دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بودجه مقاوم‌سازی دانشگاه‌ها ۱۰۰ برابر افزایش یافت

بودجه مقاوم‌سازی دانشگاه‌ها ۱۰۰ برابر افزایش یافت
بیانیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و آموزشی وزارت علوم از سوی علی‌باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی قرائت شد.
کد خبر : 923557

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس یک روزه روسای دانشگاه‌های کشور با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد،.

در پایان این اجلاس یک روزه، بیانیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و آموزشی وزارت علوم از سوی علی باقرطاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی قرائت شد که در ادامه می‌خوانید:

«همه چیزش را از امام رئوف می‌دانست و به معنای واقعی کلمه از بن دندان خود را سرباز وفادار نظام و رهبری عظیم الشان انقلاب می‌دانست.
منش مردمی و صداقت در گفتار و اخلاص در عمل زینت شخصیت او بود. زهی سعادت که خط خدمت را به قله رفیع شهادتمنتهی کرد و این گونه بود که رئیس جمهور به شهید جمهور نامی و مانا شد. روح و رضوان الهی بر شهیدان خدمت به ویژه حضرت آیت الله دکتر رئیسی، رئیس جمهور فقیه دولت سیزدهم.

اجلاس پایانی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در دولت سیزدهم مقارن با ماه محرم، ماه سوگ اهل بیت برگزار شد که ملت سرافراز ایران یک بار دیگر تحت زعامت واهیانه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حماسه باشکوهی خلق کردند و جلوه دیگری از مردم سالاری دینی را در بستری امن و آرام پیش چشم جهانیان به تصویر کشیدند.

شرکت کنندگان در اجلاس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خدمت و همراهان آن فقید سعید و عرض تبریک به رئیس جمهور منتخب جناب آقای مسعود پزشکیان و با تجدید پیمان با آرمان‌های بلند امام راحل و رهبری عظیم ایشان، انقلاب و شهیدان والامقام در موارد زیر به عنوان بند‌های بیانیه اجلاس پایانی این دوره تأکید می‌شود.

 ما شرکت کنندگان در این اجلاس به استناد کلام گهربار امام حسین (ع) که فرمودند: «اعلموا ان حوائج الناس من نعم الله علیکم فلا تملوا النعم فتتحول الی غیرکم»، فرصت مغتنم خدمت جامعه علمی و ملت بزرگ ایران اسلامی مصداق نعمت الهی برای خود دانسته و تمام اندیشه و عمل خود را برای عمل به اقتضای این نعمت الهی و ارائه خدمت بی منت و انجام وظیفه صادقانه به کار گرفتیم و عرصه خدمت را به منزله میدان در امدادی می‌دانیم که دیگر خادمان این ملت ان شاءالله با تفکر جهادی و باورمندی به ظرفیت عظیم انسانی و الهی کار را به پیش خواهند برد.

اعتماد قلبی دولت محترم به ویژه رئیس جمهور شهید به جامعه دانشگاهی و حمایت عملی ایشان از مجموعه برنامه‌های نهاد علم و دستگاه پژوهش و فناوری به منزله پیشران پیشرفت و تحول، بستر توفیقات مکتب را فراهم کرد و همه آنچه در این دوره مدیریتی به دست آمد، مرهون همدلی، همراهی و حمایت از دستگاه‌های مختلف در دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اصحاب رسانه و در رأس آن ارشادات رهبر عظیم الشان انقلاب می‌دانیم.

 برنامه هفتم پیشرفت در بستری کارشناسانه و با بهره گیری از خرد جمعی مشتمل بر احکامی است که با رویکرد مسئله محوری برای برخی از مسائل مهم و پیش پای آموزش عالی، تکلیف شفاف و زمان دار و قانونی تعریف کرده است؛ که بر اجرای دقیق و به موقع هر یک از احکام آن تاکید می‌نماییم. استقرار آموزشی مهارتی، برقراری پژوهانه جامع، دوره‌های پسادکترا، بازتأمین نظام مالی، تخصیص ۱۵ درصد اعتبارات به حوزه پژوهش، تخصیص ۵ درصد اعتبارات به حوزه فرهنگ و ... از جمله آن احکام است.

با رویکرد حمایتی، تسهیل گری و افزایش انگیزه‌های فردی و سازمانی، پس از انجام مطالعات کارشناسی و مشورت با خبرگان و ذینفعان، آئین نامه‌های استخدامی اعضای جذب هیئت علمی، آئین نامه استخدامی یاوران علمی، آئین نامه پژوهانه جامع، دستورالعمل اعطای ۶۰ پایه تشویقی، بازنگری آئین نامه ترفیع اعضای هیئت علمی، پیشنهاد آئین نامه جدید، تدوین، ارائه و برای اجرا ابلاغ شده است. به این ترتیب رویکرد وزارت علوم در دولت سیزدهم جامع و راهبردی و تحولی بوده است.

 از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قوانینی مصوب از جمله قانون جهش دانش بنیان، قانون جهش جمعیت و قانون جهش مسکن و قانون جهش علمی و مانند آن در جهت تحقق مأموریت‌ها و تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در نتیجه افزایش بهره وری فردی و سازمانی، بهره برداری لازم به عمل آمد.
به منظور ایجاد ساز و کار راهبری، حمایت، تصمیم سازی وتصمیم گیری در حوزه فعالیت‌های فناوراونه، پارک‌های علم و فناوری و اجرای فناور و تسهیل اشتغال تخصصی از محیط‌های فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان، معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد.

 در چارچوب سند دانشگاه اسلامی، سند تحول دولت مردمی، برنامه تقدیمی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی، مجموعه امکانات، اختیارات، فرصت‌ها و منابع را به گونه‌ای به کار گرفته است تا در ذیل ۵ اولویت اصلی وزارت علوم در دولت سیزدهم ساماندهی فرآیندها، اصلاح شاخص، افزایش بهره وری و بهبود جایگاه‌ها حاصل شود.

اولویت اول: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری 

اولویت دوم: آموزشی، پژوهشی و هدفمند

اولویت سوم: نوآوری، فرهنگی و فرهنگ نوآوری

اولویت چهارم: شاگرد، فناور و نوآور پروری

اولویت پنجم: تولید ثروت و سرمایه از دانش

آموزش دردانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پس از ۲.۵ سال توقف با همت همه دست اندرکاران و جلوه‌ای از اعتماد به نفس و خطرپذیری مدیریتی به صورت حضوری از سر گرفته شد.

با افتخار باید گفت در بازه ۳ ساله اخیر، تعداد خوابگاه‌های متأهلین به دو برابر افزایش یافته و برای نخستین بار تخصیص اعتبارات هزینه دانشگاه ها، در سه سال پیاپی به بیش از ۱۱۰ درصد رسیده است.

بودجه مقاوم سازی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال منتهی به ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

با حمایت دولت سیزدهم، برای نخستین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد تا با استفاده از اراضی مازاد نسبت به تأمین مسکن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی اقدام کنند.

این چارچوب بیانیه پایانی اجلاس ظرفیت انعکاس کامل خدمات وزارت علوم در دولت سیزدهم و ارائه فهرست امید‌های نوآورانه و بیان پیشنهادات مورد نظر خطاب به دولت چهاردهم را ندارد؛ از این رو آنچه را بایسته است در قالب مدیریت دانش سازمانی مکتوب و مدون نموده و جهت هر گونه بهره برداری در اختیار متولیان امر قرار خواهیم داد.

روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری بر خود لازم می‌دانم تا مراتب قدردانی و قدرشناسی خود را از دانشمند برجسته، مدیر جهادی و انقلابی، شخصیت اخلاق مدار، صادق و متواضع، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم جناب آقای محمدعلی زلفی گل اعلام کنم. بی تردید دوره خدمات ایشان الگوی ممتاز و متمایزی ارائه کرده است که در آن تراز بالای علمی در کنار فروتنی مثال زدنی و ولایت مداری عمیق در کنار قدرشناسی و وسعت نظر خاطرات ماندگاری در اذهان جامعه دانشگاهی ثبت و ضبط گردیده است».

خدایا چنان کن سرانجام کار                     تو خشنود باشی و ما رستگار

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته