دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استارشیپ در خاک استرالیا فرود می‌آید

استارشیپ در خاک استرالیا فرود می‌آید
اسپیس ایکس در حال مذاکره برای فرود و بازیابی موشک استارشیپ در سواحل استرالیا است.
کد خبر : 925083

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، اسپیس ایکس در حال مذاکره با مقامات آمریکایی و استرالیایی برای فرود و بازیابی یکی از موشک‌های استارشیپ خود در سواحل استرالیا است که نخستین گام احتمالی به سمت حضور بزرگ‌تر شرکت ایلان ماسک در منطقه است.

از زمانی که یک موشک استارشیپ برای نخستسن‌بار بار در ماه ژوئن در اقیانوس هند به صورت کنترل شده سقوط کرد، اسپیس ایکس مشتاق است که کمپین آزمایشی خود را گسترش دهد. فرود‌های موفقیت آمیز و بازیابی تقویت کننده‌های پس از آن، عناصر مهم توسعه سریع موشک غول پیکر و قابل استفاده مجدد است که برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار و فرود فضانوردان بر روی ماه طراحی شده است.

به گفته ایلان ماسک، خلاصه این طرح این است که موشک استارشیپ از تأسیسات شرکت اسپیس‌ایکس در تگزاس پرتاب شود و در دریا در سواحل استرالیا فرود آید و درنهایت در خاک استرالیا بازیابی شود.

به گفته منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، دریافت مجوز برای انجام این کار مستلزم کاهش کنترل صادرات ایالات متحده بر روی فناوری پ‌های فضایی پیچیده به مقصد استرالیا است.

دولت جو بایدن قبلاً به دنبال کاهش محدودیت‌های مشابه در ائتلاف امنیتی "AUKUS" بوده است که هدف مقابله با چین را دنبال می‌کند.

به گفته متخصصان، این برنامه بخشی از تلاش اسپیس‌ایکس برای بهبود قابلیت استفاده مجدد از موشک‌های استارشیپ به عنوان یک جزء کلیدی در طرح‌های آینده این شرکت برای سفر‌های فضایی به مریخ و فراتر است.

طبق این طرح، استارشیپ پس از پرتاب از پایگاه فضایی تگزاس، در دریا فرود می‌آید و یک کشتی ویژه به نام «ایلان» (Elon) به محل فرود موشک خواهد رفت و آن را به بازیابی و بازرسی می‌کند. این روند اجازه می‌دهد تا موشک بدون فرود بر روی خشکی و بدون نیاز به حمل و نقل دوباره مجددا آماده پرتاب شود.

استرالیا محل ایده آلی برای این عملیات است، زیرا سواحل شرقی آن مستقیما در مسیر پرواز استارشیپ از تگزاس به مدار قرار دارد. همچنین این منطقه کمتر متراکم جمعیت است که خطرات بالقوه فرود را کاهش می‌دهد. شرکت فضایس اسپیس‌ایکس در حال مذاکره با مقامات دولتی استرالیا برای اخذ مجوز‌های لازم و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این منطقه است.

این همکاری بالقوه می‌تواند منافع متقابلی برای اسپیس‌ایکس و استرالیا به همراه داشته باشد و بدین ترتیب، ایلان ماسک می‌تواند به طور موثرتری موشک‌های قابل استفاده مجدد خود را توسعه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته