دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

شاهانی: هوش مصنوعی ابزار حکمرانی کشور‌های سلطه‌گر شده است

شاهانی: هوش مصنوعی ابزار حکمرانی کشور‌های سلطه‌گر شده است
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه باید از ابعاد مثبت هوش مصنوعی استفاده شود، گفت: شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی ابزاری برای حکمرانی کشور‌های سلطه‌گر شده‌اند.
کد خبر : 920357

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره استفاده کاربردی از هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی بر خلاف اسمش به معنای هوش نیست و نمی‌توان آن را با هوش بشری مقایسه کرد؛ چراکه گاهی افراد فکر می‌کنند این مزیت جدید قرار است جایگزین کامل بشر شود. 

وی با بیان اینکه هوش انسان متمایز از هوش مصنوعی است و متخصصان با هدف استفاده از بهره برداری از این فناوری و تکنولوژی جدید آن را ایجاد کرده‌اند، تاکید کرد: به جای استفاده از واژه «هوش مصنوعی» بهتر بود، عنوان «مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ و استفاده از آن داده‌ها در حوزه‌های مختلف علم و فناوری» استفاده کنیم. 

شاهانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بشر از نظر هوش و مغز انسان قدرتمندی به حساب می‌آید، اما به علت ارزشمند بودن هوش مصنوعی نمی‌توان در آینده نزدیک به این حوزه‌ها نزدیک شد. از لحاظ نگهداشت داده‌ها در حافظه انسان محدودیت‌هایی دارد و ابزار هوش مصنوعی می‌تواند این موضوع را ذخیره کند تا متخصصان از آن نهایت استفاده را در جهت اهداف خود ببرند. 

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: امروزه، هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف مهندسی و صنعت، پزشکی، علوم انسانی به خصوص علوم اجتماعی ورود کرده است و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی ابزاری برای حکمرانی کشور‌های سلطه گر شده‌اند، مثلا آمریکا دیگر حمله نظامی نمی‌کند، بلکه به منظور حکمرانی از این ابزار برای تغییر ذائقه ملت استفاده می‌کند. 

شاهانی بیان کرد: اگر وزارت خانه‌های علوم و بهداشت و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور در زمینه استفاده از مزیت‌ها و کاربرد‌های هوش مصنوعی برنامه ریزی‌های جدی انجام ندهند، قطعا از قافله علم و فناوری عقب خواهیم ماند. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره آینده هوش مصنوعی گفت: از هوش مصنوعی مانند هر حوزه دیگر از علم و فناوری می‌توان استفاده‌های خوب و منفی کرد، در بحث حکمرانی داخلی و خارجی در صورت توسعه حتما استفاده خوب از هوش مصنوعی را معیار قرار می‌دهیم. از جنبه‌های منفی آن می‌توان به مواردی اشاره کرد. مثلا، اکنون نرم افزار‌های مبتنی بر همین فناوری جدید برای دانشجویان پایان نامه می‌نویسد و وزارت علوم باید به فکر آن باشد و با تدوین آیین نامه‌های جدید از بروز تخلف و تقلب‌های علمی جلوگیری کرد. 

شاهانی از ابعاد مثبت هوش مصنوعی هم یاد کرد و افزود: هوش مصنوعی کمک کننده تحقیقات پژوهشگران و استادان و دانشجویان تحصیلات است، به اینصورت که می‌توانند عمق اطلاعات خود را به کمک این فناوری جدید در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه خویش افزایش دهند تا متناسب علم روز دنیا پیش روند. 

وی با ارائه پیشنهاداتی به دانشجویان در جهت استفاده از هوش مصنوعی گفت: به دانشجویان توصیه می‌کنم در ابتدا هوش مصنوعی را بشناسند، چرا که برخی اوقات هوش مصنوعی شبیه هوش انسان تلقی می‌شود، در صورتی که این فناوری جدید داده‌ها و اطلاعات پیرامون را جمع آوری می‌کند و انسان می‌تواند از آن نهایت استفاده را ببرد، یعنی پشت آن هوش انسان وجود دارد. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین بیان کرد: دانشجویان باید قابلیت‌های مثبت هوش مصنوعی را یاد بگیرند و در حوزه‌ها ورود پیدا کنند، این حوزه به هیچ عنوان مختص رشته‌های فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر نیست، بلکه تمام رشته‌ها می‌توانند از آن بهره کافی ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته