دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ساعتی پیش؛

۸ ماهواره مکعبی به مدار رفت

۸ ماهواره مکعبی به مدار رفت
شرکت فضایی فایرفلای صبح امروز ۸ ماهواره مکعبی (کیوبست) را با موفقیت به مدار پرتاب کرد.
کد خبر : 920094

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی فایرفلای صبح امروز 8 فروند ماهواره مکعبی را در پنجمین پرواز تاریخ موشک آلفا این شرکت به مدار زمین فرستاد.

این ماموریت، که فایرفلای آن را صدای تابستان می‌نامد، از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا ساعت ۱۲ بامداد به وقت منطقه شرقی، برابر با ساعت ۷:۳۰ به وقت تهران انجام شد.

موشک آلفا، متعلق به شرکت فایرفلای در این پرواز هشت ماهواره کوچک را که توسط دانشگاه‌ها و مراکز ناسا ساخته شده‌اند، به مدار خورشید-همزمان زمین فرستاد.

ماهواره مکعبی یا کیوبست، نوعی ماهواره کوچک با اندازه و وزن کم است که کوچکترین مدل آن در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ سانتی‌متر و وزن حدود ۱ کیلوگرم طراحی می‌شود.

این ماهواره‌ها بخشی از ابتکار عمل ناسا به شمار می‌رود که به دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی در ایالات متحده فرصتی برای ارسال ماهواره‌های کوچک خود به فضا برای انجام تحقیقات علمی و نمایش فناوری‌های جدید می‌دهد. 

یکی از این ماهواره‌ها به نام «آرگومون» توسط دانشگاه آریزونا ساخته شده و برای مطالعه آتشفشان‌ها و یخچال‌های طبیعی زمین استفاده می‌شود. ماهواره دیگر توسط دانشگاه کانزاس ساخته شده و به منظور مطالعه جو زمین پرتاب شده است. سومین ماهواره با نام پیکاسو ساخته دانشگاه مین است که برای مواردی مانند تشعشعات کیهانی کاربرد دارد. ماهواره بعدی توسط دانشگاه واشنگتن ساخته شده و برای آزمایش یک بادبان خورشیدی استفاده می‌شود. یک سازمان غیر انتفاعی به نام معلمان در فضا نیز یک ماهواره مکعبی توسعه داده که قرار است به جست‌و جوی سیارات فراخورشیدی بپردازد.

دو ماهواره دیگر نیز توسط مرکز فضایی جانسون ناسا و مرکز تحقیقات این سازمان توسعه یافته‌اند که به ترتیب برای آزمایش فناوری‌های جدید ماموریت‌های ماه و بررسی گاز‌های گلخانه‌ای جو زمین استفاده خواهند شد. 

ماموریت امروز گام مهمی برای شرکت فضایی فایرفلای به شمار می‌رود. این شرکت در تلاش است تا به ارائه دهنده خدمات پرتاب قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای ماهواره‌های کوچک تبدیل شود. موفقیت این ماموریت به شرکت مذکور کمک می‌کند تا به این هدف دست یابد و عاملی برای گسترش دسترسی سازمان‌های خصوصی و دانشگاه‌ها به فضا باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته