دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1403 - 17:24

زمین با خطر آزاد شدن «بمب جیوه‌ای» تهدید می‌شود

زمین با خطر آزاد شدن «بمب جیوه‌ای» تهدید می‌شود
با گرم شدن سیاره زمین، یخ‌های دائمی قطب شمال که به نام‌های پایایخبندان، خاک همیشه یخ‌زده یا خاک مُنجَمد نیز شناخته می‌شوند، با سرعت بیشتری در حال فرسایش هستند و فلز سمی جیوه را در محیط آزاد می‌کنند.
کد خبر : 928578

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین باعث می شود تا یخ‌های دائمی قطب شمال به طور مکرر ذوب شوند، همزمان جیوه محبوس در خاکی که برای هزاران سال در آن منطقه یخ زده بود نیز آزاد می‌شود.

رودخانه یوکان که از آلاسکا به دریای برینگ می‌ریزد، یخ‌های دائمی را در امتداد سواحل خود می فرساید و رسوبات را به پایین دست منتقل می‌کند.

با گرم شدن سیاره زمین، این یخ‌های دائمی قطب شمال که به نام‌های پایایخبندان، خاک همیشه یخ‌زده یا خاک مُنجَمد نیز شناخته می‌شوند، با سرعت بیشتری در حال فرسایش هستند و فلز سمی جیوه را در محیط آزاد می‌ کنند.

اگرچه جیوه آزاد شده از ذوب یخ‌های دائمی فعلا یک تهدید سمی فوری ایجاد نمی‌کند، اما انتظار می‌رود اثرات آن به مرور زمان افزایش یابد.

این جیوه به تدریج در زنجیره غذایی انباشته می‌شود و ماهی‌ها و حیات‌وحش شکار شده به یک خطر بالقوه برای انسان‌ها در آینده تبدیل می‌شوند.

گردش طبیعی اتمسفر به این معنی است که آلاینده‌ها به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر حرکت می‌کنند.

این امر منجر به تجمع جیوه در قطب شمال می‌شود که توسط گیاهان جذب می‌شود و سپس هنگامی که این گیاهان می‌میرند، به بخشی از خاک تبدیل می‌شوند. این حجم در بستر خاک منجمد - جایی که زمین در کل سال منجمد می‌ماند - یخ می‌زند و طی هزاران سال، غلظت جیوه در خاک جمع می‌شود. جیوه در این حالت یخ زده، خطرناک نیست.

این فلز سمی با ذوب شدن خاک آزاد می شود، فرآیندی که به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر می‌شود. قطب شمال با سرعتی چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است.

این جیوه که قبلاً برای هزاران سال در یخبندان دائمی به دام افتاده بود، اکنون با ذوب شدن یخ‌های دائمی در حال فرسایش و انتشار در محیط است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطب شمال
ارسال نظر
هلدینگ شایسته