دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

جزئیات برگزاری المپیک فناوری/ رقابت فناوران در ۵ حوزه تخصصی

جزئیات برگزاری المپیک فناوری  رقابت فناوران در ۵ حوزه تخصصی
المپیک فناوری با هدف شناسایی فناوران در ۵ حوزه تخصصی طی یک هفته در آبان ماه برگزار می‌شود و تاریخ ثبت نام آن از نوزدهم تیرماه آغاز شده است.
کد خبر : 921430

به گزارش خبرنگارخبرگزاری علم و فناوری آنا، هرساله رقابت‌های مختلفی در حوزه‌های نوین فناوری در دنیا برگزار می‌شود تا بدین واسطه اولا استعداد‌ها در آن حوزه فناوری شناسایی شوند و ثانیا این استعداد‌ها به نحو مطلوب به‌کار گرفته شوند.

برگزارکنندگان رقابت‌های فناوری معمولا می‌کوشند تا از طریق برگزاری این رقابت‌ها و ترویج آنها، ضمن دسترسی به استخر استعدادها، پیشتازی خود را در آن حوزه فناوری تثبیت کنند.

در سال‌های اخیر توسعه فناوری به یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های توسعه اقتصادی کشورها، خصوصا کشور‌های منطقه، تبدیل شده است. توسعه فناوری، خود مستلزم توسعه سرمایه‌انسانی متخصص است؛ لذا رقابت اصلی کشور‌ها در حال حاضر، رقابت در حفظ سرمایه انسانی متخصص داخلی و جذب متخصصان خارجی برای پیشتازی در حوزه‌های فناوری است. در این خصوص می‌بینیم که در سال‌های اخیر رویداد‌های متنوعی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود تا بدین واسطه ضمن شناسایی سرمایه‌های انسانی متخصص، با ارائه ویزا‌های مخصوص نوآوری اقدام به جذب آنها کنند.

با نگاهی تخصصی‌تر به این رویدادها، می‌توان گفت نقطه اثر تمامی آنها بر روی جذب استعداد‌هایی است که پیش‌تر شناسایی شده‌اند نه کشف آنها؛ لذا غالب رویداد‌هایی که تاکنون در منطقه برگزار شده‌اند و مورد حمایت دولت‌هایشان نیز قرار گرفته‌اند از این دسته هستند، زیرا از آنجایی که در این کشور‌ها محدودیت نیروی انسانی نخبه وجود دارد، به این واسطه سعی می‌کنند که آن را از خارج از کشور خود تامین کند.

ما نیز در کشور به واسطه رویداد‌هایی نظیر اینوتکس، سعی در معرفی دستاورد‌های نوآورانه نیروی انسانی نخبه کشور و ارتقای آنها داریم و به نحوی رقیبی جدی برای این رویداد‌ها محسوب می‌شویم.

اکنون نیز پارک فناوری پردیس به دنبال اثرگذاری در کشف استعداد‌های فناوری و به‌کارگیری آنها اقدام به برگزاری رویداد المپیک فناوری می‌کند.

اما نکته مهم‌تر که تاکنون هیچ یک از کشور‌ها ورود جدی به این عرصه نداشته‌اند، عرصه‌ تعریف بستری است که به صورت استاندارد بتواند استعداد‌ها را شناسایی و کشف کند و آنگاه به درستی آنها را به‌کار گیری کند. این موضوع درواقع از یک مرحله عقب‌تر به موضوع جذب استعداد‌ها نگاه می‌کند چرا که خود، بستری برای شناسایی استعدادهاست؛ از این رو استعدادی که به درستی شناسایی شد و به درستی هم به‌کارگیری شد، نگرانی خروج وی کمتر است. 

المپیک فناوری بستری برای شناسایی استعدادهای فناوری

اخیرا هم رویداد جدیدی در حوزه شناسایی استعدادهای فناوری تعریف شده که تحت عنوان «المپیک فناوری» است.

رویداد المپیک فناوری، بستری است استاندارد، برای شناسایی استعداد‌های برتر فناوری در کشور به منظور معرفی و به‌کارگیری آنها در پروژه‌ها و مسائل واقعی. برگزاری سالانه رقابت‌های المپیک فناوری در کشور باعث می‌شود که حوزه‌های مختلف فناوری به واسطه این رقابت‌ها ترویج شود.

علاقه‌مندان به این حوزه‌ها سطح دانش فنی خود را در این رقابت‌ها محک بزنند و نسبت به افزایش آن اقدام کنند. برترین استعداد‌های هر حوزه‌ی فناوری در کشور به صورت سالیانه شناسایی شوند. از این استعداد‌های برتر برای پیشبرد پروژه‌های دانش‌بنیان در کشور استفاده می شود.

المپیک فناوری چیست؟

المپیک فناوری بستری برای رقابت افراد در حوزه‌های مختلف فنی است که برای اولین بار در ۵ رشته اصلی شامل هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، امنیت سایبری، رباتیک و پهپادی تشکیل شده است. هر یک از این رقابت‌ها خود از چندین لیگ مختلف تشکیل شده تا حیطه‌های مختلف تخصصی را در هر حوزه پوشش دهد.

حوزه های المپیک فناوری چیست؟

رقابت برنامه‌نویسی؛ لیگ‌های الگوریتم، JAVA، PHP و Front-end

رقابت هوش مصنوعی شامل: لیگ‌های پردازش متن، پردازش صوت و پردازش تصویر

رقابت رباتیک شامل: لیگ خودرو‌های خودران، ربات‌های ورزشی، ربات‌های امدادگر، ربات‌های جنگنده، ربات‌های پرنده

رقابت پهپادی شامل: لیگ پرنده‌های سرعتی، لیگ پرنده‌های فضای بسته

رقابت‌های امنیت سایبری: لیگ Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس، لیگ CTF 

قوانین المپیک فناوری چیست؟

قوانین هریک از لیگ‌ها مطابق با قوانین جهانی در آن حوزه فنی است و برای داوری آنها از افراد خبره و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آمده است.

اهداف برگزاری المپیک فناوری چیست؟

شناسایی استعدادها: برگزاری مسابقات علمی و فناوری، فرصتی مناسب برای شناسایی و جذب افراد با استعداد و توانمند در زمینه‌های مختلف است.

ارتقاء تخصص‌ها: شرکت در المپیک فناوری، فرصتی برای افزایش تخصص‌ها، یادگیری مفاهیم جدید و تعامل با افراد دیگر در حوزه‌های مشابه را فراهم می‌کند.

به‌کارگیری استعداد‌های برتر: بهره‌بردار اصلی این رقابت‌ها شرکت‌های فناور فعال خواهند بود تا بتوانند نیروی انسانی نخبه و با استعداد را از طریق این رقابت‌ها شناسایی و جذب کنند. 

ترویج همکاری و Team work: مسابقات المپیک فناوری، افراد را به همکاری و تعامل در تیم‌ها تشویق می‌کنند. این تجربه می‌تواند مهارت‌های ارتباطی و توانایی کار در گروه را تقویت کند.

تشویق نوآوری و خلاقیت: ارائه راهکار‌های نوآورانه و خلاقانه به مسائل مطرح شده نیز از جمله موضوعاتی هست که میتوان در رابطه با تقویت نیاز کسب و کار‌ها به آن اشاره کرد.

بخش‌های اصلی المپیک فناوری چیست؟

بخش‌های رقابتی: که رقابت‌های اصلی در ۵ حوزه فناوری ذکر شده در بالا در این بخش‌ها برگزار می‌شود.

بوتکمپ‌های تخصصی: ارائه آموزش‌های تخصصی فنی به افراد علاقه‌مند با رویکرد جذب آنها در شرکت‌های فناور.

ایستگاه کار و اشتغال: با احصای فرصت‌های شغلی از شرکت‌های فناور فعال، اقدام به معرفی نیروی انسانی دانشی و برگزاری جلسات مصاحبه در ایام برگزاری رویداد می‌کند. 

استیج‌های تخصصی: محلی برای حضور صاحب‌نظران و سخنرانان برای بیان دیدگاه‌ها و مسائل روز هر حوزه

شرایط ثبت نام در المپیک فناوری چگونه است؟

ثبت نام در رویداد المپیک فناوری از هم‌اکنون در سایت این رویداد به نشانی Olympics.tech آغاز شده و جدای از متخصصانی که برای محک زدن به سطح توانایی فنی خود در این رقابت‌ها ثبت‌نام می‌کنند افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند از طریق ثبت‌نام در بوتکمپ‌های رویداد آموزش‌های لازم در هر یک از حیطه‌های فنی را دریافت کنند. 

رقابت‌ها در المپیک فناوری چند مرحله‌ای است یعنی ابتدا افراد در مرحله مقدماتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند آنگاه برگزیدگان آنها برای حضور در المپیک فناوری و رقابت حضوری دعوت می‌شوند. 

رقابت حضوری از یکم تا هفتم آبان‌ماه و در محل پارک فناوری پردیس برگزار شده و طی این یک هفته پیش‌بینی می‌شود که در هر لیگ (از مجموع بیش از ۱۷ لیگ در حوزه‌های مختلف فنی) بیش از ۱۵۰ نفر (مجموعا بیش از ۲۰۰۰ نفر) برای رقابت حضوری دعوت شوند. 

ثبت نام المپیک فناوری

شروع ثبت نام در المپیک فناوری ۱۹ تیرماه  بوده است. بوت کمپ‌ها از ۱ شهریورماه و رقابت‌های انتخابی از ۱ مهرماه آغاز خواهد شد. زمان اصلی برگزاری المپیک فناوری نیز از اول تا هفتم آبان ماه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب