دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شکارچی سیارک‌ها خاموش شد

شکارچی سیارک‌ها خاموش شد
ناسا ماموریت کاوشگر خود که مختص سیارک‌ها بود را پس از تقریبا ۱۵ سال کار کردن در فضا متوقف کرد.
کد خبر : 926957

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا اخیرا ماموریت کاوشگر نئووایزرا پس از تقریبا ۱۵ سال کار کردن در فضا متوقف کرد و به آن فرمان داد تا فرستنده خود را خاموش کند. این کاوشگر به طور مداوم از حدود سال ۲۰۱۰ به رصد و شناسایی سیارک‌های نزدیک به زمین پرداخته بود.

این تلسکوپ فضایی سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و فعالیت خود را آغاز کرد. ماموریت اصلی آن در ابتدای پرتاب، نقشه‌برداری از آسمان در طیف مادون قرمز بود، اما در سال ۲۰۱۰، ناسا تصمیم گرفت تا این تلسکوپ را برای رصد و ردیابی سیارک‌های نزدیک به زمین تخصیص دهد و از آن به بعد با نام نئووایز شناخته شد.

نئووایز طی ۱۵ سال ماموریت خود توانست هزاران سیارک را شناسایی کند و اطلاعات ارزشمندی درباره خصوصیات فیزیکی و مداری آنها به دست آورد. این دستاورد‌ها به محققان کمک کرد تا درک بهتری از جمعیت سیارک‌های موجود در نزدیکی زمین پیدا کنند و به شناخت بهتر منشأ و تکامل آنها دست یابند.

ناسا سال گذشته در ماه اوت اعلام کرد که به دلیل فرسودگی و کاهش توان سوخت این تلسکوپ فضایی، ماموریت کاوشگر شکارچی سیازک‌ها را خاتمه خواهد داد که این به معنای پایان یک دوره موفق در کشف و ردیابی سیارک‌های نزدیک به زمین است.

نیکولا فاکس معاون مدیر اداره ماموریت علمی در مقر ناسا گفت: ماموریت نئووایز یک داستان فوق‌العاده موفقیت‌آمیز بود، زیرا به ما کمک کرد تا با ردیابی سیارک‌ها و دنباله‌دار‌هایی که می‌توانند برای زمین خطرناک باشند، جایگاه خود را در جهان بهتر درک کنیم.

این سازمان اعلام کرده که تلاش خواهد کرد تا با استفاده از دیگر تلسکوپ‌ها و ابزار‌های رصدی، جایگزین مناسبی برای نئووایز پیدا کند، چراکه شناسایی و ردیابی سیارک‌های نزدیک به زمین همچنان یکی از اولویت‌های مهم برنامه‌های فضایی است تا بتوان در صورت نیاز، اقدامات لازم برای محافظت از زمین در برابر برخورد احتمالی این اجرام آسمانی را انجام داد.

پایان ماموریت کاوشگر شکارچی سیارک‌ها پس از نزدیک به ۱۵ سال فعالیت، نشان‌دهنده موفقیت و کارآمدی این ماموریت فضایی در انجام ماموریت خود است و دستاورد‌های آن به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک عمیق‌تری از سیارک‌های نزدیک به زمین دست یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته