کشف مولکول‌های آب در نمونه‌های قمری چانگ‌ای۵

دانشمندان چینی در نمونه‌هایی که از قطب جنوب ماه به زمین آورده شده مولکول‌های آب را کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، دانشمندان چینی نوع جدیدی از ماده معدنی را در یک نمونه ماه که توسط ماموریت چانگ‌ای‌۵ این کشور بازگردانده شده است، کشف کرده اند که در ساختار مولکولی خود حاوی آب است.

ماموریت چانگ‌ای‌۵ که در سال ۲۰۲۰ عملیاتی شد موفق به بازگرداندن نمونه‌هایی از سطح ماه به زمین شد و این نخستین بار از زمان برنامه آپولو در دهه ۱۹۷۰ بود که نمونه‌هایی از ماه به زمین برگردانده شدند.

پس از بازگشت این نمونه‌ها به زمین، دانشمندان چینی شروع به تجزیه و تحلیل دقیق آنها کردند و اخیرا اعلام کردند که در این نمونه‌ها مولکول‌های آب مشاهده شده است.

شواهد حاکی از وجود آب یا یخ آب در سطح ماه، عمدتاً به شکل گروه‌های هیدروکسیل است. اکنون، دانشمندان موسسه فیزیک که زیر نظر آکادمی علوم چین فعالیت می‌کند، یک ماده معدنی هیدراته با حداکثر شش مولکول آب کریستالی پیدا کرده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، مولکول‌های آب تقریباً ۴۱ درصد از کل جرم نمونه را تشکیل داده‌اند؛ به گفته دانشمندان این کشف شکل واقعی مولکول‌های آب و آمونیوم را در سطح ماه روشن کرده است. ساختار و ترکیب این کانی بسیار شبیه به کانی‌های موجود در نزدیکی آتشفشان‌های زمین است و این مطالعه تایید می‌کند که آلودگی زمینی یا اگزوز موشک منبع این هیدراته نیست.

محققان توضیح می‌دهند، این یافته یک شکل بالقوه را نشان می‌دهد که در آن مولکول‌های آب ممکن است در سطح ماه وجود داشته باشد و آن نمک‌های هیدراته است؛ بر خلاف یخ‌های آب‌فرار، این هیدرات‌ها در مناطق با عرض جغرافیایی بالا از ماه، حتی در مناطق نور خورشید بسیار پایدار هستند.

پژوهشگران تاکید می‌کنند، این کشف فرصت‌های جدیدی را برای توسعه و استفاده آینده از منابع آب ماه می‌گشاید.

وجود آب در سطح ماه به معنای این است که ماه می‌تواند منبع بالقوه آب برای فعالیت‌های آینده انسان در ماه باشد و برای تأمین آب آشامیدنی، سوخت موشک‌ها و حتی کشاورزی در آینده مورد استفاده قرار گیرد. کشف این آب همچنین می‌تواند به درک بهتر تکامل و ساختار ماه کمک کند.

دانشمندان چینی اعلام کردند که مولکول‌های آب کشف شده در حد پی پی ام (قطعات در میلیون) هستند؛ این موضوع نشان می‌دهد که آب در سطح ماه بسیار پراکنده و کم‌مقدار است. با این حال، یافتن هر مقدار آب در ماه می‌تواند به برنامه‌های فضایی آینده کمک کند.