دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین نخستین دستورالعمل ربات‌های انسان‌نما را منتشر کرد

چین نخستین دستورالعمل ربات‌های انسان‌نما را منتشر کرد
براساس نخستین دستورالعمل ربات‌های انسان‌نما در چین، سازندگان این ربات‌ها باید تضمین کنند که محصولات آنها امنیت و کرامت انسان را تهدید نمی‌کند.
کد خبر : 921452

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، شانگهای نخستین دستورالعمل‌های حاکمیتی چین را برای ربات‌های انسان نما منتشر کرده است که خواستار کنترل ریسک و همکاری بین المللی است، زیرا غول‌های فناوری مانند تسلا ماشین‌های خودکار خود را در بزرگترین کنفرانس هوش مصنوعی (AI) کشور به نمایش گذاشتند.

بر اساس مجموعه دستورالعمل‌های جدیدی که در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) در شانگهای منتشر شد، سازندگان ربات‌های انسان نما باید تضمین کنند که محصولات آنها امنیت انسان را تهدید نمی‌کند و به طور موثر از کرامت انسانی محافظت می‌کند.

آنها باید اقداماتی را انجام دهند که شامل راه‌اندازی رویه‌های هشدار خطر و سیستم‌های واکنش اضطراری می‌شود، و همچنین طبق دستورالعمل‌ها، به کاربران آموزش‌هایی در مورد استفاده اخلاقی و قانونی از این ماشین‌ها بدهند.

این گروه‌ها از همکاری جهانی در بخش ربات‌های انسان نما نیز با توصیه به ایجاد یک چارچوب حکمرانی جهانی و یک اتاق فکر بین المللی که به اداره ماشین‌ها اختصاص دارد، حمایت می‌کنند.

بیشتر ربات‌های انسان‌نما که در این کنفرانس به نمایش گذاشته شدند، از تولیدکنندگان چینی  بودند، زیرا شرکت‌ها برای توسعه ماشین‌های مفیدتر و مقرون به صرفه‌تر با فرمی آشنا که یادآور ماشین‌های علمی تخیلی است، رقابت می‌کنند.

شرکت «لجو» مستقر در شنژن ربات «کواوو» خود را ارائه کرد که بر روی سیستم عاملی از نسخه متن‌باز «هارمونی او اس» (HarmonyOS) شرکت فناوری هوآوی به دست آمده است، کار می‌کند.

بر اساس طرحی که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) در نوامبر سال گذشته منتشر کرد، چین هدف خود را تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۵ قرار داده است و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ در این بخش رهبری جهانی داشته باشد.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات تاکید کرد تا سال ۲۰۲۷، ربات‌های انسان نما باید به موتور جدید مهم رشد اقتصادی در چین تبدیل شوند. بر اساس این سند، انتظار می‌رود ربات‌ها در صنایعی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، خدمات خانگی، کشاورزی و تدارکات رایج شوند.

شرکت‌های چینی در تلاش برای رسیدن به خودکفایی فناوری، تلاش کرده‌اند تا با همتایان آمریکایی خود در زمینه‌هایی که اهمیت ملی مهمی مانند هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند، پیشی بگیرند. بر اساس داده‌هایی که سازمان جهانی مالکیت فکری به تازگی منتشر کرد، شرکت‌های چینی در دهه ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، ۶ برابر بیشتر از ایالات متحده پرونده‌های ثبت اختراع هوش مصنوعی مولد داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته