دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1395 - 14:52

مریخ چه بویی می‌دهد؟

فکر می‌کنید مریخ چه بویی می‌دهد. قطعا تا زمانی که پای انسان به مریخ باز نشود این ربات‌های کاوشگر هستند که بهترین پاسخ را ارائه می‌کنند.
کد خبر : 92779

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری مهر، کاوشگران رباتیکی که بخش‌های مختلفی از مریخ را درنوردیده‌اند نشان می‌دهند که این سیاره دنیایی از سولفور، انواع اسیدها، منیزیوم، آهن و ترکیبات کلری است.


این بررسی‌ها نشان داده است که بخش قابل توجهی از این ترکیبات در برابر پرتوهای خورشیدی به نوعی پخته شده‌اند و در اتمسفر غنی از دی‌اکسید کربن مریخ به دام افتاده‌اند. با این حال این سؤال پیش می‌آید که دنیای مریخ چه بویی می‌دهد؟


تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر صورت گرفته است تا راهی برای درک هر چه بهتر این موضوع کشف شود. یکی از فناوری‌هایی که در این زمینه ارائه شده Headspace نام دارد.


با استفاده از این فناوری که امکان جمع‌آوری مولکول‌ها و انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه را فراهم می‌کند می‌توان به بوی محیط‌های پیچیده و مرموزی نظیر مریخ پی برد.


در واقع این فناوری آنالیزهای دقیقی روی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده انجام می‌دهد و در نهایت نیز از نتایج به دست آمده برای تولید رایحه ای استفاده می‌شود که دقیقا بوی مولکول‌های جمع‌آوری‌شده از محل مورد نظر را می‌دهد.


اکنون دانشمندان قصد دارند از این فناوری که محصول شرکتی دانش‌بنیان در آمریکاست برای کشف دقیق بوی مریخ استفاده کنند.


به عقیده دانشمندان، با تصور اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ سال آینده انسان‌ها در مریخ اجتماعاتی را تشکیل داده‌اند باید از هم‌اکنون از این دسته فناوری‌ها برای آشنایی هرچه بیشتر با محیط این سیاره و ایجاد تطابق‌های لازم استفاده کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: سفر به مریخ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته