دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 16:49

درباره فناوری «رنگ سرد» چه می‌دانیم؟

درباره فناوری «رنگ سرد» چه می‌دانیم؟
رنگ خنک‌کننده ویژه‌ای در مرکز تحقیقات شرکت خودروسازی نیسان در اوپامایِ ژاپن در حال آزمایش است. بنابر اعلام این غول خودروسازی ژاپنی، این رنگ بدنه می‌تواند دمای سطح بیرونی خودرو و در پی آن دمای داخل اتاقک را نیز کاهش دهد.
کد خبر : 929924

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  نیسان به امید کاهش دمای خودرو و پایین آوردن مصرف انرژی، فناوری «رنگ سرد» را آزمایش می‌کند. خودروساز ژاپنی می‌گوید آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این رنگ ویژه، دمای سطح بیرون را تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد و دمای فضای داخلی خودرو را تا ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

رنگ خنک‌کننده ویژه‌ای در مرکز تحقیقات شرکت خودروسازی نیسان در اوپامایِ ژاپن در حال آزمایش است. بنابر اعلام این غول خودروسازی ژاپنی، این رنگ بدنه می‌تواند دمای سطح بیرونی خودرو و در پی آن دمای داخل اتاقک را نیز کاهش دهد.

این رنگ با مشارکت «رادی کول»‌ یک شرکت چینی متحصص در تولید محصولات خنک‌کننده تابشی ساخته شده و در تولید آن از مواد چندسازه و فراماده‌ها استفاده شده است. این پروژه بخشی از برنامه نیسان برای ایجاد وسایل نقلیه کم‌مصرف‌تر، تمیزتر و پایدارتر است.

سوسومو میورا، مدیر ارشد و کارشناس آزمایشگاه مواد پیشرفته و پردازش در مرکز تحقیقات نیسان است. او در این باره توضیح می‌دهد:‌ «ما این اثربخشی را با آزمایش در مرکز تحقیقاتی نیسان تأیید کردیم و سپس در نوامبر سال گذشته آزمایش میدانی واقعی را در فرودگاه هاندا آغاز کردیم. در آن زمان، این آزمایش میدانی در شرایط تابستان گرم ژاپن صورت گرفت. ما توانستیم به طور قابل توجهی کاهش دمای ۱۲ درجه سانتیگراد در بیرون و کاهش دمای ۵ درجه سانتیگراد در محیط داخلی خودرو را تایید کنیم.»‌

رنگ سرد مشابهی در حال حاضر در ساختمان‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود تا با انعکاس تابش خورشیدی قبل از جذب، دمای سطح را در محیط‌های شهری کاهش دهد. 

اما در حالی که آزمایش‌ها نشان داده است که این رنگ بر روی خودروها در کاهش دما تاثیر دارد، این پوشش شش برابر ضخیم‌تر از رنگ معمولی خودرو است و این امر می‌تواند تجاری‌سازی رنگ را به چالشی تبدیل کند. دکتر اسکار بروس، پژوهشگر ارشد طراحی و مهندسی محیط در دانشگاه کالج لندن، در این باره توضیح می‌دهد:‌ «یکی از تفاوت‌های عمده بین محیط آزمایشگاهی و صنعت خودرو این است که در محیط آزمایشگاهی، ما از انواع رنگ با ضخامت بالا استفاده می‌کنیم که بازتابنده هستند و نیازی به اسپری کردن آنها روی سقف نیست. ما معمولا فقط از رول نقاشی برای پوشش سطح‌ها در مقیاس بالا استفاده می‌کنیم. اما در اینجا، به دلیل محدودیت‌های صنعت خودرو، مجبور شدند رنگی را تولید کنند که امکان اسپری آن روی خودرو وجود داشته باشد و این رنگ بسیار نازک‌تر از آنهایی است که معمولا در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این مساله یکی از چالش‌های پیش روی آنها بود. اما بر آن غلبه کردند تا بتوانند این محصول را به مشتریان خود ارائه دهند.»

آزمایش‌ها و پژوهش‌های شرکت نیسان ادامه دارد و علیرغم برخی چالش‌ها، دکتر میورا از پیشرفت کار بسیار خشنود است. او می‌گوید:‌ «امیدوارم که این رنگ با تنوع بالا و برای سفارش‌های ویژه قابل ارائه باشد. من ظرفیت بالایی می‌بینم، به ویژه در حوزه برنامه‌های کاربردی وسایل نقلیه تجاری سبک مانند ون، کامیون یا آمبولانس که بیشتر روز را در حال گشت در محیط‌های بیرونی می‌گذرانند.»

شرکت تویوتا موتور نیز مانند شرکت نیسان آزمایش‌هایی را درباره رنگ‌های خنک‌کننده در پیش گرفته است و تمرکز این شرکت بر رنگ‌هایی است که می‌توانند پرتوهای خورشیدی را انعکاس دهند.

شرکت رادی‌کول که با شرکت نیسان در این پروژه همکاری می‌کند، یک شرکت چینی است که با شرکای ژاپنی در حوزه‌های مختلف در زمینه تولید محصولات پوششی و سطحی خنک کننده همکاری دارد. البته در حوزه رنگ خودرو، نیسان تنها شرکتی است که با رادی‌کول کار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته