دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خودروی سبز امیرکبیر در جایگاه دوم مسابقات جهانی کمیکار قرار گرفت

خودروی سبز امیرکبیر در جایگاه دوم مسابقات جهانی کمیکار قرار گرفت
تیم مهندسان دانشگاه صنعتی امیرکبیر خودرویی را برای شرکت در مسابقات جهانی کمیکار ۲۰۲۴ طراحی کردند و موفق به کسب رتبه دوم شدند.
کد خبر : 929337

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیمی از دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند در مسابقات جهانی کمیکار ۲۰۲۴ (Chem-E-Car) مقام دوم را کسب کند.

این مسابقات از سوی انجمن علمی مهندسان شیمی آمریکا (AIChE) در هندوستان برگزار شد و تیم پنج‌نفره دانشگاه صنعتی امیرکبیر متشکل از خانم‌ها سیده بهار اعلمی پور و صبا امیدی ارجنکی و آقایان امیرحسین باقری، علیرضا هوشمند و مهدی رحیمی با سرپرستی دکتر مصطفی کشاورز مروجی و مهندس حسین فاضلیان در این رقابت شرکت کردند.

همچنین پشتیبان مالی این تیم شرکت سیتلکام بود که با حمایت به موقع خود نقش پررنگی در آماده سازی ماشین داشت.

کمیکار مسابقه خلاقانه دانشجویی برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی و رشته‌های مرتبط است که سالانه توسط انجمن‌های مهندسان شیمی در جهان برگزار می‌شود.

انجمن مهندسان شیمی آمریکا (AICHE) نیز این مسابقات را هر ساله در همه مناطق جهان برگزار کرده که در آن تیم‌های برتر فرصت حضور در مسابقه سالانه را به‌دست می‌آورند.

شرکت‌کنندگان در مسابقات کمیکار باید خودرو‌هایی را با سیستم و ابعاد مشخص بسازند تا بتواند مسیر تعیین شده‌ای را طی کند. نیرو‌های پیشران و ترمز این خودرو‌ها باید از واکنش‌های شیمیایی تامین شود که محیط زیست را آلوده نکند؛ به گونه‌ای که هیچ گاز یا مایع خطرناکی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آنها به کار نرفته باشد.

در این دوره از مسابقات ۱۵ تیم ثبت نام کردند و تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها بود. این تیم ماشینی را طراحی و تولید کرد که توسط واکنشی الکتروشیمیایی حرکت می‌کند و با واکنش شیمیایی دیگری متوقف می‌شود.

همچنین شرکت کنندگان باید برای هر خودرو یک پوستر نیز ارائه دهند که در آن باید به مواردی همچون مکانیز‌ها و واکنش‌های تامین نیروی خودرو، مواردی که در طراحی ماشین ایمنی آن را تامین می‌کند و خلاقیت و نوآوری به‌کار رفته در طراحی خود را بیان کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته