دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهره‌برداری از نخستین سایت پرتاب فضایی تجاری چین

بهره‌برداری از نخستین سایت پرتاب فضایی تجاری چین
نخستین سایت پرتاب فضایی تجاری چین پس از دو سال به بهره‌برداری رسیده و آماده عملیات پرتاب موشک‌های داخلی و بین‌المللی است.
کد خبر : 920072

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، نخستین سایت پرتاب فضایی تجاری چین که در هاینان، شهر ونچانگ واقع شده، آماده اجرای عملیات پرتاب است.

ستاد ساخت و ساز این پایگاه امروز اعلام کرد نخستین سایت پرتاب فضایی تجاری چین، اکنون قادر به پرتاب موشک است.

به گفته این سازمان، پس از ارزیابی‌های گسترده، این تاسیسات تمامی الزامات برای آغاز عملیات پرتاب را برآورده کرده است.

ساخت و ساز سایت پرتاب فضایی تجاری هاینان در جولای ۲۰۲۲ آغاز شد و اکنون پس از دو سال نخستین سایت پرتاب این کشور است که به ماموریت‌های تجاری اختصاص داده شده است. پروژه‌های زیرساختی کلیدی، از جمله پروژه‌های مربوط به سیستم‌های سوخت‌رسانی و تامین گاز، پست‌ها و سکو‌های پرتاب نیز با موفقیت تکمیل شده‌اند.

 این پایگاه دارای دو سکوی پرتاب است که قادر به پرتاب طیف وسیعی از موشک‌ها و ماهواره‌ها به مدار زمین هستند.

نخستین پرتاب از پایگاه مذکور قرار است به زودی انجام شود و ماهواره‌های تجاری را برای مشتریان داخلی و بین‌المللی به فضا پرتاب خواهد کرد. ساخت این پایگاه دو سال به طول انجامیده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن صورت گرفته است.

انتظار می‌رود این پایگاه جدید به ایجاد شغل و رونق اقتصادی در منطقه کمک کند و همچنین چین را به عنوان یک مهره اصلی در بازار پرتاب‌های فضایی تجاری جهانی تثبیت کند.

متخصصان شرح می‌دهند، پایگاه‌های پرتاب تجاری معمولاً مقرون به صرفه‌تر از پایگاه‌های دولتی هستند و با توجه به محدودیت‌های کمتر می‌توانند از فناوری‌های جدیدتر و کارآمدتر استفاده کنند.

پایگاه‌های تجاری همچنین می‌توانند برنامه‌های پرتاب را سریع‌تر و با پاسخگویی بیشتر به نیاز‌های مشتریان تنظیم کنند.

تاسیسات تازه ساخت چین، امروز یک تمرین شبیه سازی شده پرتاب موشک نیز انجام داد. یانگ تیان لیانگ، رئیس شرکت پرتاب هوافضای تجاری بین‌المللی هاینان توضیح داد، این سایت قرار است نخستین پرتاب موشک خود را در نیمه دوم سال جاری انجام دهد که آغاز عملیات تجاری آن است و با نگاهی به آینده، برنامه توسعه سایت پرتاب با توسعه سکو‌های پرتاب اضافی رونق می‌گیرد. هدف ارائه خدمات پرتاب موشک و ماهواره داخلی و بین المللی است که در نتیجه توسعه فناوری فضای تجاری چین را تسریع می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب