دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هزینه توسعه شرقی خط دو مترو چقدر است؟ / اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق

هزینه توسعه شرقی خط دو مترو چقدر است؟   اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق
عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط دو مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران برگزار شد.
کد خبر : 919750

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط دو مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران ظهر امروز در قالب یکصد و سی امین پویش امید و افتخار برگزار شد.

ظهراب زاده معاون فنی مهندسی شرکت مترو در این مراسم اطهار داشت: در سال گذشته شاهد افتتاح‌های متعدد در مترو تهران بودیم، امروز هم توسعه بخش شرقی مترو تهران و پایان ساخت پایانه پردیس مسافربری شرق تهران را شاهدیم این پروژه ترکیبی مسافربری شرق تهران است.

وی گزارش فنی و اجمالی ارائه کرد و افزود: جا به جایی پایانه دردشت در دستور کار قرار دارد؛ طبق برنامه طی یکسال اینده توسعه شرقی خط دو هم به بهره برداری خواهد رسید، عملیات مقدماتی مهیاست و امروز کلنگ زنی انجام و عملیات اجرایی از فردا انجام می‌شود و هشت هزار میلیارد تومان هم هزینه پروژه خواهد بود.

ظهراب زاده یادآور شد: پایانه پردیس شرق تهران از بزرگترین پروژه‌ها در ۱۳۰ هزار متر مربع است، اما مساحت ساختمان اصلی ۲۵ هزار و پانصد متر مربع است.

شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری با «امکان ندارد» برخی پروژه‌های نیمه‌تمام را مدفون کرده بود

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران که امروز - یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳- در یکصد و سی‌امین پویش امید و افتخار برگزار شد، اظهار کرد: خدا رو شکر که این پروژه فاخر که از قبل شروع شده بود و مدت ها مسکوت مانده بود، بعد از سالیان سال در این دوره مجددا شروع و آماده شد. امروز فاز نخست آن را با هم افتتاح می کنیم.  این پروژه از جمله پروژه هایی است که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد.

وی افزود: دیروز که از پروژه یادگار امام در اطراف پادگان جی و اتصال آن به بروجردی و آزادگان بازدید داشتم که در واقع یک مجموعه معادل پروژه امام علی (ع) در غرب تهران ایجاد می کند، توضیح داده شد که در دوره قبل مدیریت شهری، چگونه در دوربرگردان این پروژه پل ها را زیر خاک کرده بود و می گفتند امکان ندارد بشود آن را ادامه داد.

زاکانی ادامه داد: درباره پایانه جدید شرق نیز نقلی از شورای اجتماعی دوره پنجم مدیریت شهری است که می گفتند امکان ندارد آن را بر اساس طراحی اولیه آن استفاده کرد. خدا رو شکر این دستاوردها یکی از پس از دیگری در این دوره به نتیجه می رسد.

شهردار تهران اضافه کرد: پروژه پایانه شرق در سال ۹۶ حدود ۹۲ درصد پیشرفت داشت و بعد از آن به دلیل بی توجهی به آن به ۸۲ درصد پیشرفت رسید و بعد از تغییر طراحی آن در این دوره این پیشرفت به ۶۰ درصد رسید و در واقع در این دوره حدود ۴۰ درصد این پروژه پیش رفت. تکمیل شده این پروژه با این صورت است که ظرف یک سال آینده توسعه بال شرقی خط ۲ مترو به طول ۴ کیلومتر انجام می شود و در کنار آن خط ال.آر.تی که تراموای سبک شهری است را خواهیم داشت که الان در چین برای انتخاب نوع آن، مذاکره در حال انجام است و انتهای این خط به عنوان مرکزیت دپو و استقرار این الگوی حمل و نقلی هم خواهد بود. همچنین مجموعه شهروند نیز در حال تجهیز و راه اندازی در این فضا است.

وی یادآور شد: علاوه بر این مجموعه تفریحی و گردشگری در جنوب این مجموعه طراحی شده که مشرف به سرخه حصار است که جمع این ویژگی ها یک ویژگی انحصاری برای این پروژه ایجاد می کند. 

زاکانی عنوان کرد: در حال توسعه خطوط مترو هستیم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ مراحل تکمیل نهایی و مکمل های خود را سپری می کنند. توسعه خط ۲ از امروز شروع می شود. احداث خط ۸ و ۱۰ را از قبل و خط ۹ را امسال شروع کردیم و احداث خط ۱۱ هم هفته های آینده شروع خواهد شد و در مرحله عقد قراداد است، این اقدامات در حالی انجام می شود که هر کیلومتر احداث خط مترو، ۳ هزار میلیارد تومانشهردار تهران اضافه کرد: پروژه پایانه شرق در سال ۹۶ حدود ۹۲ درصد پیشرفت داشت و بعد از آن به دلیل بی توجهی به آن به ۸۲ درصد پیشرفت رسید و بعد از تغییر طراحی آن در این دوره این پیشرفت به ۶۰ درصد رسید و در واقع در این دوره حدود ۴۰ درصد این پروژه پیش رفت. تکمیل شده این پروژه با این صورت است که ظرف یک سال آینده توسعه بال شرقی خط ۲ مترو به طول ۴ کیلومتر انجام می شود و در کنار آن خط ال.آر.تی که تراموای سبک شهری است را خواهیم داشت که الان  در چین برای انتخاب نوع آن، مذاکره در حال انجام است و انتهای این خط به عنوان مرکزیت دپو و استقرار این الگوی حمل و نقلی هم خواهد بود. همچنین مجموعه شهروند نیز در حال تجهیز و راه اندازی در این فضا است.

وی یادآور شد: علاوه بر این مجموعه تفریحی و گردشگری در جنوب این مجموعه طراحی شده که مشرف به سرخه حصار است که جمع این ویژگی ها یک ویژگی انحصاری برای این پروژه ایجاد می کند.

زاکانی عنوان کرد: در حال توسعه خطوط مترو هستیم و خطوط  ۴ و ۶ و ۷ مراحل تکمیلی و مکمل های خود را سپری می کند و توسعه خط ۲ از امروز شروع می شود. احداث خط ۸ و ۱۰ را از قبل و خط ۹ را امسال شروع کردیم و احداث خط ۱۱ هم هفته های آینده شروع خواهد شد و در مرحله عقد قراداد است، این اقدامات در حالی انجام می شود که هر کیلومتر احداث خط مترو، ۳ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه دارد. با این کارها عملا اقداماتی در حدود ۶۰۰ همت را طراحی کردیم تا عملیات آن انجام شود. 

شهردار تهران همچنین گفت: عملیات اجرای ۸۰ پروژه عمرانی در تهران به من گزارش شده بود که در حال انجام است. این حجم عملیات در نوع خود بی سابقه است. ضمن اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه ریزمقیاس محلی داریم. در بحث اقدامات خدماتی نیز پروژه روددره فرحزاد را در مساحت ۵۴ هکتار داریم که در حال آماده شدن است و تبدیل به تفرجگاه شهری می شود و در این ماه افتتاح خواهد شد.

وی بیان داشت: ما برای تهران طراحی داریم و کار بی دلیل نمی کنیم. شهر را به حال خودش رها نکردیم و به زودی چشم مردم تهران به ده ها هزار اتوبوس و تاکسی که عمده آن برقی است روشن می شود، یکی از طراحی ها برای تهران انتقال باراندازهای تهران و پایانه های مسافربری به خارج از شهر است. چند منطقه ما تحت تاثیر میراث نادرست باراندازها قرار گرفته است و انتقال این باراندازها را خواهیم داشت و برای آن ۶۰۰ هکتار فضا مشخص شده تا از طریق آن پرونده باراندازه ها در مناطق۱۲ و ۱۶ ببندیم تا این مناطق از این آسیب مصون شوند. 

زاکانی افزود: تا دو الی سه ماه آینده پایانه فعلی شرق تهران به مساحت ۵ هکتار تخلیه و به پایانه جدید منتقل می شود تا کاربری جدیدی برای پایانه قدیمی داشته باشیم. همچنین برای پایانه های جنوب و غرب نیز طراحی کردیم که به خارج از تهران منتقل شود و در شهر تهران فقط چند پایانه موقت خواهیم داشت که مسافر را از آنجا به سمت پایانه های اصلی منتقل کند و دیگر دپو و انباری از اتوبوس نداریم که آلودگی و مشکل برای شهر ایجاد کند. 

سیدمحمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در ابتدا گفت: اینجا وقتی که تحویل ما شد تبدیل به یک لانه کبوتر شده بود و بلا استفاده رها شده بود. پروژه ای که با ۸۲ درصد پیشرفت مورد بی مهری مدیریت شهری سابق قرار گرفت. این پروژه در سال ۹۶ با ۴۰ میلیارد تومان به نتیجه می رسید ولی با این اقدامات چیزی حدود ‌۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام آن احتیاج بود.
 
ی با بیان اینکه این پروژه یک پروژه درآمدزا برای شهر است و هزینه رفته را به خزانه برمی‌گرداند، اظهار کرد: قسمت های مختلف دیگر این پروژه در فازهای بعدی افتتاح خواهد شد و در بالادست این مجموعه یک پردیس مسافری جذاب آماده طراحی است.

آقامیری ادامه داد: گره های ترافیکی بسیاری با این افتتاح از سمت تهرانپارس باز می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته