دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دراگون فضانوردان گیرافتاده در مدار را نجات می‌دهد

دراگون فضانوردان گیرافتاده در مدار را نجات می‌دهد
ناسا تایید کرد که فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال ۲۰۲۵ با فضاپیمای دراگون شرکت فضایی اسپیس ایکس به زمین بازمی‌گردند.
کد خبر : 929516

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا اعلام کرده، کپسول استارلاینر بوئینگ در ماه سپتامبر خالی به زمین بازمی‌گردد و دو فضانوردی که با این وسیله به مدار زمین سفر کردند، اکنون قرار است اوایل سال میلادی آینده بازگردند.

 ناسا روز گذشته تصمیم نهایی خود را در مورد سرنوشت دو فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی اعلام کرد؛ سفر اولیه این افراد که هشت روزه برنامه‌ریزی شده بود به یک سفر چند ماهه مبهم تبدیل شده بود.

اکنون مشخص شد، سونی ویلیامز و بوچ ویلمور که در ۵ ژوئن با کپسول استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند، زودتر از فوریه ۲۰۲۵ به زمین بازنمی‌گردند.


علاوه بر این، ناسا و بوئینگ به طور مشترک تصمیم گرفتند که ویلیامز و ویلمور با همان کپسول استارلاینر که آنها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده به زمین بازنگردند؛ در عوض، آنها برای بازگشت خود از کمسول دراگون استفاده می‌کنند که اواخر سال جاری میلادی طی ماموریت کرو-۹ به مدار پرتاب می‌شود.

 این کپسول تنها با دو خدمه پرتاب می‌شود تا در زمان بازگشت به زمین فضا برای ویلمور و ویلیامز فضای کافی داشته باشد. این فضاپیمای سرنشین‌دار همچنین قرار است برای حمل محموله‌های بیشتر، وسایل شخصی و لباس‌های فضایی مخصوص پیکربندی مجدد شود.

در همین حال، ناسا و بوئینگ قصد دارند کپسول استارلاینر را بدون خدمه به زمین بازگردانند تا در ماه سپتامبر در بندر فضایی وایت سندز، نیومکزیکو فرود بیاید.

 این همکاری پبین بویئنگ اسپیس‌ایکس نشان دهنده انعطاف پذیری برنامه پرواز فضایی ناسا و رویکرد چندجانبه آن برای دستیابی به اهدافش است و استفاده از کپسول دراگون به جای کپسول استارلاینر برای بازگشت فضانوردان، تأیید می‌کند که ناسا از هر دو شرکت برای اهداف مختلف استفاده می‌کند تا از قابلیت و آمادگی آنها در پرواز‌های آینده اطمینان حاصل کند.

متخصصان فضایی تاکید می‌کنند، این همکاری بین رقبا می‌تواند به افزایش رقابت سالم در صنعت فضایی آمریکا منجر و بهبود کیفیت و قابلیت‌های سفر‌های فضایی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته