دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اپن‌ای‌آی از مدل مینی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

اپن‌ای‌آی از مدل مینی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد
شرکت فناوری اپن‌ای‌آی از مدل مینی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد که مقرون به صرفه است و انرژی کمتری مصرف می‌کند.
کد خبر : 922857

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت اپن‌ای‌آی، سازنده چت‌جی‌پی‌تی بالاخره مدل ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر مدل هوش مصنوعی‌GPT-۴o را معرفی کرد. 

این مدل، نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده مدل چت‌جی‌پی‌۴ است که در حال حاضر بیش از یک سال و نیم از عرضه آن می‌گذرد. مدل جدید زبان بزرگ (Large Language Model) که با حجم عظیمی از داده‌های اینترنتی آموزش داده شده است، می‌تواند به شکل بهتری و در زمان واقعی، متن، صدا و تصاویر را پردازش کند. اکنون مدل مینی آن مقرون به صرفه است که با هدف مقرون به صرفه‌تر کردن فناوری خود و صرفه جویی در مصرف انرژی به استارتاپ اجازه می‌دهد تا مجموعه گسترده‌تری از مشتریان امکان بهره‌برداری از آن را داشته باشند.

شرکت اپن‌ای‌آی به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه هوش مصنوعی، از این مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر زبان طبیعی به عنوان نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر آخرین مدل هوش مصنوعی خود یاد می‌کند.

این مدل مینی از یک ساختار زبان طبیعی مشابه با چت‌جی‌پی‌تی‌-۴ استفاده می‌کند، اما با ابعاد کوچک‌تر و در نتیجه پارامتر‌های کم‌تر؛ این مدل فقط حدود۴ میلیارد پارامتر دارد که در مقایسه با مدل اصلی خود که بیش از ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد میزان قابل توجهی است. 

متخصصان این شرکت توضیح می‌دهند، این به آن معنی است که مدل مینی نیاز به منابع محاسباتی و حافظه کمتری برای آموزش و استفاده دارد.

اپن‌ای‌آی ادعا می‌کند که مدل جدید تا ۱۰ برابر ارزان‌تر از چت‌جی‌پی‌تی‌-۴ است و می‌تواند برای استفاده در دستگاه‌هایی با محدودیت منابع محاسباتی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت مناسب باشد. همچنین این مدل می‌تواند در برنامه‌های کاربردی که به هوش مصنوعی با پاسخ‌دهی سریع نیاز دارند، مانند چت‌بات‌ها، به خوبی استفاده شود.

این شرکت فناوری اعلام کرده است که مدل مدل مینی چت‌چی‌پی‌تی-۴ به لطف ساختار کوچک‌تر خود، از لحاظ انرژی‌مصرفی نیز بسیار کارآمد است و می‌تواند در دستگاه‌های با محدودیت منابع انرژی مانند گجت‌های پوشیدنی یا دستگاه‌های اینترنت اشیا به خوبی استفاده شود.

همچنین گفته می‌شود که این مدل همچنان توانایی‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله تولید متن، پاسخ‌گویی به سوالات، درک زبان طبیعی و انجام وظایف خلاقانه دارد. اگرچه این توانایی‌ها به طور طبیعی کمی کمتر از مدل بزرگ‌تر آن است.

به طورکلی، این مدل جدید به عنوان یک گزینه جذاب برای به کارگیری هوش مصنوعی مبتنی بر زبان طبیعی در برنامه‌های کاربردی با منابع محدود به شمار می‌رود و می‌تواند گامی مهم در راستای هرچه فراگیرتر شدن استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته