دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بلاکچِین چطور می‌تواند بحران کودکان کار را حل کند؟

بلاکچِین چطور می‌تواند بحران کودکان کار را حل کند؟
بسیاری از محصولات فناورانه و حتی خوراکی محبوبی چون شکلات حاصل رنج کودکان کار در معدن‌ها یا مزرعه‌هاست. در این میان، فناوری بلاکچِین شاید راهی برای پایان دادن به این بحران باشد.
کد خبر : 919121

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ خوردن شکلات و استفاده از جدیدترین فناوری‌هایِ روز مانند گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از ما خوشایند است، اما اگر بدانید که آن خوراکی یا دستگاه با زحمت کودکان کار ساخته شده آن وقت چه حسی خواهید داشت؟

شاید ناراحت شوید، اما حقیقت این است که در پشت پردۀ تولید بسیاری از وسایل الکترونیکی یا خوراکی‌ها کودکان کار هستند. این موضوع به ویژه در صنایعی مانند استخراج کُبالت (عنصر مهم باتری‌های لیتیومی در گوشی‌های هوشمند) و تولید کاکائو رایج است و طبق تحقیقات اخیرِ بی بی سی می‌توان آن را در زنجیره تأمین برند‌های معروف لوازم آرایشی نیز یافت.

شرکت‌های بزرگ، سیاست‌های سفت و سختی در راستای مبارزه با کار کودکان دارند، اما آمار‌های سازمان ملل از سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که تعداد کودکان کار در جهان حدود ۱۶۰ میلیون نفر است.

پس چه می‌توان کرد؟ تلاش‌های مختلفی برای رسیدگی به این موضوع انجام شده است، از جمله ممیزی‌ها، سیاست‌های بررسی دقیق و تلاش‌هایی برای ایمن‌سازی منابع مسئولانه که میزان موفقیت آنها درجات مختلفی داشته است.

فناوری بلاکچین یک راه حل بالقوه برای کمک به حل بحران کار کودکان است. بلاکچین‌ها نوعی پایگاه داده دیجیتالی هستند که اغلب در تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری اساساً راهی برای ذخیره کردن و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در طول زنجیره تأمین جهانی است، مانند یک دفتر کل مجازی که تضمین می‌کند داده‌ها ایمن و شفاف هستند.

 آمار‌های سازمان ملل از سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که تعداد کودکان کار در جهان حدود ۱۶۰ میلیون نفر است.

ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین

همچنین می‌توان از بلاکچین برای اطمینان یافتن از اینکه محصولات با رعایت اصول اخلاقی و بدون کار کودکان ساخته می‌شوند، استفاده کرد. روش کار به این صورت است: هر زمان که محصولی برداشت یا استخراج می‌شود، بلافاصله یک شناسه دیجیتالی به آن اختصاص داده می‌شود و جزئیات آن مانند گواهی تولد دیجیتال ثبت می‌شود. این اولین بخش از زنجیره است.

سپس، هر بار که محصول پردازش می‌شود، یک «بلکو» جدید از اطلاعات به شناسه آن اضافه می‌شود. هر بلوکِ اضافی به تدریج زنجیره بلوکی تشکیل می‌دهد، یعنی یک دنباله واضح از جایی که محصول در آن قرار داشته و نیز اینکه چه کاری با آن انجام شده است.

اگر شرکت‌های بزرگ به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشند، شفافیت زنجیره تأمین به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد و از آنجا که این فناوری سفر یک محصول را از ابتدا تا انتها ثبت می‌کند، پنهان کردن هر اقدام غیراخلاقی، مانند به‌کارگیری کودکان، در آن دشوار است.

بلاکچین همچنین شامل قرارداد‌هایی می‌شود که در کد‌های برنامه‌نویسی (معروف به «قرارداد‌های هوشمند») نوشته شده‌اند و به بررسی رعایت یا عدم رعایت استاندارد‌های کار کمک می‌کند، این کار می‌تواند آغازی باشد بر ممیزی‌ها یا ثبت اقدامات اخلاقی.

حل اختلافات طرفین

اگر در طول زنجیره تامین بین خریداران و فروشندگان اختلافی وجود داشته باشد، بلاکچین یک دفترچه ثبت دیجیتالی ارائه می‌دهد که به بحث‌ها پایان می‌دهد. کارگران همچنین می‌توانند از شناسه‌های دیجیتال امن استفاده کنند تا مطمئن شوند که فقط افرادی که به طور قانونی مجاز به کار هستند به کار گرفته می‌شوند و از کار کودکان جلوگیری می‌شود.
مزیت دیگر، ثبت امن همه پرداخت‌ها خواهد بود، به این معنی که کارگران حقوقی را که به آنها وعده داده شده دریافت کنند و شرکت‌هایی که پرداخت منصفانه‌ای ندارند پاسخگو باشند.

اهمیت پشتیبانی فنی

اما پیاده‌سازی فناوری بلاکچین راه حل آسانی نخواهد بود، زیرا در حالی که می‌تواند به بهبود ردیابی و پاسخگویی کمک کند، شاید شرکت‌های بزرگ این فناوری را به نفع عملیات و شهرت خود به خدمت بگیرند. آنها می‌توانند قوانین و استاندارد‌ها را تعیین کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی به داده‌هایی که تولید می‌کند دسترسی داشته باشد.

سیستم‌های بسته بلاکچین، بهره‌مندی از این فناوری را برای تأمین‌کنندگان کوچک‌تر دشوار می‌سازد، زیرا به طور بالقوه به جای بهبود شرایط کاری منجر به دادن قدرت بیشتر به شرکت‌های بزرگ می‌شود.

هر زمان که محصولی برداشت یا استخراج می‌شود، بلافاصله یک شناسه دیجیتالی به آن اختصاص داده می‌شود و جزئیات آن مانند گواهی تولد دیجیتال ثبت می‌شود.

کمک به حل مشکل کسب‌وکار‌های کوچک

همچنین، در اقتصاد‌های در حال توسعه، بسیاری از کشاورزان و تأمین‌کنندگان کوچک، زیرساخت‌های فناوری مورد نیاز برای پیاده‌سازی فناوری بلاکچین را ندارند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یکی از راه حل‌های ممکن برای حل این مشکل، امکان ثبت تراکنش‌ها توسط پیام‌های متنی است.

به این ترتیب، معاملات بین کشاورزان و خریداران می‌تواند با استفاده از تلفن‌های همراه معمولی مستند میشود. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به شناسه کشاورز و مقدار کاکائوی فروخته شده، به طور ایمن در یک بلاکچین (شاید از طریق یک برنامه یا صفحه وب) ثبت می‌شود و شفافیت را تضمین می‌کند.

چنین سیستمی به کشاورزان با کمترین دسترسی به فناوری، این امکان را می‌دهد تا در معاملات ایمن و قابل اعتماد شرکت کنند و در زنجیره‌های تأمین منصفانه‌تر و پاسخگوتر شرکت کنند که میزان کار کودکان را در سراسر جهان کاهش می‌دهد.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته