دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رهایی: سیاست‌های جذب مورد بررسی قرار گرفت/ جذب ۴۰ نخبه جوان

رهایی: سیاست‌های جذب مورد بررسی قرار گرفت  جذب ۴۰ نخبه جوان
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش افراد نخبه و جوان از دانشگاه‌های داخل و خارج را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه دانست و گفت: طی یکسال اخیر ۴۰ عضو هیئت علمی نخبه با این سیاست جذب دانشگاه شدند و تعدادی از پرونده‌ها جذب نیز در دست بررسی است.
کد خبر : 925693

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رهایی در نشست با خیرین حوزه آموزش عالی با بیان اینکه بیش از ۷۰ سال از فعالیت علمی این دانشگاه در صحنه آموزش عالی کشور می‌گذرد، گفت: در شرایط کنونی ۱۸ دانشکده، ۱۴ پژوهشکده و ۳۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است. همچنین دانشگاه دارای ۴ پردیس از جمله بندر عباس، ماهشهر، کیش و گرمسار و یک پارک علم و فناوری می‌باشد که بخشی از این پارک در اطراف دانشگاه در خیابان ولیعصر و بخش دیگر آن نیز در اطراف تهران یعنی شهریار قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از ۱۸ دانشکده دانشگاه صنعتی امیرکبیر مربوط به رشته‌های علوم از جمله فیزیک و ریاضی و مابقی دانشکده‌ها به رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط است و از همان زمان اولیه تاسیس رشته‌های فنی و مهندسی که با ۶ دانشکده شروع شد تا به امروز عموما تلاش شده است رشته‌هایی که تاسیس می‌شوند مورد نیاز جامعه باشند. به طوریکه علاوه بر راه اندازی یک سری رشته‌های مشابه مثل مهندسی عمران و شیمی، یک سری رشته‌های منحصر به فرد نظیر مهندسی پلیمر، مهندسی دریا، مهندسی نساجی و ... داریم که همه این دانشکده‌ها در سه سطح کارشناسی تا دکتری دانشجو پذیرش می‌کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بخش بزرگی از ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: تقریبا از حدود ۱۴ هزار دانشجویی که در این دانشگاه داریم بخش عمده‌ای از ورودی‌های ما در دوره تحصیلات تکمیلی پذیرش می‌شوند. به طوریکه سالیانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر دانشجوی دوره کارشناسی و بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی جذب می‌کنیم. 

رهایی همچنین خاطر نشان کرد: تقریبا از سال‌های ۸۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی کرد علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، به سمتی حرکت کند که یک سری طرح‌های بزرگ و کلان را به اجرا بگذارد. در نتیجه واحد‌های تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها تاسیس شدند و مزیت این واحد‌ها این است که در این مراکز جمعی که حضور دارند اشتغالشان در زمینه‌های تحقیقاتی است به طوریکه رشته‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند و مجموعه‌ای از افراد با زمینه‌های تحقیقاتی متفاوت حضور دارند.

رهایی یادآور شد: در یک دوره‌ای در کشور که قرار بود طرح‌های بزرگ و کلان ملی انجام شود از ۴۰ طرح ملی تعداد ۱۶ طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: ما برای توسعه فعالیت‌های مربوط به فناوری نیازمند تاسیس مراکز رشد بودیم که خوشبختانه این مراکز شکل گرفت و روند توسعه‌ای پیدا کرد تا امروزه به پارک علم و فناوری تبدیل شدند که دو ساختمان اصلی و دو ساختمان مشارکتی با برخی صنایع مجموعه مشترک دارد. در واقع ما زمینی در شهریار داریم که در آن زمین مجموعه‌ای از واحد‌های فناوری توسعه پیدا می‌کنند و شرکت‌های دانش بنیان در آن زمین مستقر می‌شوند.

رهایی افزود: همانطور که عنوان شد ۴ پردیس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است که یکی از این پردیس‌ها پردیس دریاساحلی بندر عباس است در سال ۱۳۶۵ به دلیل اهمیت توسعه فعالیت‌های دریایی تاسیس شد و فعالیت‌های خوبی در این مرکز انجام می‌شود و ما تمامی رشته‌های مرتبط با دریا از جمله مهندسی سواحل، مهندسی معماری و سازه کشتی را راه اندازی کردیم و جز معدود دانشکده‌های مهندسی دریا در کشور است که راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: پردیس دوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ماهشهر در حوزه صنایع پتروشیمی راه اندازی شد، مابقی پردیس‌ها هم در کیش و گرمسار فعال شدند. برخی از پردیس‌ها در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و برخی نیز نظیر پردیس کیش صرفا در دوره تحصیلات تکمیلی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

رهایی به خط و مشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: ما یک چارچوب کلی برای فعالیت‌های کلان دانشگاه تعریف کردیم که در ۴ محور ترسیم شده است. به طوریکه یک محور در حوزه فعالیت‌های دریایی، بخشی در حوزه فعالیت‌های هوایی (هوا فضا) و بخشی دیگر نیز در ارتباط با فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند و معتقد هستیم این فناوری‌ها امروزه در همه جا ظهور پیدا می‌یابند که بخشی از آن هوش مصنوعی می‌باشد.

وی هوش مصنوعی را به عنوان یکی از ملزومات مهم پیشرفت کشور دانست و گفت: ما در دانشکده مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی برق سه هسته هوش مصنوعی را ادغام کردیم و در نهایت یک پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شد. امروز بسیاری از ارگان‌ها دانشگاه را به عنوان قطب هوش مصنوعی می‌شناسند و تمام نیاز‌های نیرو‌های مصنوعی در این ارتباط به دانشگاه ما منعکس می‌شود و بسیاری از ارگان‌های بخش خصوصی و دولتی با این بخش دانشگاه همکاری دارند.

به گفته وی، درخواست دارم صاحبنطران اگر در زمینه هوش مصنوعی نیاز‌هایی دارند از کمک‌های مجموعه هوش مصنوعی ما که در کشورکم نظیر است استفاده کنند. همچنان که قرار است در زمینه هوشمند سازی صنعت نفت اقداماتی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت بگیرد.

به گفته رهایی، تلاش زیادی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌شود تا بتوانیم افراد جوان که جایگاه علمی خوبی دارند و در داخل و خارج فارغ التحصیل می‌شوند جذب دانشگاه شوند که طی یکسال اخیر ۴۰ نفر جذب شده است و تعدادی هم پرونده در این زمینه در دست بررسی است و جذب نخبگان جوان را به عنوان یکی از برنامه‌های دانشگاه دنبال می‌کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: در زمینه انرژی نیز در سال جاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قطب انرژی کشور شناخته شد و قرار است امکاناتی در این زمینه اعم از انرژی پاک، فسیلی و ... در دانشگاه اضافه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته