کشف نخستین گرافن چندلایه طبیعی در ماه

محققان چینی در یک کشف هیجان‌انگیز، نخستین گرافن چندلایه طبیعی را در سنگ‌های ماه پیدا کرده‌اند.
کد خبر : 919087

به گزارش خبرگزاری علپ و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌ای‌ان، محققان چینی برای نخستین بار پس از مشاهده و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها، گرافن طبیعی چند لایه را در نمونه‌های خاک ماه که توسط ماموریت چانگ‌ای۵ بازگردانده شده است، کشف کردند.

گرافن یک ماده کربنی با ساختار لایه‌ای نازک است که خواص فوق‌العاده‌ای مانند استحکام بالا، رسانایی الکتریکی و حرارتی عالی و انعطاف‌پذیری دارد. این کشف می‌تواند پیامد‌های مهمی برای درک ما از ماه و پتانسیل استفاده از گرافن در برنامه‌های فضایی آینده داشته باشد.

دانشمندان آکادمی علوم چین گرافن چندلایه را در نمونه‌های سنگ‌هایی که توسط کاوشگر چانگ‌ای ۵ در سال ۲۰۲۰ از ماه جمع‌آوری شده بود، کشف کردند. آنها از تکنیک‌های میکروسکوپی پیشرفته برای شناسایی و تجزیه و تحلیل این ماده استفاده کردند.

گرافن کشف شده در سنگ‌های ماه از چند لایه اتم کربن تشکیل شده است که در یک ساختار شش ضلعی شکل شده‌اند. این ساختار به گرافن خواص منحصر به فردی می‌دهد که آن را به یک ماده ایده‌آل برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها تبدیل می‌کند.

این نخستین بار است که گرافن چندلایه طبیعی در خارج از زمین پیدا شده و نشان می‌دهد که گرافن می‌تواند در فرایند‌های طبیعی در سایر سیارات و اجرام آسمانی نیز تشکیل شود.

کشف گرافن در ماه همچنین داده‌های مهمی برای درک دانشمندان از تاریخچه ماه ارائه می‌دهد؛ این ماده ممکن است در طول برخورد‌های سیارکی یا سایر رویداد‌های پرانرژی با شدت بالا ایجاد شود. بنابراین، وجود گرافن در ماه می‌تواند سرنخ‌هایی درباره گذشته ماه بدهد.

گرافن قادر است تا کاربرد‌های بالقوه متعددی در برنامه‌های فضایی آینده داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای ساخت مواد سبک و با استحکام بالا برای ساخت فضاپیما و سازه‌های فضایی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای ساخت باتری‌های قدرتمند و کارآمد و همچنین سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته استفاده کرد.

داده‌های به دست آمده از این مطالعه که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه جیلین، موسسه تحقیقات فلزات زیر نظر آکادمی علوم چین، آزمایشگاه اکتشافات اعماق فضای چین و مرکز اکتشافات ماه و برنامه فضایی اداره ملی فضایی چین صورت گرفته در مجله نشنال منتشر شد.