دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟
تیم ملی سوئیس برای رویارویی با «سه شیرها» سراسر انگیزه است؛ شاگردان مرات یاکین به نقاط ضعف تیم پرستاره انگلیس، واقف هستند و می‌خواهند با خلق شگفتی به «تحقیرشدن» توسط بازیکنان گرت ساوتگیت خاتمه دهند.
کد خبر : 920648

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از انجام مسابقات مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ به نظر می‌رسد، جام ملت‌های اروپا به مراحل هیجان انگیزتری رسیده باشد.

یکی از پیکار‌های قابل توجهی که در مرحله یک چهارم نهایی انجام خواهد شد، رویارویی عصر شنبه انگلیس و سوئیس در ورزشگاه مرکوراشپیل آرنا شهر دوسلدورف انجام خواهد بود.

این جدال در واقع نبردی میان یک مدعی سنتی با کلی ستاره جوان و جویای نام که در حد نام و اعتبارش ظاهر نشده، آن هم برابر حریفی کم نشان در معادلات فوتبال اروپا و جهان که در این دوره نتایج درخشانی گرفته است.به همین خاطر باید دانست اکنون جو حاکم بر اردوی دو رقیب، متفاوت است.

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

*هشدار به خاطر رویارویی با سوئیس

تا پیش از آنکه سوت آغاز مسابقات به صدا درآید، کارشناسان وقتی در مورد تیم‌های مدعی قهرمانی این دوره صحبت می‌کردند، همراه با آلمان، اسپانیا، فرانسه و پرتغال از انگلیس نیز نام می‌بردند.

ذکر نام «سه شیرها» به عنوان مدعی جام البته که دلایلی داشت. از جمله این این که در دوره قبلی رقابت‌های یورو تا بازی فینال بالا آمده و در ضربات پنالتی با بدشانسی مغلوب ایتالیا شده بودند.

تحلیل گران همچنین می‌گفتند تیم سفیدپوش با درسی که از آن تجربه تلخ گرفته، با در اختیارداشتن جوانان با استعدادی همچون بلینگام وپالمر در کنار بازیکنان بزرگی مثل ساکا، فودن و کین، قادر است به سال‌ها حسرت در کسب یک جام اروپایی پایان داده و به خوشبختی برسد.

اما برخلاف این باورها، انگلیس در یورو ۲۰۲۴ با ارائه بازی‌های پرانتقاد، در حد مدعی درجه اول، نتیجه نگرفت. شاگردان گرت ساوتگیت هرچند در گروه C با ۵ امتیاز صدرنشین شدند، اما برد یک بر صفر مقابل صربستان، تساوی‌های یک بر یک با دانمارک و بدون گل با اسلوونی، نتایجی نبودند که هیچ فوتبالدوستی را خشنود و امیدوار کند.

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

حتی ابتدای هفته در بازی با اسلواکی از دور یک هشتم نهایی تا پنجمین دقیقه وقت اضافه پایان بازی (!) سفید‌ها یک بر صفر از حریف کوچک، اما شجاع خود عقب بوده و کاملا در لبه پرتگاه حذف از جام قرارداشتند. اما چند ثانیه مانده به پایان بازی، بلینگام با گلی نجات بخش و زیبا، تیم کشورش را نجات داد و در آغاز ۳۰ دقیقه وقت اضافه نیز هری کین با گلی که زد، باعث کسب برد ۲ بر یک برای گریز از این مرحله و صعود به یک چهارم نهایی شد.

در نقطه مقابل، تیم سوئیس معروف به «ناتی» و «قرمزها» بدون هیچ ادعایی، در گروه A با نتیجه ۳ بر یک مجارستان را مغلوب کرد. بعد یک بر یک مقابل اسکاتلند در روزی که موقعیت‌های گل زیادی داشت، به تساوی یک بر یک رسید؛ و در آخرین بازی دور گروهی نیز مقابل آلمان، میزبان و مدعی جام، تا آخرین ثانیه‌های بازی یک بر صفر جلو بود که گل مساوی را دریافت کرد.

در نتیجه تیم تحت امر «مرات یاکین» به عنوان تیم دوم گروه با ۵ امتیاز مصاف بازی یک هشتم نهایی با ایتالیای نامدار رفت و به برد ارزشمند ۲ بر صفر رسید.

حالا هم مربی ترک تبار و شاگردانش با بالاترین میزان روحیه وارد کارزار سخت با تیم ساوتگیت می‌شوند؛ همان جدالی که انگلیسی‌ها از آن واهمه دارند و بخاطرش در روز‌های اخیر هشدارداده اند تا به سرنوشت «آتزوری» (ایتالیا) دچار نشوند.

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

*نتیجه بازی با انگلیس مشخص نیست

یاکین در روز‌های که بعد از بازی با ایتالیا تا دیدار با انگلیس فرصت داشت، در جلسات تمرینی روی نکات تاکتیکی زیادی بدون هیاهو و به دور از چشم خبرنگاران و عکاسان کارکرد.

مربی ۴۹ ساله در کنفرانس‌های خبری هم سعی کرد تا وارد فضای «کری خوانی» با رقیب سرسخت نشود. در عین حال با بینشی صحیح و فارغ از هیجان به ارزیابی وضعیت تیمش و حریف بپردازد.

او در آخرین جلسه خبری گفت:«نقد‌های مثبت همیشه خوب هستند، اما اخیرا روی دیگر سکه را نیز تجربه کردم. من ادمی نیستم که هرچه نوشته شده را بخوانم و به هر آنچه گفته می‌شود، گوش دهم. چون براساس ویژگی‌های بازیکنانم، باید تاکتیک را طراحی کنم. به هرحال ناگزیر هستیم به مرحله یک چهارم نهایی برویم و باید بدون هیچ اشتباهی در این بازی حاضر شویم.»

این چهره افزود: «روند تیم ملی را مثبت می‌بینم هرچند در بازی‌های مقدماتی دچار لطماتی شدیم. حتی از همین مرحله گروهی این دوره، توانستیم درس‌های را بگیریم، اما صلاحیت و شایستگی ما هرگز به خطر نیفتاد. چون تلاش کردیم در مسیر صحیح قدم برداریم که تصمیمات درست بگیریم. در کنار این با استفاده از یان زومر، گرانیت ژاکا و مانوئل آکانجی که در تیم‌های باشگاهی خود در ایتالیا، المان و انگلیس قهرمان شدند، توانستیم حس پیروزی خواهی و دست یابی به موفقیت را در تیم بسط دهیم تا به ذهنیت پیروز برسیم.»

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

یاکین در مورد مصاف با قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ هم بیان کرد:

«از تمام جزییات عملکرد حریف در این جام مطلع هستیم. بدون شک انگلیس در این رویارویی، دست بالا را خواهد داشت. همه دیدند جود بلینگام روز یکشنبه چه کرد. اما این مرحله از جام، یک چهارم نهایی است و نتیجه اش هم از قبل مشخص نشده است. این موضوعی است که به تک تک بازیکنانم می‌گویم. چون واقعا برای این مصاف بزرگ آماده خواهیم بود.»

مربی پیشین گراس هوپر، تون، لوسرن، بازل و اسپارتاک مسکو تصریح کرد:«بی شک این مصاف، کاملا متفاوت با بازی شنبه قبل با ایتالیا خواهد بود. چون انگلیس تمایل بیشتری به بازی در عمق نشان می‌دهد. به خصوص با مدافعان کناری اش که به عمق می‌زنند. اما قبلا در همین جام تجربه مشابهی از بازی اسکاتلند داریم. هدف ما این است که در این مسیر سازگار شویم.»

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

*دل نگرانی انگلیس مقابل روحیه قوی سوئیس

با توجه به عملکرد متفاوت دو تیم در رقابت‌های امسال یورو، رسانه‌ها معتقدند هر چقدر که «نسیم خوش» به سمت اردوی سوئیسی‌ها می‌وزد، «باد مخالف» در اردوگاه انگلیس احساس می‌شود.

روزنامه بلیک، چاپ زوریخ در این مورد می‌نویسد:

با وجود راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی، این نکته که با ساوتگیت و مردانش چرا تا حد زیادی در کشورش مخالفت می‌شود، دلیل ساده‌ای دارد؛ این که مربی ۵۳ ساله با شیرهایش، برای چهارمین مرتبه متوالی در مرحله یک چهارم نهایی یک جام بزرگ است، اما با فوتبالی بی رمق، دورنمای درخشانی را نتوانسته ارائه کند.

البته این وضعیت را یاکین خوب می‌تواند درک کند:«می توانم خودم را کاملا در آن شرایط حس کنم. چون خودم سال قبل وضعیتی مشابه با ساوتگیت داشتم.»

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

 مربی با تجربه «ناتی» درست می‌گوید. چون پاییز گذشته به خاطر بازی‌های پرانتقاد در مرحله انتخابی یورو، بسیار مورد نقد کارشناسان و رسانه‌ها واقع شد و نیمکتش حسابی لرزان بود.

یاکین در این باره به پرتال ورزش کشورش گفت: «به عنوان مربی انگلیس باید بتوانی نام‌های بزرگ را در ترکیب خود مورد استفاده قراردهی در حالیکه حتی یکسری ستاره را هم در خانه گذاشته ای. وقتی هم نتایج باب میل نباشد، مشکلات پیش می‌آیند. به همین خاطر من همیشه روی کارم تمرکز کرده ام و نه این که در اخبار چه چیزی وجود دارد. به هرحال ما نقاط قوت و ضعف انگلیس را می‌شناسیم. اما اساس تاکتیک خود را متمرکز بلینگام نمی‌کنیم. می‌دانیم چنین ستاره‌های هست، اما در یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی موظفیم روی همه بازیکنان تمرکز کنیم. چون هر بازیکنی قادر است تفاوت ایجاد کند.»

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

*هشدار کارشناسان انگلیسی

در این اوضاع و احوال کارشناسان فوتبال انگلیس به رویارویی با حریف سرسخت هشدار می‌دهند.آلن شیرر و گری لینه کر، دو کاپیتان اسبق سه شیر‌ها و تحلیلگر کنونی تصور می‌کنند احتمال ناکامی تیم کشورشان مقابل شاگردان یاکین وجوددارد.

این دو در برنامه‌ای تلویزیونی که در آن «رامون وگا»، ملی پوش سوئیسی اسبق تاتنهام نیز هم حضور داشت، مراتب نگرانی خود را بیان کردند.

شیرر گفت: «آنچه تیم ملی تاکنون در جام ارائه داده پایین‌تر از حد انتظار بوده و من حتی شانس موفقیتش را مقابل حریف کمتر می‌بینم.»

لینه کر هم بیان کرد:«هر چند به لطف درخشش فردی بلینگام و کین، توانستیم از بازی با اسلواکی جان سالم به در بریم، اما رویارویی با سوئیس را با توجه به عملکرد کلی تیم هولناک می‌بینم.»

در همین برنامه وگا که ۲۳ مرتبه برای «ناتی» به میدان رفته و در جام ملت‌های ۱۹۹۶ نیز تیم کشورش را همراهی کرد، به طنز و کنایه خطاب به این دو اسطوره گفت:

«به برد تیم کشورم مقابل انگلیس ایمان دارم. دوست دارم روز بازی در استودیو باشم تا از نزدیک قیافه این دو را ببینم. قول می‌دهم پینر سوئیسی همراه بیاورم که کام هر دو بهتر شود.»

انگلیس فقط بلینگام نیست؛ سوئیسی‌ها چه برنامه‌ای برای پایان دادن به تحقیر «سه شیرها» دارند؟

*انگیزه زیاد سوئیس و آکانجی

با توجه به اخباری که از اردوی قرمزپوشان به گوش می‌رسد، ظاهرا همه اعضای سوئیس مصمم و با روحیه وارد دوئل سخت با تیم ساوتگیت می‌شوند.

البته یکی از بازیکنان، انگیزه مضاعفی از این رویارویی دارد:مانوئل آکانجی مدافع میانی و ۲۸ ساله سوئیسی که در تیم منچسترسیتی توپ می‌زند و شاگرد پپ گواردیولا است، از همان زمان که تیم کشورش شگفتی بزرگ را با حذف ایتالیا رقم زد، آرزوی روبرو شدن با بلینگام و یارانش را داشت.

او البته دلایل خودش را دارد:«وقتی ایتالیا را شکست دادیم، از خدا خواستم انگلیس برنده شود و به بازی با ما بیاید. به طور قطع بازی ما با حریف در اوج انجام می‌شود. هر چند سه سال قبل هم در یورو عملکرد خوبی را نشان داده بودیم. اما این بار با درخشش بیشتری کارمان را دنبال کردیم و اجازه نداریم دچار غرور شویم. بلکه باید سخت کارکنیم تا به آنچه واقعا لیاقتش را داریم، برسیم.»

او ادامه می‌دهد: «تا به اینجا ۴ بازی خوب کرده ایم. قلب مان برای تیم زده و اشکالات را برطرف کرده ایم. من واقعا از بودن در چنین تیمی و بازی در کنار همبازیانم لذت می‌برم. حس بسیار خوبی دارم. خیلی خوشحالم انگلیس برنده شد و به دیدار با ما رسید. می‌خواهم با شور و اشتیاق فراوان مقابل دوستانم از منچسترسیتی بازی کنم. همینطور در کنار هم تیمی هایم برای کسب موفقیت بجنگم. چون در آن تیم، چند بازیکنی هستند که سوئیس را دست کم گرفته و تحقیر کرده اند. به خاطر همین همه ما حالا احساسی غیرقابل توصیفی داریم که در این نبرد برنده شویم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته