دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اوپن ای‌آی تهدیدی بزرگ برای گوگل/ هوش مصنوعی رقیب موتور‌های جستجو می‌شود

اوپن ای‌آی تهدیدی بزرگ برای گوگل  هوش مصنوعی رقیب موتور‌های جستجو می‌شود
تحلیلگران معتقدند که افزایش تعداد افرادی که از ابزار‌های هوش مصنوعی از جمله چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند، در حال از بین بردن سلطه گوگل است.
کد خبر : 926625

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، گوگل در حالی که منتظر تصمیم گیری در مورد چگونگی برنامه ریزی رگولاتور‌های ضد انحصار در واشنگتن برای همسطح کردن زمین بازی در تجارت جستجوی اینترنتی است، با تهدید بزرگتری از سوی اوپن ای‌آی شرکت سم آلتمن مواجه است. به تازگی حکم یک قاضی آمریکایی نشان داد که گوگل در زمینه موتور‌های جستجو انحصاری غیرقانونی ایجاد کرده است، که برای تنظیم کننده‌ها یک پیروزی بزرگ در نظر گرفته می‌شود. اما سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند که افزایش تعداد افرادی که از ابزار‌های هوش مصنوعی از جمله چت جی‌پی‌تی، چت بات محبوب اوپن ای‌ای استفاده می‌کنند، در حال از بین بردن سلطه گوگل است.

آرویند جین، مهندس سابق گوگل که به مدت یک دهه روی محصولاتی از جمله جستجو کار می‌کرد، گفت: من فکر می‌کنم در حال حاضر برای گوگل، هوش مصنوعی بسیار بزرگ‌تر از حکم ضد انحصار آمریکاست. هوش مصنوعی اساسا در حال تغییر نحوه کار محصول جستجو است.

جین که در حال حاضر یک شرکت جستجوی سازمانی به نام گلین (Glean) را اداره می‌کند، می‌گوید تاثیر هوش مصنوعی در مقایسه با هر تاثیری که از این احکام گرفته می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بازار را تحت تاثیر قرار دهد، سریع‌تر عمل می‌کند

گوگل از مدت‌ها پیش مترادف با جستجو بوده و حدود ۹۰ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد و سالانه ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد از طریق این کسب وکار کسب می‌کند. حتی اپل که ترجیح می‌دهد تمام نرم افزار‌ها و بسیاری از سخت افزار‌های مورد نیاز دستگاه‌های خود را بسازد، به گوگل اجازه داده تا با پرداخت هزینه‌ای مناسب، موتور جستجوی پیش فرض آن باشد.

اپل در مانور هوش مصنوعی خود از هم کاری با اوپن ای‌آی برای آوردن چت جی‌پی‌تی به دستگاه‌های آینده خود خبر داد. در این گزارش بر مبنای غیر انحصاری بودن این قرارداد تاکید شده و از احتمال ورود گوگل به عنوان شریکی دیگر سخن به میان آمده است.

تحلیلگران گفته‌اند که اگر اپل مجبور به پایان دادن به قرارداد جستجوی خود با گوگل شود، حکم دادگاه آمریکا علیه گوگل حرکت اپل به سمت سرویس‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را سرعت خواهد بخشید.

اوپن ای‌آی که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، ماه گذشته اعلام کرد که با راه اندازی آهسته «سرچ جی پی تی» (SearchGPT)، یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با دسترسی بلادرنگ به اطلاعات از اینترنت، وارد بازی جستجو شده است.

یکی از مدیران ارشد سابق گوگل پیش بینی کرد: هوش مصنوعی سریع‌تر از وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا علیه گوگل اقدام خواهد کرد. به عبارت دیگر، کل انحصار به پایان خواهد رسید و هوش مصنوعی سرعت جستجو را به دست خواهد گرفت.

هم مدیران سابق گوگل و هم بسیاری از تحلیلگران وال استریت بر این باورند که گوگل مواد اولیه مورد نیاز برای رهبری هوش مصنوعی - یک مدل زبانی بزرگ برای آموزش هوش مصنوعی و یک موتور جستجو - را در اختیار دارد. اما به نظر می‌رسد تلاش‌های این شرکت در برابر حمله اوپن ای‌آی که کاربران جوان‌تر را جذب می‌کند، پراکنده است.

محبوبیت هوش مصنوعی مولد گوگل را غافلگیر کرد. با وجود این که منبع تحقیقات بنیادی پشت این فناوری بود، اما تا پیش از تبدیل شدن چت جی‌پی‌تی به سریع‌ترین اپلیکیشن مصرف کننده در اوایل سال ۲۰۲۳، محصول مصرفی خود را منتشر نکرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته