دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امروز پلاسمای خورشیدی به زمین می‌رسد/ احتمال اختلال در اینترنت

امروز پلاسمای خورشیدی به زمین می‌رسد  احتمال اختلال در اینترنت
ناسا اعلام کرده، دو پلاسمای تاریک از سوی خورشید منفجر شده که امروز اثرات مغناطیسی آن در سیاره زمین مشاهده می‌شود.
کد خبر : 923731

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا، ناسا، اقدام به ضبط و ثبت انفجار دو حلقه پلاسمای تاریک از خورشید کرده که روز دوشنبه از خورشید پرتاب شدند.

برهمین اساس، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) شاهد فوران دو حلقه پلاسمای خنک و متراکم از سطح خورشید بوده است. این حلقه‌های پلاسما سیاه‌رنگ در واقع مراحل ابتدایی پرتاب جرم تاجی (CME) هستند که کاملاً آشفتگی مغناطیسی دارند و می‌توانند طوفان‌های خورشیدی را ایجاد کنند که بر زمین تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان توضیح می‌دهند، پلاسمای تاریک، به طور غیرمعمول از مناطق تاریک و خاموش خورشید (نواحی بدون لکه خورشیدی) خارج شدند. پلاسمای منفجر شده به سرعت به سمت بیرون حرکت کرده و یک طوفان خورشیدی قدرتمند را به سمت سیاره ما پرتاب می‌کنند که امروز نتیجه آن در زمین مشاهده می‌شود.

طوفان خورشیدی ایجاد شده شامل ذرات باردار و میدان‌های مغناطیسی قوی است که اثرات قابل توجهی بر روی زمین دارد. این طوفان خورشیدی می‌تواند باعث ایجاد فعالیت‌های مغناطیسی افزایش یافته در لایه‌های بالایی جو زمین، اختلال در سیگنال‌های ماهواره‌ای و حتی قطعی برق در مناطق مختلف کره زمین شود.

دانشمندان معتقدند که این رویداد نادر و غیرمنتظره می‌تواند بخشی از یک الگوی جدید در فعالیت‌های خورشیدی باشد که هنوز به درستی شناخته نشده است. آنها در حال بررسی دقیق داده‌های رصدی این رویداد هستند تا بتوانند درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری و انفجار این پلاسمایی تاریک به دست آورند.

دانشمندان توضیح می‌دهند، این رویداد نشان دهنده پویایی و پیچیدگی فرآیند‌های خورشیدی است که هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند و تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند شناخت آنها را از فعالیت‌های خورشیدی و اثرات آن بر زمین افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته