دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اوپن ای‌آی از موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

اوپن ای‌آی از موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد
اوپن ای‌آی از موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام «سرچ جی‌پی‌تی» رونمایی کرد.
کد خبر : 924088

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از انگجت، اوپن ای‌آی نمونه اولیه موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام «سرچ جی‌پی‌تی» (SearchGPT) را معرفی کرد. این حرکت نشان دهنده ورود این شرکت به بازار رقابتی موتور‌های جستجو است که برای چندین دهه تحت سلطه گوگل است. اوپن ای‌آی در وب سایت خود سرچ جی‌پی‌تی را به عنوان نمونه اولیه و موقت ویژگی‌های جستجوی هوش مصنوعی جدید که پاسخ‌های سریع و به موقع با منابع روشن و مرتبط را به شما می‌دهد توصیف کرد. این شرکت قصد دارد این محصول را با ۱۰ هزار کاربر اولیه آزمایش کند و پس از جمع‌آوری بازخورد، آن را در چت جی‌پی‌تی قرار دهد.

راه اندازی سرچ جی‌پی‌تی در بحبوحه رقابت رو به رشد در جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود. گوگل، موتور جستجوی غالب جهان، اخیراً شروع به ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی در پلتفرم خود کرده است. استارت‌آپ‌های دیگری مانند پرپلکسیتی (Perplexity) با پشتیبانی جف بزوس نیز هدف خود را از گوگل گرفته‌اند و خود را به‌عنوان «موتور‌های پاسخگویی» که از هوش مصنوعی برای خلاصه‌سازی اینترنت استفاده می‌کنند، به بازار عرضه کرده‌اند.

ظهور موتور‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بحث برانگیز بوده است. ماه گذشته، پرپلکسیتی به دلیل خلاصه کردن داستان‌های فوربس و وایرد بدون ذکر منبع یا بک لینک کافی به نشریات و همچنین نادیده گرفتن ربات‌های تی‌ایکس‌تب، راهی برای وب‌سایت‌ها به خزنده‌هایی که داده‌ها را خراش می‌دهند به عقب‌نشینی بگویند، با انتقاد مواجه شد. در اوایل این هفته، ناشر‌هایی مانند وایرد و فوربس، بنا بر گزارش‌ها، نامه‌ای به پرپلکسیتی ارسال کرد و آن را به سرقت ادبی متهم کرد.

شاید به دلیل این تنش‌ها، به نظر می‌رسد اوپن ای‌آی رویکرد مشارکتی تری را با سرچ جی‌پی‌تی اتخاذ می‌کند. پست وبلاگ این شرکت تاکید می‌کند که نمونه اولیه با مشارکت سازمان‌های خبری مختلف ساخته شده است و شامل نقل قول‌هایی از مدیران عامل آتلانتیک و نیوز کورپ، دو ناشری از بسیاری از ناشرانی است که اوپن ای‌آی با آنها قرارداد‌های صدور مجوز منعقد کرده است.

در پست وبلاگ این شرکت آمده است: «سرچ جی‌پی‌تی برای کمک به کاربران در ارتباط با ناشران با استناد و پیوند دادن برجسته به آنها در جستجو‌ها طراحی شده است. «پاسخ‌ها دارای اسناد و پیوند‌هایی با نام مشخص، درون خطی هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا می‌آیند و می‌توانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوند‌های منبع ارتباط برقرار کنند. اوپن ای‌آی همچنین اشاره کرد که ناشران بر نحوه ارائه محتوای خود در سرچ جی‌پی‌تی کنترل خواهند داشت و می‌توانند از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های اوپن ای‌آی در حالی که همچنان در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، انصراف دهند.

رابط سرچ جی‌پی‌تی دارای یک جعبه متن برجسته است که از کاربران می‌پرسد: «به دنبال چه چیزی هستید؟» برخلاف موتور‌های جستجوی سنتی مانند گوگل که لیستی از لینک‌ها را ارائه می‌کنند، سرچ جی‌پی‌تی نتایج را با توضیحات و تصاویر کوتاه دسته بندی می‌کند.

اوپن ای‌آی از موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته