دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 924314

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ مرداد برابر ۲۸ جولای را ورق می‌زنیم.

***

شناسه اثرانگشت

 ۲۸ جولای ۱۸۵۸ میلادی برابر با ۷ مرداد ۱۲۳۷ خورشیدی، برای اولین‌بار رسما از اثر انگشت به‌عنوان وسیله‌ای برای شناسایی استفاده شد. در این روز، یک قاضی استعمار انگلیس در هند شروع به استفاده از اثرانگشت کرد. هرچند از این رویداد به‌عنوان اولین استفاده رسمی شناخته‌شده و امروزی از این تکنیک یاد می‌شود اما همانند بسیاری از نوآوری‌ها که در گذر تاریخ سابقه دارند این مورد هم کاملاً جدید نبود. به‌طوری‌که لوح‌های گلی بابلی باستان که معاملات تجاری را ثبت می‌کردند گاهی با اثر انگشت «مهر» می‌شدند. همچنین گفته می‌شود مقامات رم باستان هم معمای یک قتل را با تطبیق دست مجرم با اثر دست آغشته به خون حل کرده‌اند.

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

اولین عکس از خورشیدگرفتگی

۲۸ جولای ۱۸۵۱ میلادی برابر با ۷ مرداد ۱۲۳۰ خورشیدی، دو ، یک عکاس اهل پادشاهی پروس به‌نام یوهان یولیوس فردریش برکوسکی در رصدخانه سلطنتی کونیگزبرگ برای اولین‌بار عکسی از خورشیدگرفتگی را ثبت کرد. او در خلال خورشیدگرفتگی کامل موفق شد برداشتی جزئی اما مشخص از تاج ستاره‌ای خورشید را روی یک عکس داگرئوتایپ جاودانه کند. برکوفسکی این عکس را با کمک یک تلسکوپ بازتابی کوچک با قطر آینه ۶ سانتی‌متری که به یک خورشیدسنج یا هلیومتر ۱۵.۸ سانتی‌متری وصل شده بود مدت کوتاهی پس از شروع خورشیدگرفتی کلی با نوردهی ۸۴ ثانیه‌ای گرفت.

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

 فلیندرز پتری

۲۸ جولای ۱۹۴۲ میلادی برابر با ۷ مرداد ۱۳۲۱ خورشیدی، سر ویلیام متیو فلیندرز پتری، باستان‌شناس و مصر‌شناس بریتانیایی درگذشت. او کمک‌های ارزشمندی به شیوه‌ها و روش‌های کاوش صحرایی ارائه و روش تاریخ‌گذاری متوالی را ابداع و امکان بازسازی تاریخ را از بقایای فرهنگ‌های باستانی فراهم کرد. پتری بین سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۰ بقایای باستانی بریتانیا را در استون‌هنج مطالعه کرد، سپس بین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴ درباره اهرام در جیزه و سایر آثار باستانی مصر تحقیق کرد. در فصل کاوش ۱۸۸۳، صندوق اکتشاف مصر که آملیا آن بلانفورد ادواردز، رمان‌نویس، جهانگرد و مصرشناس انگلیسی آن را راه‌اندازی کرده بود از فلیندرز پتری جوان حمایت کرد و او در پی این حمایت‌های مالی کمک‌های قابل توجهی به مصرشناسی کرد. سپس در سال ۱۸۹۲ به کالج دانشگاه لندن (UCL) رفت که در آن زمان تنها مدرسه‌ای بود که زنان را می‌پذیرفت و این‌گونه پتری ‌توانست به تربیت مصرشناسان زن کمک کند.

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

فرانسیس کریک

۲۸ جولای ۲۰۰۴ میلادی برابر با ۷ مرداد ۱۳۸۳ خورشیدی، فرانسیس هری کامپتون کریک، بیوشیمی‌دان و بیوفیزیک‌دان انگلیسی درگذشت. کریک در سال ۱۹۶۲ همراه با جیمز واتسون و موریس ویلکینز به‌طور مشترک جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به‌خاطر تعیین ساختار مولکولی دی‌اکسی ریبونوکلئیک اسید (دی‌ان‌ای) دریافت کردند. دی‌ان‌ای ماده‌ای شیمیایی،مسئول کنترل موروثی و از کارکردهای زندگی است. کریک و واتسون همکاری خود را در سال ۱۹۵۱ آغاز کردند و مقاله‌ مشترکشان را درباره ساختار مارپیچ دوتایی دی‌ان‌ای در ۲ آوریل ۱۹۵۳ در نشریه نیچر منتشر کردند. این دستاورد به سنگ بنای ژنتیک تبدیل و به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشف‌های زیست‌شناسی قرن بیستم در نظر گرفته شد.

۷ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته