دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

«رصدخانه صادراتی» راه‌حلی نوین برای ارتقاء صادرات محصولات دانش‌بنیان

«رصدخانه صادراتی» راه‌حلی نوین برای ارتقاء صادرات محصولات دانش‌بنیان
رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت عملی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از صادرات ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان به ۱۰۳ مقصد صادراتی دنیا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: اگر اطلاعاتی از فرصت‌های خارج از کشور و توانمندی‌های داخل کشور داشته باشیم، می‌توانیم با تعریف مشوق‌ها، حمایت‌ها و تصویب قوانین جریان جدید صادراتی برای حوزه‌های دانش بنیان و فناور ایجاد کنیم.
کد خبر : 930097

امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت عملی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به علت چرایی ایجاد رصدخانه صادارتی پرداخت و در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پیش از ایجاد رصدخانه صادارتی بانک اطلاعات جامعی پیرامون صادرات محصولات دانش‌بنیان در کشور وجود نداشت. اطلاعات پراکنده‌ای در دستگاه‌های مختلف مانند سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.

وی افزود: این اطلاعات باید در یک مکانی جمع بندی و پایش می‌شدند. به عنوان مثال برخی از حوزه‌ها از رشد خیلی خوبی برخوردار بودند که باید شناسایی می‌شدند از اینرو ایجاد یک جریان برای رصد و شناسایی این اطلاعات ضروری بود. باید پتانسیل حوزه‌های خوب را با تعریف حمایت‌های جدید تقویت می‌کردیم تا یک جهش صادراتی در آنها رخ می‎‌داد یا حوزه‌های بالغ به جریان‎‌های بزرگتر صادراتی متصل می‎‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون جمع بندی، پایش و شناسایی اطلاعات ضروری، تقویت حوزه‌ها برای صادرات و ایجاد جریان‌های بزرگ صادراتی از جمله ماموریت‏‌های این رصدخانه صادارتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: رصد خانه مجرای ارائه آمار صادارتی نیست( اگرچه آمار صادارتی را نیز با استفاده از بانک اطلاعاتی دستگاه‎‌های مرتبط کسب می‎‌کند) زیرا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بانک اطلاعاتی از صادرات ندارد، این بانک اطلاعاتی را باید از وزارت صمت و گمرک و از اظهارنامه‎‌هایی که شرکت‎‌ها ارائه می‎‎‌کنند بگیرد.

وی یادآورشد: برخی از حوزه‌‏ها مانند خدمات فناوری اطلاعات امکان دارد صادراتی نداشته باشند، اما باید تحلیلی از این حوزه داشته باشیم، زیرا حوزه IT از جمله حوزه‏‌های جذاب دنیا به لحاظ صادراتی محسوب می‏‌شود.

میرآبادی عنوان کرد: ما اگر بتوانیم این اطلاعات را به لحاظ فرصت‏‌هایی در خارج از کشور و توانمندی‌های در داخل کشور رصد کنیم، می‌‎توانیم با تعریف مشوق‌ها، حمایت‏‌ها و تصویب قوانین (که از این قضیه پشتیبانی می‌کنند) یک جریان جدید صادراتی برای حوزه‌های دانش بنیان و فناور ایجاد کنیم.

به گفته وی، اکنون مجموعه این ماموریت‏‌ها در رصدخانه صادارتی دنبال می‌شود و به نوعی رصدخانه تحلیل‎گر صادرات دانش‌‎بنیان است تا بر اساس آن تحلیل‌‏ها به راهکار‌هایی برسیم که بتوانیم این جریان صادراتی را تقویت کنیم.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت عملی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن ارائه آماری از صادرات شرکت‌های دانش بنیان گفت: طبق آخرین گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ شرکت‎های دانش بنیان ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار صادرات داشته‌‏اند. 

وی افزود: مقاصد صادراتی شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان از ۸۷ مقصد صادراتی در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۳ مقصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. ما به دنبال تنوع بخشی به مقاصد صادراتی هستیم. تنوع بخشی به مقاصد صادراتی برایمان اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر یک بخشی از ارتباطات ایران آسیب دید با داشتن سبد صادراتی متنوع بتواند از بازار‌های دیگر آن زیان را جبران کند.

وی در پایان اظهارکرد: هدف کلان ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تنوع بخشی به مقاصد صادراتی است. سال گذشته تنوع خوبی در مقاصد صادارتی‌‎مان داشتیم. شرکت‏‌های دانش بنیان توانستند با صادرات محصولات به ۱۰۳ مقصد رکورد‌های خوب صادراتی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب