12 تير 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۱۲ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 919942

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۲ تیر برابر ۲ جولای را ورق می‌زنیم.

هریت بروکس

۲ جولای ۱۸۷۶ میلادی برابر با ۱۲ تیر ۱۲۵۵ خورشیدی، هریت بروکس، اولین زن دانشمند کانادایی در رشته فیزیک هسته‌ای و فیزیک پزشکی به‌دنیا آمد. او احتمالاً اولین کسی بود که هسته اتم بازگشتی را مشاهده کرد در این وضعیت، ذرات هسته‌ای طی واپاشی رادیواکتیو ساطع می‌شوند. بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۵ او کمک زیادی به علم جدید رادیواکتیویته کرد و با همکاری ارنست رادرفورد، سرعت انتشار رادون آزادشده (و گازهای دیگر) از رادیوم در هوا را اندازه‌گیری کرد. آن دو نشان دادند که انتشار تراوشات ناشی از رادیوم همانند گاز عمل می‌کند و این گاز وزن مولکولی بالایی (بیش از ۱۰۰) دارد. رادرفورد کار خود را در شناسایی آزاد شدن رادون برای توسعه نظریه تبدیل یک عنصر به عنصر دیگر بسیار مهم دانست. هریت بروکس در سن ۵۶ سالگی بر اثر سرطان خون یا بیماری مشابه مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه درگذشت.

مخترع ماوس

۲ جولای ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۱۲ تیر ۱۳۹۲ خورشیدی، داگلاس کارل انگلبارت مخترع ماوس درگذشت. انگلبارت و تیم کوچکی از محققان مؤسسه تحقیقاتی استنفورد در ۹ دسامبر ۱۹۶۸  اولین نمایش استفاده از ماوس رایانه در کنفرانس کامپیوتری مشترک پاییزی فدراسیون شرکت‌های پردازش اطلاعات آمریکا در دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا انجام داد و با این کار، دنیای محاسبات را با نمایشی خارق‌العاده مبهوت کرد. او و گروهش اولین ماوس رایانه‌ای، رابط کاربری گرافیکی، ویرایش صفحه نمایش و متن و گرافیک یکپارچه، اسناد فوق‌العاده، و کنفرانس ویدئویی دو طرفه با فضاهای کاری مشترک را معرفی کردند. قرار بود این مفاهیم و فناوری‌ها به سنگ بنای محاسبات تعاملی امروزی تبدیل شوند. انگلبارت این ماوس را در ۱۷ نوامبر ۱۹۷۰ ثبت کرد.

کاشف چهار قمر مشتری

۲ جولای ۱۹۶۳ میلادی برابر با ۱۲ تیر ۱۳۴۲ خورشیدی، ست بارنز نیکلسون اخترشناس آمریکایی که برای کشف چهار قمر جدید مشتری در قرن بیستم شهرت دارد درگذشت. او در سال 1914، زمانی که در رصدخانه لیک دانشگاه کالیفرنیا کار می‌کرد و مشغول مطالعه روی پاسیفائه، قمر مشتری که به تازگی کشف شده بود قمر جدید دیگر به نام سینوپه را کشف کرد و در سال ۱۹۱۵ مدار آن را برای رساله دکتری خود محاسبه کرد. نیکلسون تمام دوره کاری‌اش را در رصدخانه کوه ویلسون گذراند و در آنجا او سه قمر دیگر مشتری را کشف کرد: لیسیتئا و کارمی در سال ۱۹۳۸، و اَنَنْکِه در سال ۱۹۵۱. همچنین در سال ۱۹۵۷ زمانی که در رصدخانه پالومار بود سیارک منلائوس ۱۶۴۷ را نزدیک مشتری کشف کرد. کارهای دیگر شامل محاسبه مدار چند دنباله‌دار و همچنین مدار پلوتو بود.

بنیانگذار درمان هومیوپاتی

۲ جولای میلادی ۱۸۴۳ میلادی برابر با ۱۲ تیر ۱۲۲۲ خورشیدی، کریستین فردریک ساموئل هانمن، پزشک و شیمیدان آلمانی و بنیانگذار روش درمانی هومیوپاتی درگذشت. سال ۱۷۹۰ هانمن کتاب داروشناسی دکتر کولن، استاد دانشگاه ادینبورا را ترجمه می‌کرد و در آن کتاب خواند که اثرات درمانی گیاه گنه‌گنه در درمان مالاریا به علت قابض‌بودن (گس‌بودن) آن است. این استدلال برای او پذیرفتنی نبود بنابراین، مطالعاتی را برای بررسی این استدلال آغاز کرد و طی آن، روزی چند‌بار مقداری گنه‌گنه خورد و در کمال تعجب دید که علایم بیماری مالاریا در او ایجاد شده است. این‌گونه، به این اصل مهم هومیوپاتی دست یافت که همواره مشابه، مشابه را درمان می‌کند. از آن‌پس او به‌مدت پنج سال روی هومیوپاتی کار کرد و در سال ۱۷۹۶ در مقاله‌ای اصول اولیه آن را توصیف کرد و ازاین‌رو، این سال را می‌توان سال تولد هومیوپاتی دانست.