دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1403 - 08:00
انتخاب جمهور؛

«15 تیر» مظهر مردم سالاری دینی برای اعتلای وطن/ لبیک ملت به فرمان ولی امر

«15 تیر» مظهر مردم سالاری دینی برای اعتلای وطن  لبیک ملت به فرمان ولی امر
بعد از گذشت ۱۶ ساعت از آغاز رأی‌گیری مرحله‌ دوم انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌ جمهوری و حضور پررنگ مردم در شعب اخذ رای این فرآیند به پایان رسید تا برگ زرین دیگری در تقویم دموکراسی جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.
کد خبر : 920562

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز جمعه پانزدهم تیرماه، با دستور احمد وحیدی، وزیر کشور آغاز شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، صبح امروز (جمعه)، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای برگزیدن رئیس جمهور آینده از بین دو نامزد مطرح در سراسر کشور در ۵۸۶۳۸ شعبه در داخل کشور و همه شعبات خارج از کشور را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: از همه عزیزان و مردم شریف دعوت می‌کنیم در آغازین ساعات روز در صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و با رأی خود استحکام و اقتدار ملت ایران را بار دیگر به نمایش بگذارند

براساس این گزارش، مدارک لازم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که رای گیری با ۵ مدرک قابل انجام بود، در این انتخابات تنها شناسنامه و کارت ملی در اخذ رای قابل پذیرش است و در  شعب اخذ رای خارج از کشور نیز رای گیری با گذرنامه قابل انجام است.

فهرست و نشانی شعب اخذ رأی در سراسر کشور

ستاد انتخابات کشور برای اطلاع رسانی عمومی فهرست و نشانی شعب سراسر کشور برای اخذ رای دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

هموطنان گرامی و مخاطبان عزیز برای اطلاع از محل شعب اخذ رای اینجا کلیک نمایند.

مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر ایران اسلامی و ۳۴۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور برگزار می‌شود.

رهبر انقلاب: مردم با رای خود بهترین را انتخاب کنند

مرحله دوم انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری آغاز شد/ مردم باید همتشان بیشتر باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز و همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح رأی خود را در صندوق انداختند.

رهبر انقلاب پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

وحیدی: مردم در آغازین ساعات رأی‌گیری پای صندوق‌ها حضور یابند

احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از بین دو نامزد مطرح در سرتاسر کشور در 58640 شعبه أخذ رأی در داخل کشور در و 344 شعبه أخذ رأی در خارج از کشور آغاز می‌شود.

وی افزود: امیدواریم این انتخاب مانند انتخابات گذشته پربرکت باشد و بیش از پیش برای ساختن آینده کشور مفید قرار بگیرد. از مردم عزیز می‌خواهیم در آغازین ساعت روز در صندوق رای حضور داشته باشند و اقتدار و بزرگی ملت ایران را به اثبات برسانند.

وزیر کشور پس از انداختن رأی خود به صندوق، گفت: امروز چشم جهان به ایران است. آنچه که در انتخابات اهمیت دارد مشارکت است که افزایش این مشارکت عزت و پایدار ایران را به ارمغان خواهد آورد و کشور را در پیشبرد اهداف یاری می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: حضور ملت ایران در این انتخابات بیش از زمان‌های دیگر اهمیت دارد. از همه مردم می‌خواهیم در این انتخابات شرکت کنند، بالاخص رای‌اولی‌ها تا در سرفرازی این کشور  نقشی ایفا کرده باشند.

سردار حاجی زاده: هر رای مانند یک تیر موشک است

 سردار امیرعلی حاجی‌زاده پس از آنکه رای خود را برای دومین دور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صندوق انداخت در گفت‌‌وگویی اظهار کرد: یک خواهش دارم از مردم، رای گیری موجب اقتدار است، مردم تنبلی نکنند شاید انتقاداتی هم باشد، هر رای مانند یک تیر موشک است.

قالیباف: دعوت می‌کنم همه در انتخابات شرکت کنند

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شورای اسلامی در حرم رضوی رای خود را به صندوق انداخت.

محمدباقر قالیباف در حاشیه حضور خود در شعبه اخذ رای حرم مطهر رضوی و شرکت در دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم عزیز فهیم ایران اسلامی امروز به فضل الهی رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند و از همه مردم و افرادی که مردد هستند، دعوت می‌کنم در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: مردم بدانند که امروز، مهم‌ترین شخصیت کشور در حوزه اجرایی و به عنوان رئیس قوه مجریه  را انتخاب می‌کنند. امروز هر کس از تردید خارج نشود و در انتخابات شرکت نکند، به این معنا است که برای 4 سال زندگی خود تصمیم نگرفته است.

قالیباف با ابراز تأسف از کاهش سطح مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات خاطرنشان کرد: در مرحله قبل 40 درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان سطح مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بود.امیدوارم امروز مردم ایران این موضوع را با حضورشان در پای صندوق های اخذ رای جبران کنند و 4 سال آینده را به درستی رقم بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بزرگترین موضوع در مورد عزیزی که امروز مسئولیت را بر عهده می‌گیرد، این است که همه باید به او کمک کنیم. اگر فکر کنیم رئیس جمهور به تنهایی می‌تواند همه مشکلات را حل کند، این گونه نیست. امروز مهمترین دغدغه کشور، مسئله اقتصادی است که امیدوارم در اولویت قرار بگیرد و یک اجماع و یک وحدت در همه زمینه‌ها شکل بگیرد.

اطلاعیه شماره 9: همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند برای رای دهندگان الزامی است

ستاد انتخابات با انتشار اطلاعیه شماره 9 برای آگاهی هم میهنان اعلام کرد: کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ و قبل از آن) می باشند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه به شرح است:

بسمه تعالی

 نظر به آغاز فرایند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ و قبل از آن)می باشند .

 یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند برای رای دهندگان الزامی است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق آغاز شد

ایرانیان مقیم و زائران غیرتمند عتبات مقدسه عراق، همزمان با سراسر کشور ۸ صبح به وقت محلی امروز جمعه پانزدهم تیر برای شرکت در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل استقرار ۲۴ صندوق ثابت و سیار برای انتخاب بهترین فرد برای ریاست جمهوری چهاردهم به پای صندوق‌های رای آمدند.

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در ابتدای شروع فرآیند انتخابات، رای خود را به صندوق انداخت.

براساس این گزارش شش مرکز اخذ رای بغداد، نجف اشرف، کربلای معلا، بصره، اربیل و سلیمانیه پیش از شروع زمان قانونی اخذ رای شاهد حضور پرشور ایرانیان مشتاق برای شرکت در انتخابات بودند.

با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق آرا توسط چهار نامزد محترم ریاست جمهوری در دور اول، بر اساس ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم انتخابات در نخستین جمعه پس از دور اول برگزار می‌شود.

آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان که در دور اول بیشترین آرا را کسب کرده بودند، در این دوراز انتخابات به رقابت می‌پردازند.

اطلاعیه شماره 10: هیچ مدرکی جز شناسنامه یا کارت ملی برای رای دادن قابل قبول نیست

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که لحظاتی قبل انتشار یافت به این شرح است:

به اطلاع کلیه هم میهنان گرامی و اعضای شعب اخذ رأی می رساند؛ اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر می باشد و هیچ مدرک دیگری قابل قبول نیست.

همچنین، به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

یادآور می گردد، اخذ رای با کارت های ملی قدیمی همانند مرحله اول انتخابات مذکور امکان پذیر نمی باشد.

مخبر: دولت بدون هیچ گرایشی انتخابات را برگزار می کند

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری پس از اخذ رأی در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یاد رییس‌ جمهور شهید را به جد گرامی می داریم. انصافا خلأ وجودی ایشان لحظه به لحظه خودش را نشان می دهد. ان شاءالله روح ایشان با اجدادشان محشور شود.

مخبر اذعان داشت: ان‌شاء‌الله خدا کمک کند تا مردم مسوولیت خود را به خوبی انجام دهند. یکی از مولفه های ارزش و عزت حکومت اسلامی در دنیا همین انتخابات است و امیدوار هستیم میزان مشارکت نسبت به هفته گذشته افزایش داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می کند و به دقت در حال رصد سلامت انتخابات هستند تا از رای مردم به نحو احسن صیانت شود.‌ امیدوارم امشب و فردا صبح شاهد انتخابات خوبی برای مردم عزیز باشیم.

صادق آملی لاریجانی: حضور گسترده مردم در اقتدار کشور تاثیر به‌سزایی دارد

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (۱۵ تیرماه) بعد از انداختن رأی خود در صندوق رأی انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی در اقتدار و امنیت ملی کشور تاثیر به سزایی دارد و باید فرصت‌ها را مغتنم بشماریم.

حضور اهالی ورزش در مجموعه ورزشی شهید شیرودی

اهالی ورزش با حضور در مجموعه ورزشی شهید شیرودی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

آغاز دومین مرحله از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه

ایرانیان مقیم ترکیه از ساعت هشت صبح به وقت محلی با حضور پرشور خود در هشت شعبه اخذ رأی در شهرهای آنکارا، استانبول (۲ شعبه)، ارزروم، طرابوزان، ازمیر، آنتالیا و وان همراه با سایر هموطنان داخل کشور، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردند. صندوق اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شهر وان ترکیه بنابر تقاضای هموطنان برای اولین بار در این شهر مستقر شده است.

اژه‌ای: رای بالا به رئیس‌جمهور نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی است

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

جت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، صبح امروز جمعه پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد لرزاده، در صف رأی‌دهندگان قرار گرفت و پس از چند دقیقه انتظار در صف، رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه همچنین هنگام حضور در صف رأی‌دهندگان، با تعدادی از مردم به گفت‌وگوی چهره به چهره پرداخت و مطالب آنان را استماع کرد.

رئیس قوه قضائیه، سپس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز جمعه پانزدهم تیرماه روز سرنوشت‌سازی برای کشور است؛ امروز روزی برای تعیین رئیس‌جمهور به مدت ۴ سال است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: طبیعتاً چنانچه رئیس‌جمهور با آرای بالاتری انتخاب شود از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار خواهد بود و به عنوان مقام اول اجرایی کشور می‌تواند اهداف و برنامه‌ها را بهتر و سریع‌تر انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: چنانچه با دید ملی، دینی و سیاسی بنگریم و نسبت به سرنوشت کشورمان و رفع مشکلات تاکید و ابرام داشته باشیم باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شخصیتی را که اصلح است را انتخاب کنیم.

رئیس عدلیه با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های خطیر منصب ریاست‌جمهوری، گفت: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی است و اگر امروز کسانی نسبت به جنبه‌های فرصتی و تهدیدی فضای مجازی نقطه‌نظر دارند، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی می‌تواند منشأ اثر باشد.

قاضی‌القضات افزود: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است از همین رو اگر کسانی نسبت به مسائل فرهنگی کشور نقطه نظراتی دارند و در صدد اصلاح و اعتلای آن هستند اینجا نیز رئیس‌جمهور می‌تواند مؤثر و نافع باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز است از همین‌رو اگر مردم نسبت به رفع مسائل و مشکلات اقتصادی کشور دغدغه‌مند هستند، ضروری است مشارکتی گسترده به هم رسانند؛ بدون تردید برای رفع مشکلات کشور در حوزه اقتصادی با توجه به محدودیت‌هایی که با آن‌ها مواجه هستیم، رئیس‌جمهور می‌تواند منشأ اثر باشد.

طحان نظیف: هر کسی رأی بیشتری کسب کند، رئیس جمهور منتخب ایران است

هادی، طحان نظیف بعد از انداختن رأی خود در صندوق رأی انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: جمعه گذشته مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و با توجه به اینکه هیچ کدام از نامزدها اکثریت مطلق آرا را به دست نیاوردند، امروز مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: بر اساس قانون، امروز هر کسی رأی بیشتری کسب کند، به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران معرفی خواهد شد. 

طحان نظیف ادامه داد: مردم ما چه کسانی که هفته قبل رأی دادند و چه کسانی که هفته گذشته رأی ندادند، این امکان را دارند که امروز رأی خود را به صندوق‌های اخذ رأی بسپارند و با هیچ محدودیتی به لحاظ قانونی در آیت زمینه مواجه نیستیم. 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طبیعتاً هر فردی که امروز اسمش از صندوق‌های رأی خارج شود، منتخب ملت ایران محسوب می‌شود و رئیس جمهور همه مردم ایران محسوب خواهد شد. 

وی تاکید کرد: از همه مردم دعوت می‌کنیم که پای صندوق‌های رأی بیایند و مشارکت خوبی داشته باشند. قطعا رئیس جمهوری که از آرای بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند تصمیمات مهم‌تری چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی بگیرد. ان‌شاءالله مردم حضور پرشوری داشته باشند. 

طحان‌نظیف بیان کرد: در شورای نگهبان مانند ادوار گذشته این اطمینان را می‌دهیم که نسبت به آرای تک تک مردم به عنوان حق الناس صیانت کنیم و آرای مردم را حق الناس می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای صیانت از آرای مردم انجام خواهیم داد.

زارع‌پور: ۹۹ درصد استعلامات انتخابات برخط است

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مثل سه انتخابات در ۶ ماه گذشته، ارتباطات نقش کلیدی در این فرآیند دارد و استعلام هویت و احزار به شکل برخط انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاهد پوشش صد درصدی شبکه‌های احراز هویت هستیم، گفت: این برای جمهوری اسلامی ایران افتخار است که پوشش شبکه‌ای در سراسر کشور ایجاد کرده است. در طی یک بازه زمانی کوتاه و مشخص حدود ۲۵ میلیون نفر در دور قبل از این زیر ساخت‌ها استفاده کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۹۹ و نیم درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می‌دهد شبکه هم وجود داشته و هم با کیفیت بوده است. زارع‌پور با تاکید بر اینکه از جمعه گذشته چهارصد تیم مشغول پایش زیرساخت‌های کشور هستند، گفت: برخی خرابکاری‌هایی از روز گذشته روی داده که اصلاح شد.

حضور چهره‌های سرشناس فرهنگ و هنر در تالار وحدت

داریوش ارجمند، قاسم افشار، سید مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، عباس عظیمی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و محسن نفر از جمله هنرمندانی هستند که در صندوق رای ویژه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه حضور دارند.

بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

دقایقی پیش و در جریان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقیه شورای نگهبان و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، محمد حسن صادقی مقدم، خیرالله پروین و غلامرضا مولابیگی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت انتخابات بازدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۲: کد نامزدهای انتخاباتی تغییری نکرده است

پیرو اطلاعیه‌های شماره «۵» ستاد انتخابات کشور به آگاهی کلیه هموطنان گرامی می‌رساند، فهرست اسامی و شناسه نامزد‌های مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می‌باشد؛

۱- آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- شناسه نامزد ۲۲

۲- آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

سعید جلیلی برای انداختن رای خود وارد قرچک شد

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جهت رأی دهی وارد خیابان محمد آباد قرچک شد.

وی قرار است، در شعبه اخذ رأی مسجد جامع قرچک رأی خود را به صندوق بیاندازد.

مسعود پزشکیان رای خود را به صندوق انداخت

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح جمعه رأی خود را در شعبه اخذ رأی مدرسه دخترانه عاشورا شهر قدس به صندوق انداخت.

رأی‌گیری در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی انجام می‌شود.

فرآیند اخذ رای دومین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح امروز آغاز شده است.

حضور ۲۰۰ هزار ناظر شورای نگهبان در پای صندوق‌های رای

محمدحسن صادقی مقدم، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بر انتخابات بعد از انداختن رأی خود در صندوق رأی در جمع خبرنگاران، بیان کرد: همه شعب اخذ رأی تا پیش از ساعت ۱۰ صبح به آمادگی ۱۰۰ رسیدند.

وی اظهار کرد: خداوند را شاکریم که همکاران ما در ۵۸ هزار و ۶۳۸ شعبه و بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر حضوری موثر و فعال دارند و مردم مطمئن باشند که ناظران بصیر از آرای آنها به خوبی محافظت می‌کنند و به عنوان یک امانت به نتیجه نهایی خواهند رساند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بر انتخابات تصریح کرد: نظارت در همه جا به صورت موثر در حال انجام است.

زاکانی رای خود را به صندوق انداخت

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری/ رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

 علیرضا زاکانی شهردار تهران همزمان با ساعات اولیه برگزاری دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد مرحوم میرزاعیسی‌خان وزیر واقع در خیابان حافظ تهران، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۳: دارندگان شناسنامه‌های قدیمی برای رای دادن شماره ملی داشته باشند

اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسمه تعالی
در اجرای ماده «۱۹» قانون انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی میرساند، اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری بجز مدارک هویتی مذکور قابل قبول نیست.

ضمناً به کلیه دارندگان شناسنامههای قدیمی توصیه میشود جهت تسهیل و تسریع در روند اخذ رأی شماره ملی خود را همراه داشته باشند.

یادآور میشود، در مرحله دوم انتخابات مذکور همانند مرحله اول، اخذ رأی با کارتهای ملی قدیمی «بدلیل پایان اعتبار» امکان پذیر نیست.

بازدید نمایندگان پزشکیان و جلیلی از ستاد نظارت بر انتخابات

افزایش مشارکت نسبت به ساعات ابتدایی دور اول انتخابات/ طحان‌ نظیف: مردم رأی خود را به ساعات پایانی موکول نکنند

پیش از ظهر جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عباس کریمی به عنوان نماینده مسعود پزشکیان و حسین طلا به عنوان نماینده سعید جلیلی در شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند.در جریان این بازدید، روسای هیئتهای ششگانه نظارت بر انتخابات به ارائه گزارشی از آخرین روند برگزاری انتخابات و گزارشات واصله از شعب اخذ رای پرداخت.

عباس کریمی نماینده مسعود پزشکیان در پایان این بازدید، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقتی مطلع شدم که در دور دوم حضور مردم بطور چشمگیرتری افزایش پیدا کرده، مایه مسرت است و فقط دعا کنند که هرچه رقم میخورد، به نفع کشور، مجموعه ملت و همه ایرانیان در هر کجای ایران زمین هستند و به نفع اسلام و ایران باشد.

وی تأکید کرد: در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مسائل با دقت رصد و به شکایتها رسیدگی میشود و روند خوبی در جریان است. امیدوارم انتخاباتی بسیار سالم با حضور پرشور مردم برگزار شود و ان‌شاءالله مردم واقعاً برای سرنوشت مملکتشان علاقهمند باشند و با علاقه تمام شرکت کنند. همه به نتیجه انتخابات سالم تمکین میکنند

حسین طلا نماینده سعید جلیلی در شورای نگهبان نیز پس از اتمام بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران عنوان کرد: صرفنظر از اینکه چه کسی مورد اقبال مردم عزیز قرار بگیرد، فکر میکنم پیروز این میدان نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر عزیزمان است و همانطور که ایشان فرمودند هر رایی که به صندوق ریخته میشود، همانند تیری است که در قلب امیدوار دشمنان برای عدم مشارکت مردم زده میشود. همه سعیمان را میکنیم تا بتوانیم این حماسه بزرگ را پرشورتر و پر دستاوردتر کنیم.

بهادری‌جهرمی: راه نقش‌آفرینی برای آینده ایران انتخابات است

طحان‌ نظیف: مردم رأی خود را به ساعات پایانی موکول نکنند/ زمان اخذ رأی در تمام شعب تا ساعت ۲۰ تمدید شد

سخنگوی دولت با حضور در پای صندوق رای در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره حضور مردم پای صندوق‌های رای اظهار کرد: هر کسی پای صندوق می‌آید تا در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آینده کشورش مشارکت کند.
 
وی با بیان اینکه ریلی که امروز در صندوق‌های رای مشخص می‌شود، اظهار کرد: ریلی است که در زندگی همه ما تاثیر می‌گذارد هم زندگی امروز و فردای همه ما و هم زندگی ده‌ها سال بعد و فرزندان‌مان اثر می‌گذارد و طبیعتاً هر کسی سعی می‌کند نقش آفرینی خود را برای اثرگذاری روی زندگی آینده خود و فرزندانش داشته باشد.

سخنگوی دولت در مقایسه خود از میزان مشارکت در مرحله اول با مرحله دوم انتخابات عنوان کرد: با توجه به چیز‌هایی که شنیده‌ایم گویا این مرحله تا الان بیشتر مشارکت بیشتر بوده است. هم تصاویر و هم اجمالاً چیز‌هایی که مطرح شده تا الان هم گویای این است که میزان مشارکت در مرحله دوم تا الان بیشتر بوده است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: مرحله اول انتخابات هم به نظر من جای تحلیل خیلی زیادی دارد. در یک دوره‌هایی یک عده انتخابات را تحریم می‌کردند و تقریباً همه آنها در مرحله اول آمدند و گفتند مردم رای بدهند و بعد دیدیم که آن تحریم و این رای تفاوت معناداری نداشت و این نشان داد که مردم خودشان تصمیم می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مردم وقتی که کار و خدمت ببینند کم کم به صندوق برمی‌گردند مردم باید در صندوق اثر ببینند. وقتی یک دهه کار و خدمت چندانی نبینند فاصله می‌گیرند باید به تدریج این خدمت استمرار پیدا کند تا دوباره اعتمادشان به صندوق بازگردد.

سخنگوی دولت ادامه داد: انتخابات دوره قبل حرف‌های زیادی داشت هم از این جهت که چهره‌هایی که اخلاقی‌تر برخورد کردند مردم استقبال بیشتری به آنها نشان دادند برخلاف گذشته که به بی‌اخلاقی‌ها بیشتر استقبال نشان می‌دادند و همچنین خیلی حرف‌ها هم برای آینده دارد.

بهادری‌جهرمی افزود: این مشارکت‌ها باعث می‌شود که دوره قبل به شهید رئیسی می‌گفتند «نماینده اقلیت»، می‌خواهیم ببینیم الان چگونه پای صندوق آمده‌اند و چگونه کاندیدا شدند و بعد به نماینده خودشان هم می‌گویند نماینده اقلیت یا می‌پذیرند که صندوق اقلیت و اکثریت را مشخص می‌کند نه نظر من.

افزایش مشارکت نسبت به ساعات ابتدایی دور اول انتخابات

در ساعت ۱۱:۳۰، گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه حاکی از آن بود که میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخاباتنسبت به همین ساعات در دور اول افزایش قابل توجهی داشته است.

نظرسنجی‌های موسسات مختلف نیز افزایش مشارکت را پیشبینی کرده بودند، اما به نظر میرسد تا این لحظه حتی از پیشبینی نظرسنجیها نیز فراتر رفته و در برخی حوزهها این «افزایش» بالای ۵۰ درصد بیشتر از دور اول است.
با عنایت به اینکه در ساعات اولیه رأیگیری هستیم، نمیتوان نرخ مشارکت کل انتخابات را بهطور دقیق از الان پیشبینی کرد، اما اگر همین روند ادامه یابد، شاهد مشارکت خوبی خواهیم بود.

باقری: کشورهای اروپایی نتوانستند از حق طبیعی ایرانیان صیانت کنند

افزایش مشارکت نسبت به ساعات ابتدایی دور اول انتخابات/ طحان‌ نظیف: مردم رأی خود را به ساعات پایانی موکول نکنند
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.

سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه ستاد انتخابات خارج از کشور اظهار کرد: ایرانیان خارج از کشور در دور قبل به ویژه در برخی از کشورهای غربی و اروپایی با مشکلات و در واقع مسائل غیرقابل توجیهی مواجه شدند.

وی ادامه داد: کشورهایی که به هر حال مدعی دموکراسی هستند و مدعی هستند که باید مردم بتوانند نظر و رای خودشان را برای آینده خودشان ابراز بکنند یک فضای خیلی غیر قابل توجیهی او ایجاد کردند؛ در این کشورها کسانی که برای رای دادن میرفتند یا از رای دادن برمیگشتند مواجه با انواع و اقسام خشونتها توسط برخی از افرادی که یا برچسب تروریست دارند یا برچسب براندازی شدند و متاسفانه این دولتها از این حق طبیعی مردم ایران و کسانی که میخواستند در انتخابات شرکت کنند صیانت نکردند و وظیفه خود را به درستی انجام ندادند.

باقری با بیان اینکه نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور از همان روز رای گیری ماموریت پیدا کردند، ابراز کرد: آنها ماموریت پیدا کردند که برای استیفای حقوق ایرانیان تلاش بکنند و اجازه ندهند که یک عده هوچیگر فضایی را ایجاد بکنند که ایرانیان عزیز خارج از کشور بهراحتی نتونند رای شان را به صندوق بیندازند.

سرپرست وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات و اخباری که ازدوستان خودمان در ستاد انتخابات خارج از کشور امروز دریافت کردم الحمدلله مشارکت ایرانیان عزیز خارج کشور در این جمعه به نسبت جمعه قبل بیشتر هست و این نشان دهنده هم هوشیاری و هم هوشمندی ایرانیان عزیز هست.

شاهد افزایش مشارکت در مقایسه با دور اول انتخابات هستیم

طحان‌ نظیف: مردم رأی خود را به ساعات پایانی موکول نکنند/  زمان اخذ رأی در تمام شعب تا ساعت ۲۰ تمدید شد

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرایند اخذ به صورت روان در تمامی شعب که ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور است از ساعت ۸ آغاز شده است و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.

وی افزود: پس از ساعت ۱۸ با تشخیص وزیر محترم کشور این زمان قابلیت تمدید دارد و ستاد انتخابات کشور از مردم شریف ایران به جهت حضور در پای صندوقهای رای در ساعات اولیه و مدیریت زمانی که انجام گرفته است که موجب یاری همکاران ما در شعب اخترک شده است، تشکر میکند.

اسلامی تاکید کرد: بر اساس گزارش دریافتی شاهد افزایش مشارکت در مقایسه با دور اول انتخابات در همین ساعت هستیم و امیدوارم این مشارکت ادامه یابد.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با قرائت اطلاعیه شماره ۱۴ گفت: بر اساس اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور، به آگاهی نمایندگان محترم در شعب اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میرساند.

وی ادامه داد: نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ علیه هیچکدام از نامزدها و دخالت در کار هیاتهای اخذ رای و بازرسان شورای نگهبان ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج میگردند.

ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: تشخیص تبلیغ با هیئتهای اجرایی است.

طحان نظیف: مردم رأی دادن خود را به ساعات پایانی موکول نکنند

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در جریان برگزاری انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح آغاز رأی گیری را در شعب سراسر کشور داشتیم و به موازات آن در بیش از ۹۵ کشور انتخابات در حال برگزاری است.

وی افزود: همکاران من در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در کارگروههای شش گانه تمام استانهای کشور را پوشش میدهند و هر گزارشی که از سامانه مردم ناظر و همچنین ناظران شورای نگهبان از شعب اخذ رأی دریافت میکنند، پیگیری میکنند و تا حصول نتیجه اقدامات لازم در مورد آن انجام میشود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تاکید ما همواره بر این بوده که گزارشهایی که از سوی مردم و همچنین نمایندههای کاندیداها ارسال میشود، گزارشهای مستندی باشد که امکان پیگیری در مورد آنها وجود داشته باشد. از صبح تاکنون گزارشات جزئی واصل شده و همکاران ما تک تک آنها را بررسی و اقدامات لازم در خصوص آنها انجام شده است با نکته جدی و خاصی مواجه نبودیم، اما بر اساس وظیفه نظارتی، باید این موضوعات را پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: این اطمینان را به ملت عزیز میدهیم که صیانت از آرای تک تک مردم را در دستور کار خود داشته باشیم. از ملت ایران خواهش میکنیم که رأی دادن خود را به ساعات انتهایی موکول نکنند و در ساعات ظهر که شاید شعب اخذ رأی با تراکم کمتری مواجه باشند، مراجعه کنند و آرای خود را به صندوقهای اخذ رأی بسپارند.

انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رأی در تمام شعب تا ساعت ۲۰ تمدید می‌شود.

کدام چهره‌های سیاسی در تهران رای دادند؟

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، سردار امیرعلی حاجی زاده، محمدرضا عارف، سردار حسین دهقان، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمد مخبر، عیسی زارع‌پور، غلامحسین اسماعیلی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، محمود واعظی، اسحاق جهانگیری، حجت الاسلام علی یونسی، علی مطهری، محمدباقر نوبخت، هادی طحان نظیف، محمدرضا فرزین، آیت الله مدرسی یزدی، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، حجت الاسلام سید محمد خاتمی، سیامک ره‌پیک، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عباس آخوندی، محسن مهرعلیزاده، حجت‌الاسلام موحدی آزاد، حجت‌الاسلام حسن روحانی، سید محمد حسینی، سید صولت مرتضوی، آیت‌الله احمد جنتی، مهدی چمران، علیرضا زاکانی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی

انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ضمن تشکر از حضور مردم شریف و همیشه در صحنه انتخابات و دست‌اندرکاران مرحله دوم انتخابات چهاردهم دوره ریاست جمهوری در شهرستان‌های سراسر کشور، به آگاهی می‌رساند با عنایت به تماس‌های دریافتی مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای، با موافقت وزیر محترم کشور تقصیرت به مدت ۲ ساعت دیگر و تا ساعت ۲۲ یعنی ۱۰ شب در شعب اخذ رای سراسر کشور تمدید می‌شود.

افزایش حدود ۷ درصدی مشارکت نسبت به دور اول تا ساعت ۱۹

برخی برآوردهای میدانی حاکیست تا ساعت ۱۹ امروز نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت  کرده‌اند که با احتساب میزان مشارکت در همین بازه زمانی در انتخابات دور اول، افزایش حدود ۷ درصدی مشارکت را تا این ساعت (ساعت ۱۹) شاهد هستیم. 

با توجه به تغییر «نرخ رشد» مشارکت در ساعت‌های مختلف، نمی‌توان درصد نهایی را پیش بینی کرد اما به هر صورت تاکنون این دور نسبت به دور اول با مشارکت بیشتری همراه بوده است.

موج دوم حضور پای صندوق‌های رای/ افزایش حدود ۷ درصدی مشارکت نسبت به دور اول تا ساعت ۱۹

مشارکت از مرز ۴۰ درصد عبور کرد

بر اساس برآورد میدانی، با افزایش حضور رای‌دهندگان در شعب اخذ رأی در سراسر کشور، مشارکت دور دوم انتخابات از ۴۰ درصد عبور کرد. در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ شرکت کرده بودند که تا ساعت ۲۰:۲۵ امشب، این رکورد شکسته شد.

اسلامی: انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت 24 تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با عنایت به تماس های دریافتی مبنی بر درخواست تمدید مجدد مدت زمان اخذ رای، اخذ رای به مدت دو ساعت دیگر یعنی تا ساعت 24 در شعب اخذ رای سراسر کشور تمدید شد.

اسلامی: آماری که در فضای مجازی منتشر می‌شود سندیت ندارد/ شمارش در برخی روستاها آغاز شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: فرآیند شمارش آرا به خصوص در روستاها از ساعت 18 و در برخی شعبه‌ها از ساعت 20 آغاز می‌شود.

وی افزود: از ساعت 24 کار شمارش آرا در همه شعب آغاز می‌شود و بعد از آن نتیجه آرا در کل شهرستان و استان تجمیع می‌شود.

اسلامی ادامه داد: آماری که در فضای مجازی منتشر می‌شود نمی‌تواند سندیت داشته باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه استقبال بیشتر مردم اتفاق افتاده است، گفت: آمار نهایی را ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد کرد.

استاندار تهران: آرامش کامل در شعب اخذ رای استان تهران/ کمبود تعرفه رای نداریم

علیرضا فخاری شامگاه جمعه و در حاشیه ستاد انتخابات استان تهران اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا، مردم حضور در انتخابات را موکول به ساعات پایانی می‌کنند و از مردم می‌خواهیم هر چه زودتر برای دادن رأی پای صندوق‌ها حاضر شوند.

استاندار تهران با بیان اینکه همکاران در حوزه بازرسی از طریق تلفن ۴۵۵۰۰ پذیرای همه نقطه نظرات، شکایات و موارد مربوط به شعب اخذ رأی هستند، گفت: مردم عزیز در صورتی که شاهد مداخلات بودند می‌توانند موارد را از این طریق گزارش دهند.

فخاری با اشاره به اینکه نمایندگان نامزد‌های حاضر در شعب اخذ رأی حق مداخله در انجام امور کار انتخابات را ندارند، افزود: این افراد صرفاً به عنوان نماینده کاندیدا‌ها موظف هستند نقش نظارتی خود را در شعب اخذ رأی انجام دهند.

 مشارکت در انتخابات با حدود ۴۳ درصد از مرحله اول عبور کرد

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با عبور از 40 درصد، از دور اول انتخابات که هشتم تیر برگزار شد، پیشی گرفته است.

مشارکت هم ‌اکنون (تا ساعت 21) حدود 43 درصد است.

دستگیری ۴ معاند مزاحم انتخابات ایران در انگلیس

علی متین‌فر سرپرست سفارت ایران در انگلیس عصر روز جمعه در گفت‌وگوی ویدئویی با ستاد انتخابات خارج از کشور با بیان اینکه  دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در انگلیس به مانند دوره قبل در ۱۰ شعبه اخذ رای برگزار می‌شود، اظهار کرد: مشارکت هموطنان ایرانی در انگلیس در این دوره از انتخابات نسبت به جمعه هفته گذشته افزایش بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه با مذاکراتی که با پلیس و وزارت خارجه انگلیس داشته‌ایم میزان مزاحمت‌ها معاندین در این دور کمتر بوده است، ادامه داد: توسط پلیس چهار نفر از معاندین که قصد ایجاد مزاحمت برای رای دهندگان را داشتند دستگیر شده‌اند.

سرپرست سفارت ایران در لندن با بیان اینکه ما به عنوان سفارت ایران در انگلیس از  حقوق کسانی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند و  مورد تعرض معاندین قرار گرفتند حمایت می‌کنیم، ادامه داد: طق مشاهدات و گزارش‌های دریافتی در برخی از شعب اخذ رای تعداد رای دهندگان نسبت به جمعه هفته قبل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

متین فر همچنین در پاسخ به سوالی گفت: در این دوره از انتخابات در منطقه گلاسکو با مشکل خاصی روبرو نبودیم.

پایان زمان قانونی رأی‌‌گیری انتخابات

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم که از ساعت 8 صبح روز جمعه 15 تیرماه در ۵۸ هزار شعبه داخل کشور و ۳۱۴ شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد ساعت 24 به پایان رسید.

طبق اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، انتخابات بعد از طی زمانِ قانونی (تا ساعت ۱۸) به‌علت استقبال مردم و حضور پای صندوق‌های رأی سه‌بار تمدید شد و تا ساعت ۲۴ ادامه یافت.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری اظهار کرد: اعضای شعب موظف هستند از رأی دهندگانی که زمان اعلام پایان مهلت انتخاب در صف حضور داشتند، رای گیری به عمل آورند.

وی افزود: هنگامی که مطمئن شدند هیچ فردی برای رای دادن داخل شعبه باقی نمانده است، مرحله شمارش آرا را طبق قوانین مربوطه به عمل آورند.

البته کسانی که داخل شعب بودند به داخل هدایت شدند و اخذ رأی از آنان تا آخرین نفر صورت گرفت، سپس باز کردن صندوق‌ها و شمارش آراء آغاز شد.

به گزارش آنا، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور سابق و همراهانش ۳۰ اردیبهشت در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند و طبق اصول ۱۳۱ و ۱۳۲ قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور (محمد مخبر) با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه منصوب و مأمور شد تا با همراهی سران قوای مقننه و قضاییه انتخابات را نهایتاً ظرف مدت ۵۰ روز برگزار کنند.

بر اساس این گزارش، در مرحله اول این انتخابات که با حضور ۴ کاندیدا برگزار شده بود، مسعود پزشکیان ۱۰۴۱۵۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹۴۷۳۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف ۳۳۸۳۳۴۰ رأی  و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶۳۹۷ رأی کسب کردند و به این ترتیب آقایان پزشکیان و جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در این مرحله هر یک از نامزد‌ها حتی یک رأی بیشتر کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته