دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1403 - 09:51
آنا گزارش می‌دهد؛

شور و شوق انتخاباتی مردم در ساعات اولیه اخذ رأی/ مشارکت در ساعت پایانی بیشتر می‌شود

شور و شوق انتخاباتی مردم در ساعات اولیه اخذ رأی  مشارکت در ساعت پایانی بیشتر می‌شود
طبق مشاهدات خبرنگار آنا تنور انتخابات در این مرحله داغ‌تر از قبل است و به نظر می‌رسد نرخ مشارکت در ساعت پایانی و با خنک شدن هوا بیشتر هم می‌شود.
کد خبر : 920584

  گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا،عباس اردشیری؛ مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 8 تیر با حضور 6 نامزد برگزار شد و مسعود پزشکیان به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان و سعید جلیلی به عنوان نامزد مورد حمایت اصولگرایان با کسب بیشترین آرا به مرحله دوم راه پیدا کردند.

طبق پیش‌بینی‌ها تنور انتخابات در این مرحله داغ تر از قبل است. رسانه های معاند مشارکت کمتر در دوره دوم را پیش بینی کرده اند اما تا ساعت حدود 10 صبح  مشارکت مردمی بالاست و به نظر می‌رسد نرخ مشارکت بیشتر هم می‌شود.

یکی از دلایل داغ شدن تنور انتخابات در مرحله دوم، مناظره‌های تلویزیونی و تغییر مکرر شکل مناظره بود؛ بنابراین مواضع و تفاوت نامزد‌ها شفاف‌تر شده است و این می‌تواند مشارکت را تا حدی افزایش دهد.

نکته جالب توجه در میزان مشارکت تاثیر دما بر میزان مشارکت است. آنطور که پیش بینی می شود  به دلیل دمای هوا بالا افراد در ساعات گرم کمتر به پای صندوق رأی می‌روند؛ بنابراین تمدید زمان رای‌گیری و خنک‌تر شدن هوا می‌تواند باعث افزایش مشارکت در قیاس با ساعات اولیه رای‌گیری شود. اما در کل هوای بسیار گرم باعث می‌شود، مشارکت، در ساعت پایانی بیشتر شود.

در هر صورت تا حدود 11 صبح 16 تیر باید منتظر اعلام نتایج نهایی باشیم تا نام نهمین رئیس جمهور کشورمان از صندوق بیرون بیاید. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته