دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 17:29

وجود اقیانوس‌های عظیم در زیر سطح مریخ تایید شد

وجود اقیانوس‌های عظیم در زیر سطح مریخ تایید شد
بیش از ۳ میلیارد سال پیش، مریخ آب‌های سطحی خود را با نازک شدن جو از دست داد و این سیاره به دنیای خشک و غبارآلود امروزی تبدیل شد. دانشمندان بر این باورند که بیشتر آب‌های باستانی تبخیر شده یا در زیر سطح مدفون شده‌اند.
کد خبر : 927539

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که مریخ هرچند ممکن است بیابانی خشک و بی‌آب‌وعلف به نظر برسد، اما در درون شکاف‌های سنگی زیرزمینی خود دارای اقیانوس‌های عظیمی از آب است.

یافته‌های پژوهشگران بر اساس اندازه‌گیری‌های لرزه‌ای از فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ ناسا به نام «مارس این‌سایت» (Mars InSight) است که بیش از ۱۳۰۰ مریخ لرزه را، پیش از اینکه دو سال پیش برای همیشه از کار بیافتد، شناسایی کرده بود.

واشان رایت، محقق در موسسه اقیانوس‌شناس دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «این آب که گمان می‌رود در عمق ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتری در پوسته مریخ قرار داشته باشد به احتمال زیاد میلیاردها سال پیش زمانی که مریخ رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و احتمالاً اقیانوس‌ها را در خود جای داده بود از سطح به اعماق آن رفته است.»

وی اضافه کرد: «البته فقط به این دلیل که ممکن است آب همچنان در درون مریخ محبوس شده باشد به این معنی نیست که در آنجا الزاماً حیات وجود دارد. در واقع یافته‌های ما می‌گویند محیط‌هایی زیرزمینی وجود دارند که احتمالاً قابل حیات هستند.»

تیم محققان مدل‌های کامپیوتری را با خوانش‌های فضاپیمای این‌سایت شامل سرعت مریخ لرزه‌ها ترکیب کرد و دریافت که وجود آب زیرزمینی محتمل‌ترین توضیح برای داده‌های به دست آمده است. 

رایت می‌گوید اگر موقعیت کاوشگر در منطقه «الیسیوم پلانیتیا» (Elysium Planitia) در نزدیکی خط استوای مریخ معرف بقیه سیاره سرخ باشد، آب زیرزمینی موجود برای پر کردن یک اقیانوس سرتاسری به عمق یک تا دو کیلومتر کافی است.

دانشمندان می‌گویند برای تأیید وجود آب و جستجوی نشانه‌های بالقوه حیات میکروبی، نیاز به مته‌ها و سایر تجهیزات است.

اگرچه فرودگر «این‌سایت» دیگر کار نمی‌کند، با این حال پژوهشگران به تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ادامه می‌دهند تا اطلاعات بیشتری را در مورد سطح داخلی مریخ به دست آورند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مریخ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته