دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طی یک ماه آینده؛

چهارمین پرواز استارشیپ عملیاتی می‌شود

چهارمین پرواز استارشیپ عملیاتی می‌شود
ایلان ماسک اعلام کرده، موشک استارشیپ اسپیس ایکس که برای حمل فضانوردان به ماه و فراتر از آن طراحی شده، چهارمین پرواز خود را طی سه تا پنج هفته آینده انجام می‌دهد.
کد خبر : 910944

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، در پستی در پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس نوشت: موشک استارشیپ اسپیس ایکس که برای حمل فضانوردان به ماه و فراتر از آن طراحی شده است، احتمالاً چهارمین پرواز خود را طی سه تا پنج هفته آینده انجام می‌دهد.

این اظهارات نشان از تمایل وی به ادامه تلاش‌ها برای توسعه و آزمایش این موشک قدرتمند دارد.

در اوایل سال جاری، موشک استارشیپ اسپیس ایکس تقریباً یک پرواز آزمایشی کامل را در فضا و در سومین تلاش خود برای قرارگیری در فاصله و ارتفاع بیشتر انجام داد، اما در بازگشت به زمین دچار اختلال شد.

استارشیپ با ارتفاع ۱۲۰ متر، در دسته پرتاب‌گر‌های فوق سنگین قرار می‌گیرد که قادر به انتقال بیش از صد تن محموله به مدار است. قدرت برخاستن آن نیز بیش از دو برابر موشک سترن-۵ تخمین زده می‌شود که برای برنامه بردن فضاپیما‌های آپولو به ماه طراحی و ساخته شده بود.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر آزمایش آتش ثابت را روی هر دو عنصر موشک انجام داده؛ مرحله بالایی به نام استارشیپ شناخته می‌شود و تقویت‌کننده غول‌پیکر مرحله اول آن «سوپر هوی» نام دارد که دارای ۳۳ رپتور است.

نخستین پرواز موفق استارشیپ در دسامبر سال ۲۰۲۰ صورت گرفت و نشان داد، این موشک ابزاری است که ماموریت‌های متعدد در فضا از جمله ارسال انسان به مریخ را عملیاتی می‌کند.

از سوی دیگر، ایلان ماسک همواره به دنبال یافتن راه‌حل‌های نوین و ارتقاء تکنولوژی فضایی بوده و اظهارات وی نشان از اعتقاد و اهمیتی است که به پیشرفت فضاپیما‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط به آنها مرتبط می‌شود.

بنابراین، همانطور که ایلان ماسک اعلام کرده، در آینده نزدیک پرواز چهارم استارشیپ توسط اسپیس‌ایکس انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته