دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زلفی‌گل: تعداد مجلات تحت نمایه بین المللی را ۷۰ درصد رشد دادیم

زلفی‌گل: تعداد مجلات تحت نمایه بین المللی را ۷۰ درصد رشد دادیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمایه‌سازی مجلات علمی هم در دستورکار قرار گرفت و طی ۳ سال اخیر، ۷۳ مجله علمی وابسته به وزارت علوم را نمایه بین‌المللی کردیم؛ در ۴۲ سال گذشته و حتی قبل از انقلاب تعداد مجلات نمایه بین المللی شده وزارت علوم ۱۰۱ مجله بود و الان ۱۷۵ مجله است.
کد خبر : 925761

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت ها؛ رویکرد‌ها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، با بیان اینکه مطالبه‌‎گری از عملکرد ۳ ساله وزارت علوم را حق خانواده دانشگاهی کشور می‌دانیم، اظهارکرد: براساس دغدغه‌ها، اقدامات تحولی مختلفی را انجام دادیم؛ این اقدامات برپایه مطالعات و دغدغه‌های موجود صورت گرفته است.

وی گفت: پنج اولویت را برای وزارت علوم تعریف کردیم که یکی از آنها، نقش آفرینی این وزارتخانه به عنوان مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در ادامه، کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص را ایجاد کردیم که در گام نخست با مدیران مسئول و سردبیران مجلات علمی کشور جلسه برگزار کردند تا شاهد تقویت جایگاه آنها در سطح بین‌المللی باشیم.

زلفی‌گل تصریح کرد: نمایه‌سازی مجلات علمی هم در دستورکار قرار گرفت و طی ۳ سال اخیر، ۷۳ مجله علمی وابسته به وزارت علوم را نمایه بین‌المللی کردیم؛ در ۴۲ سال گذشته و حتی قبل از انقلاب تعداد مجلات نمایه بین المللی شده وزارت علوم ۱۰۱ مجله بود و الان ۱۷۵ مجله است. در مرجعیت علمی، طی این مدت موفق شدیم در قیاس با سال‌ها قبل آن، تعداد مجلات تحت نمایه را ۷۰ درصد رشد دهیم.

وی با بیان اینکه براساس انتقادات وارده به وزارت علوم، به دنبال تبدیل علوم به فنون رفتیم تا با برنامه منسجم در این مسیر گام برداریم، گفت: متخصصان بر این باور بودند که وزارت علوم بیشتر به فکر تحقیقات بنیادین و مقاله‌محور است؛ این انتقادات را لحاظ کردیم و سعی کردیم در مسیر حل آنها گام برداریم.

زلفی‌گل از احصاء نیاز‌های جامعه خبرداد و افزود: این نیاز‌ها ها را در معرض دید اساتید و دانشجویان قرار دادیم؛ سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها «نان» را ایجاد کردیم که تاکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز و ایده در آن ثبت شده و در رشته‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

وزیر علوم اظهارکرد: علاوه بر این، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان هم تشکیل شد و هر عضو متخصص، یک صفحه اختصاصی در این سامانه دارد و افراد براساس میزان برونداد‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

زلفی‌گل در پایان با تاکید بر اینکه تقویت ارتباطات وزرا با بسیج اساتید، به نفع وزیر بوده و موجب توفیق مضاعف در عملکرد می‌شود، گفت: بسیج اساتید ظرفیت بی‌بدیلی است و هرروز شاهد رویش و زایش بیشتری است؛ هرچقدر بدنه بسیج قوی‌تر باشد، این اتفاق برای نظام و انقلاب، مفیدتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته