دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیاهچاله‌های جعلی در کهکشان چشم/ نگاه انسان راز‌های دروغین هوش مصنوعی را فاش می‌کند

سیاهچاله‌های جعلی در کهکشان چشم  نگاه انسان راز‌های دروغین هوش مصنوعی را فاش می‌کند
دانشمندان با استفاده از روش‌های نجومی و انعکاس نور چشم افراد، تصاویر واقعی را از تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی تفکیک کردند.
کد خبر : 922679

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ درست همانطور که اخترشناسان تصاویر کهکشان‌ها را مطالعه می‌کنند، می‌توان تصاویر«جعل عمیق» تولید شده توسط هوش مصنوعی را با تجزیه و تحلیل چشم‌های انسان تشخیص داد. محققان در مطالعه‌ای جدید که انعکاس‌های قابل مشاهده در کره چشم افراد را بررسی می‌کند به این نتیجه رسیدند.

محققان انعکاس نور بر روی کره چشم افراد را در تصاویر واقعی و تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار دادند، سپس از روش‌های مورد استفاده در نجوم برای تعیین کمیت بازتاب‌ها استفاده کردند. آنها سپس سازگاری بین بازتاب‌های کره چشم چپ و راست را بررسی کردند. اگر بازتاب‌ها مطابقت داشته باشند، احتمالاً تصویر واقعی است. اما اگر این کار را نکند، احتمالاً تصویر یک دیپ فیک جعلی است.

دیپ فیک‌ها می‌توانند ویدیوها، تصاویر یا کلیپ‌های صوتی باشند که با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده اند تا طبیعی به نظر برسند.

تحقیقات آدجوموکه اوولابی، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه هال، این هفته در نشست ملی نجوم انجمن سلطنتی نجوم در بریتانیا به اشتراک گذاشته شد.

جعل عمیق در حال افزایش است

روزانه بیش از سه میلیارد تصویر و تقریباً یک میلیارد ساعت ویدیو در سراسر رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. گفتن اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی غیرواقعی به طور فزاینده‌ای سخت می‌شود. از آنجایی که «دال-ای ۳» (DALL-E ۳)، که می‌تواند تصاویر منحصر به فردی از یک مکالمه ایجاد کند، اکنون به صورت بومی بر روی چت جی‌پی‌تی ساخته شده است، احتمالاً به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد شد.

کوین پیمبلت، پروفسور اخترفیزیک و مدیر مرکز عالی علوم داده، هوش مصنوعی و مدلینگ در دانشگاه هال می‌گوید: انعکاس‌های کره چشم برای شخص واقعی یکسان است، اما از دیدگاه فیزیک برای شخص جعلی یکسان نیست. این روش به ما یک طرح حمله، در مسابقه تسلیحاتی برای شناسایی دیپ فیک‌ها ارائه می‌دهد.

سیاهچاله‌های جعلی در کهکشان چشم/ نگاه انسان راز‌های دروغین هوش مصنوعی را فاش می‌کند

شناسایی دیپ فیک مثل کهکشان‌ها

این علم از چگونگی مطالعه اخترشناسان بر تصاویر کهکشان‌ها ناشی می‌شود و بخش مهمی از آن چیزی است که به ضریب جینی معروف است و ستاره شناسان از آن برای اندازه گیری نحوه توزیع نور در تصویر یک کهکشان در بین پیکسل‌هایی که آن تصویر را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌کنند. برای اندازه گیری شکل کهکشان‌ها، ما تجزیه و تحلیل می‌کنیم که آیا آنها در مرکز فشرده هستند یا متقارن و چقدر صاف هستند. درواقع ما توزیع نور را تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

همین تکنیک اکنون برای دیپ‌فیک‌های افراد ایجاد شده توسط هوش مصنوعی اعمال می‌شود. نرم افزار می‌تواند به طور خودکار بازتاب‌ها را با استفاده از محاسبه ضریب جینی ومقایسه کره چشم چپ و راست تشخیص دهد. پیمبلت گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهند که دیپ‌فیک‌ها در ضریب جینی بین یک جفت چشم تفاوت‌هایی دارند.

محققان مشتاق بودند به این نکته اشاره کنند که این یک دستاورد بزرگ و همیشگی برای تشخیص تصاویر جعلی نیست. پیمبلت می‌گوید: «موارد مثبت و منفی کاذب وجود دارد، همه چیز را نمی‌توان از طریق این روش دریافت کرد. اما این روش در مسابقه تسلیحاتی شناسایی دیپ فیک یک طرح حمله محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته