.

قبل از خرید، پوشش شبکه هر کدام از اپراتور‌ها را در اطراف منطقه محلی خود بررسی کنید تا سیگنال و آنتن‌دهی آن در منطقه شما ضعیف نباشد. همچنین به مبلغ اعتبار، هزینه مکالمه و فرستادن پیام‌های متنی نیز توجه کنید و مسئولیت مالی و مدیریت آن را به فرزندتان آموزش دهید.

برخی از اپراتور‌ها نیز اینترنت ویژه کودکان ارائه می‌دهند که خیال والدین را آسوده می‌کند و یا برخی دیگر فقط در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز به کودکان اجازه دسترسی به اینترنت را می‌دهند که می‌تواند با تنظیم و نظارت والدین باشد.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

حساب کاربری ویژه کودکان زیر ۱۳ سال

اپل و گوگل امکان ساخت حساب کاربری برای کودکان زیر ۱۳ سال را فراهم کرده‌اند و به آنها اجازه استفاده از آیفون یا دستگاه‌های اندرویدی را می‌دهند. انتخاب یکی از این دو مدل، به پلتفرم مورد استفاده والدین بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر از یک تلفن اندروید با حساب گوگل استفاده می‌کنید، مدیریت استفاده فرزندتان به عنوان بخشی از حساب خانوادگی شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

امکانات کنترل‌ والدین

حتی اگر فرزند شما به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند حساب شخصی خود را در تلفن خود داشته باشد، می‌توانید با اتصال آن به حساب خود یا یک حساب خانوادگی، کنترل‌های مختلف والدین را در هنگام راه‌اندازی اعمال کنید. هر دو پلتفرم اندروید و آی اُ اس (ios) می‌توانند محدودیت‌های زمان نمایش داشته باشند، برنامه‌های خاصی را مسدود کنند، محتوای متناسب با سن را در فروشگاه برنامه معین کنند، محدودیت‌هایی برای مجوزها، مانند دسترسی به دوربین ایجاد کنند و به شما امکان ردیابی مکان بدهند. برای انجام درست تنظیمات، دسترسی‌های کنترل‌های والدین در گوشی‌های اپل و راهنمای پیوند خانودگی گوگل (Family Link Google) را بررسی کنید.

راهنمای جامع خرید تلفن همراه برای فرزندان

 

ارسال نظر
هلدینگ شایسته